Ga naar inhoud

Castratie knabbel en babbel


Knabbeltje Babbeltje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

morgen worden mijn nijntjes ( knabbel en babbel ) gecastreerd het zijn 2 rammelaars.

( is niet slim weet ik ) maar anders werden ze buiten gezet en dat vond ik erg zielig dus probeer er het beste van te maken.

iemand nog tips, algemene kennis of weetjes die mij erg kunnen helpen...?

hoor het wel alles is goed en welkom.😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes vandaag! Ik zou ze voor de zekerheid iig maar even in de schuur/ binnen houden na een operatie. Krijgen ze een lokale verdoving of volledige narcose? Van een narcose moeten ze langer herstellen dan een verdoving. Dan moet je ook goed in de gaten houden of ze goed eten. Ze maar goed verwennen en veel lekkers aanbieden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het wordt een volledige narcose, 10 uur gebracht vanmorgen,  en als het goed is mag ik ze om 15:00 ophalen. Heb ze ook hooi gegeven bij dierenarts en in de grote hok en kooi dekentje in gelegt. Maar hoop dat ze dezelfde karakter houden ze kunnen niet zonder elkaar dan worden ze helemaal wild enzo. Maar ga het afwachten komt waarschijnlijk wel goed met ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Knabbeltje Babbeltje:

Ja het wordt een volledige narcose, 10 uur gebracht vanmorgen,  en als het goed is mag ik ze om 15:00 ophalen. Heb ze ook hooi gegeven bij dierenarts en in de grote hok en kooi dekentje in gelegt. Maar hoop dat ze dezelfde karakter houden ze kunnen niet zonder elkaar dan worden ze helemaal wild enzo. Maar ga het afwachten komt waarschijnlijk wel goed met ze.

Rot is dat als baasje moeten afwachten, nog eventjes!

Ik vond het ook heel spannend toen met Brownie. Gelukkig allemaal goed gegaan en hij is ook niet echt veranderd qua karakter. Eerste twee dagen merkte ik wel dat hij pijn had, lag languit op dezelfde plek, at slecht. Dus houd ze maar goed in de gaten en verwen ze maar lekker.

 

Hoe oud zijn ze? Je moet er wel rekening mee houden dat het alsnog kan gaan botsen tussen 2 rammetjes he? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Rot is dat als baasje moeten afwachten, nog eventjes!

Ik vond het ook heel spannend toen met Brownie. Gelukkig allemaal goed gegaan en hij is ook niet echt veranderd qua karakter. Eerste twee dagen merkte ik wel dat hij pijn had, lag languit op dezelfde plek, at slecht. Dus houd ze maar goed in de gaten en verwen ze maar lekker.

 

Hoe oud zijn ze? Je moet er wel rekening mee houden dat het alsnog kan gaan botsen tussen 2 rammetjes he? 

Ze zijn nu ongeveer tussen de 7 en de 8 maanden, ze Zijn nu erg lief samen dus kan me niet voorstellen dat ze gaan vechten maar dat is sneller gebeurt dan ik denk. Dus hopelijk helpt de castratie en zijn ze lief voor elkaar. Ik moest van de dierenarts een bakje water neer zetten omdat ze misschien niet genoeg energie hebben voor de drinkflessen alleen ze drinken nooit uit een bak heb het wel eens geprobeerd maar niks alleen uit de flessen dus dat wordt wel moeilijk. En mogen ze gewoon na boven gaan in het hok via een trapje of niet slim?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Knabbeltje Babbeltje:

Ze zijn nu ongeveer tussen de 7 en de 8 maanden, ze Zijn nu erg lief samen dus kan me niet voorstellen dat ze gaan vechten maar dat is sneller gebeurt dan ik denk. Dus hopelijk helpt de castratie en zijn ze lief voor elkaar. Ik moest van de dierenarts een bakje water neer zetten omdat ze misschien niet genoeg energie hebben voor de drinkflessen alleen ze drinken nooit uit een bak heb het wel eens geprobeerd maar niks alleen uit de flessen dus dat wordt wel moeilijk. En mogen ze gewoon na boven gaan in het hok via een trapje of niet slim?.

Heb je geen noodhok/ binnenkooi waarin je ze een paar dagen in de gaten kunt houden? Op een kamer in huis waar de verwarming uit is en desnoods het raam op een klein kiertje om het temperatuurverschil niet te groot te maken. Ze mogen ook nog niet meteen in het stro ivm met de wond. Ik heb Brownie in een binnenkooi gevuld met een oud dekbedovertrek gehouden. 

Ik heb hem toen een bakje water en hooithee gegeven en veel lekker eten. Maar hij dronk en at heel slecht de eerste dagen, alleen wat hooithee en een paar brokjes. Ik denk dat ze drinken uit een bakje wel snel genoeg oppakken, je zou ook hooithee kunnen proberen, dat werkt hier altijd heel goed. 

En maar veel lekkers aanbieden, belangrijkste na een operatie is dat ze weer gaan eten en drinken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na narcose is de eerste nacht binnen houden echt wel belangrijk, er is dan een behoorlijk risico op onderkoeling. Ze mogen dan gewoon in de woonkamer met verwarming, want het is belangrijk dat de lichaamstemperatuur na de narcose goed blijft. Als ze weer fit zijn (eten, drinken, keutelen) kunnen ze dan de volgende dag (of later, als ze wat langer herstel nodig hebben) wel weer naar buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Evee:

Na narcose is de eerste nacht binnen houden echt wel belangrijk, er is dan een behoorlijk risico op onderkoeling. Ze mogen dan gewoon in de woonkamer met verwarming, want het is belangrijk dat de lichaamstemperatuur na de narcose goed blijft. Als ze weer fit zijn (eten, drinken, keutelen) kunnen ze dan de volgende dag (of later, als ze wat langer herstel nodig hebben) wel weer naar buiten. 

O sorry heb ik het niet helemaal goed gezegd, wel verwarming aan dus 😉

Ik had Brownie toen wel op een onverwarmde kamer, omdat ik hem snel weer naar buiten wilde in zijn verblijf, maar hij was plaatselijk verdoofd, dus dat is toch anders.

Nog meer noodzaak om ze binnen te houden dus.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Heb je geen noodhok/ binnenkooi waarin je ze een paar dagen in de gaten kunt houden? Op een kamer in huis waar de verwarming uit is en desnoods het raam op een klein kiertje om het temperatuurverschil niet te groot te maken. Ze mogen ook nog niet meteen in het stro ivm met de wond. Ik heb Brownie in een binnenkooi gevuld met een oud dekbedovertrek gehouden. 

Ik heb hem toen een bakje water en hooithee gegeven en veel lekker eten. Maar hij dronk en at heel slecht de eerste dagen, alleen wat hooithee en een paar brokjes. Ik denk dat ze drinken uit een bakje wel snel genoeg oppakken, je zou ook hooithee kunnen proberen, dat werkt hier altijd heel goed. 

En maar veel lekkers aanbieden, belangrijkste na een operatie is dat ze weer gaan eten en drinken! 

Ja ik zet ze binnen neer in de woonkamer en heb extra morgen en overmorgen vrij gepakt zodat ik op ze kan passen en alles goed gaat. Hoe maak jij hooithee mijn konijn drinkte dat de vorige keer niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze net op gehaald. Het lijkt alsof er niks aan de hand is. Heb ze in de kooi gedaan met handdoeken water en hooi en ze rende en volop na toe zelfs😅. Ook ginge ze meteen uit de kooi en erg wild waren ze. Is dat normaal want ik dacht dat ze nog slaperig waren en alleen maar lagen als ik bij andere forums keek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Knabbeltje Babbeltje:

En tegen het likken? Ze blijven maar eraan likken en van de dierenarts mocht dat niet. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen

 

Ook dat heb ik gehad, toen de pijnstilling nog werkte bleef hij er maar aan zitten, probeerde zelfs zijn hechtingen weg te knabbelen. Ik moest van de dierenarts voorkomen dat hij eraan zat. Dus heb er echt uren bijgezeten om hem ervan te weerhouden eraan te komen. Toen de verdoving was uitgewerkt stopte hij gelukkig. Ik weet niet hoe dat met jouw konijntjes is, die hadden natuurlijk narcose.

Je kunt ook speciale broekjes kopen, maar die had ik toen niet in huis.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Knabbeltje Babbeltje:

Nee ik heb ze inmiddels besteld maar ook dat duurt een lange tijd... en vooral ben ik bang wat ze snachts gaan doen.

Maar goed er bovenop zitten, ik deed steeds Mn hand ertussen als hij eraan wilde gaan zitten. Urenlang naast gezeten..

Denk dat het straks wel weer beter gaat als ze voelen dat het pijnlijk is zullen ze er wel vanaf gaan blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .