Ga naar inhoud

Hoe het best antibiotica geven


Ilona Denhert

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

Mijn voedster moet een antibiotica kuur ondergaan wegens pasteurella multocide. Mijn twee konijnen mogen 24/7 loslopen hier thuis, maar mijn voedster is heel bang van mij. Ik werk al een tijdje aan onze vertrouwensrelatie maar het gaat heel traag. Wanneer ze uit mijn hand komt eten kan ik ze maar 1 aaitje geven en dan loopt ze snel terug weg. Nu vraag ik me af hoe ik het beste die antibiotica geef? Hebben jullie tips? Zou ik haar voor deze periode even alleen in een andere kamer zetten? Of is het niet slim om ze te verwijderen van m’n ram? Ze zijn al samen sinds oktober en hebben heel veel aan elkaar, ze liggen altijd samen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet uit elkaar halen, maar wel even de ruimte inperken. Bijvoorbeeld met een panelenren een ruimte van 4 m2 afzetten. Dan hebben ze nog wel genoeg ruimte, maar kan ze misschien minder makkelijk van je weg komen/ergens onder wegkruipen. En gewoon doorpakken, niet te voorzichtig zijn. Ze moet er nu even doorheen, maar dan kun je beter proberen het stressmoment zo kort mogelijk te maken dan dat je lang achter haar aan moet zitten. Ik vind het zelf makkelijker om mijn bange konijn met een handdoek te pakken, als hij daar eenmaal in zit dan kan hij ook geen kant meer op. Hup, spuitje in de mond, en het is weer klaar.

 

Als deze kuur achter de rug is, kun je weer langzaam het vertrouwen opbouwen zoals je al aan het doen was. 

aangepast door happy211
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In uiterste nood heb ik ooit met Noellie moeten doen toen ze EC en middenoorontsteking had waarbij ze steeds tolde zodra ik haar oppakte, gaf ik haar medicijn op een gedroogd stukje brood. Ik had een heel zakje en gelukkig had ze nog genoeg eetlust. Zo heb ik haar er maandenlang doorheen getrokken. Ik weet dat het niet het gezondste is om te geven maar ik had op dat moment weinig andere keus. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het proberen te vermengen met iets wat ze lekker vindt, of het op een blaadje doen wat ze graag lust, afhankelijk van hoe groot de hoeveelheden zijn. Werkt dat niet, dan inderdaad niet te veel tutten en doorpakken. Medicijn moet er nou eenmaal in. Welke antibiotica is het? Mijn snotkonijntje Betsy kreeg op het laatst vooral doxycycline, eerst novadox en later een ander merk. Dat vond ze super lekker en lurkte ze zo uit het spuitje. Dat is natuurlijk ideaal. 

Ik hoop dat de kuur aanslaat. Ik weet niet welk advies je dierenarts je mee heeft gegeven, maar als het aanslaat en dit is de eerste behandeling doe je er goed aan om die behandeling vrij lang door te zetten, als je te snel stopt is het met wat pech ook zo weer terug en wordt het heel snel chronisch. Heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad dat bang was voor spuitjes, maar haar antibioticum wel van een schoteltje oplikte. Als dat lukt is het ideaal. Anders idd proberen om het op iets lekkers te spuiten of erdoor te mensen. Hier werkt een plakje geprakte banaan of geraspte wortel vaak. Lukt dat niet, dan idd echt even doorpakken en het onder dwang geven. Na een paar dagen weten ze wat ze te wachten staat en zitten ze er klaar voor of duiken ze al in elkaar.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prak de medicijnen meestal door een banaan. Werkt bij alles behalve fenbendrops tegen wormen, daar hadden ze de truc door 🤣

 

Als ze het dan echt niet willen eten zit er toch niets anders op dan ze zo sbel en kort mogelijk te vangen. En ja bij sommige konijnen kan dat heel erg frudtrerend zijn 😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een tijdje een strijd gehad met een konijn om de medicatie tegen ec te geven. Hij kreeg meerdere keren per dag pijnstillers, antibiotica, panacur en oogdruppels waarvoor ik hem steeds moest pakken. Ik wikkelde hem in een handdoek en hield met 1 hand zijn bekje open en met de andere hand diende ik de medicatie toe.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .