Ga naar inhoud

Ram buitengesloten


Viersome

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

 

ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb sinds oktober heb ik een groepje konijnen uit de konijnenopvang in onze tuin rondlopen. Ze hebben 14m2 tot hun beschikking (=ren+hok). Het zijn twee rammen en twee voedsters. Een van de rammen is aan de andere drie gekoppeld in de opvang. Deze ram is nu ongeveer 9mnd. Nu is de jongste voedster nog niet geholpen omdat ze nog te jong was. Zij was de afgelopen weken in toenemende mate aan het rijden op alle konijnen. Ik heb een afspraak gemaakt met de dierenarts voor sterilisatie, ben er dus ook met alle vier naar toe gegaan, maar moest van de dierenarts wachten tot ze 8 a 9 mnd is (is nu 6 mnd). Nu hebben sinds een dag of twee de twee rammen flinke ruzie. De eerste dag had de ene ram zelfs wat bijtwondjes aan zijn oor. Nu is het vooral het jongere rammetje jagen op oudere rammetje. De oudere ram mag het binnenhok niet meer in. Hij zit nu met veel stro tegen de kou helemaal allenig in een van de schuilhokjes die in de ren staan. Ik vind hem zo zielig daar alleen. Hij had zo’n fijne band met de voedster met wie hij was gekoppeld! Toen hij die bijtwondjes had, heeft die voedster nog zijn oortjes verzorgd. Maar nu mag hij er niet meer in. En die voedster komt ook niet naar hem toe, die blijft lekker in het grote hok. Het lijkt er op dat het jongere mannetje het oudere mannetje heeft verstoten. 
 

Wie weet wat ik kan doen om ze weer bij elkaar te brengen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu zeg! Ik zou zelf een andere dierenarts opzoeken, mijn voedster is zelfs met vijf maanden al geholpen, meestal wordt zes maanden aangehouden. Langer wachten is echt niet nodig. Als ze goed hersteld is zou ik de hele bups naar de opvang brengen waar je ze toen hebt laten koppelen voor een koppelvakantie. Zij hebben de meeste ervaring en het beste zicht op of dit nog goed komt. Groepen zijn niet eenvoudig, de balans is kwetsbaar. Ik zou dat het liefst uitbesteden aan mensen die er verstand van hebben en er met hun neus bovenop kunnen zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat vervelend! 

 

Is het schuilhokje waar de verstoten ram in zit voldoende beschut?

 

Je hebt dus 2 puberende konijnen. Dat is lastig, zeker in een groepje. De jonge voedster is hormonaal en dat heeft ook invloed op de jonge, puberende ram. Volgens mij kunnen voedsters vanaf 6 maanden gewoon gecastreerd/gesteriliseerd worden, maar sommige dierenartsen wachten liever iets langer.

 

Het wil overigens niet zeggen dat het nadat zij gecastreerd/gesteriliseerd is weer rustig wordt in de groep. Sowieso blijven die 2 nog even puberen, maar als ze volwassen worden wordt het karakter ook pas echt gevormd. En konijnen moeten qua karakter bij elkaar passen. Het wil zeker niet altijd wat zeggen dat als ze op jonge leeftijd goed met elkaar overweg kunnen. 

 

Heb je contact met de opvang?

 

14 m2 is een prachtige ruimte voor een viertal, dus daar ligt het niet aan. Mocht het uiteindelijk echt niet meer gaan, heb je dan de mogelijkheid om ze als 2 aparte koppels te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is op zich een prima hokje. Hij heeft het niet koud, ik check om de paar uur even of het nog goed gaat. Alleen is het een beetje klein. De dierenarts zei dat de eileiders bij hele jonge konijntjes er ver weg liggen en ze daarom vaak wacht. Maar ik er nu wel een beetje spijt van dat ik toen niet heb aangedrongen. Ik ga maandag maar bellen voor een nieuwe afspraak. Ik had de opvang al gebeld maar ze nemen niet op, druk denk ik, dus vandaar dat ik dacht ik probeer het hier. Dat van die koppelvakantie is een goed idee. Mocht het zo blijven dan kan ik dat nog doen. En als laatste redmiddel kan ik ze splitsen en twee stelletjes apart zetten. Dat is wel een beetje een verbouwing en ook wel heel jammer. Ik vond een groepje zo leuk en het ging zo goed met deze vier. Maar een eenzaam konijntje is ook niks. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn dame gecastreerd en wel nog steeds ontzettend pubert, zoals @Lienappelsienook zegt. Ze rijdt niet, maar is wel kattig en territoriaal, ik heb er mijn handen vol aan. Bij mijn vorige oudere voedsters was al dat kattige gedrag direct weg na castratie. Het geeft dus geen garanties, maar wel de beste kansen van slagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ik heb de opvang gesproken en zij zagen het somber in. Mogelijk dat de oudere ram zich kan schikken in de veranderende rangorde, vooral nu er alleen maar wordt gejaagd en niet meer gebeten. Maar het wordt de komende nachten te koud om hem alleen buiten te laten zitten. In overleg met de opvang heb ik nu besloten om de konijnen snachts in twee setjes uit elkaar te halen, zodat de twee oudjes ram en voedster en de twee jongkies bij elkaar zijn en onze arme Dex niet meer koud en alleen is snachts. Gelukkig kon de voedster hiermee leven, na de eerste paniek omdat ze het grote hok niet meer in kon. Ze zitten nu met zijn tweeen in dat kleine hokje. Lekker warm, denk ik dan maar. Meestal gaan de kinderen op kamers, maar nu is dat andersom. Morgen maar even kijken hoe dit uitpakt. Maar het was kiezen of de stelletjes scheiden, of de ram terug naar de opvang. En daarvoor ben ik weer teveel aan Dex gehecht. Het is een beetje een gok, maar wie weet pakt het goed uit. Dex alleen in die vrieskou laten zitten ging ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag allemaal, een kleine update over mijn viertal. Het kon echt niet langer meer en ik heb ze uit elkaar gehaald. Het Jongere rammetje (pluk) bleef het oudere rammetje (Dex) opjagen. Nu zit Dex met zijn oorspronkelijke maatje apart, en de twee pubers pluk en seppie samen. Sinds een gisteren heb ik ook de ren In tweeen gedeeld met hekwerk en komen Dex en Julia ook weer buiten. Ze kunnen elkaar door het gaas wel zien en dan zie je dat Dex nog steeds schrikachtig is voor pluk. Maar pluk kan hem in ieder geval niet meer bijten. Wat weL een beetje Zielig is, is dat je ziet dat Julia eigenlijk wel graag ook naar pluk en seppie wil. Ze zit er echt een beetje tussen, vriendjes met iedereen. Maar er raakt nu tenminste niemand gewond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het zo moet gaan, maar je had er al rekening mee gehouden gelukkig. Als Dex en Julia een stabiel koppel zijn dan zou ik daar niets meer aan veranderen nu. Als Pluk en Dex elkaar wel kunnen zien en ruiken dan kan het zijn dat de stress aan beide zijden blijft en zelfs opbouwt. Is het een idee om te proberen een ondoorzichtig schot/afscheiding tussen de twee helften te plaatsen, zodat zicht en hopelijk ook een beetje geur verhinderd wordt? Dat kan misschien ook voor Julia schelen. 

 

Een koppelvakantie is een goed idee om de groep eventueel weer te koppelen. Alleen is de vraag wanneer je dat doet, want twee pubers geven niet de beste kansen natuurlijk. Eén puber kan al een hoop onrust geven, maar twee....

 

Ik hoop dat Seppie en Pluk het tijdens en na de puberteit goed met elkaar blijven vinden, dan kunnen zij tenminste ook samen blijven als de groepskoppeling niet zou lukken. Hoop onzekerheden over de toekomst van deze vier moppies, maar waar hoop is, is leven. Zet 'm op! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer om te horen, het was zo leuk geweest een konijnenparadijsje met een groep konijnen. Ontzettend jammer dat het zo is uitgepakt, maar je gat er wel heel goed mee om. Het beste voor de konijnen en je staat er realistisch in. Je kunt idd aan de opvang nog een herkoppeling vragen als de twee puber straks wat ouder zijn.

Hoe is dat nu gegaan? Had je Dex en Julia al en heb je die andere twee er in de opvang bij laten koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer!

 

Ik heb zelf ook twee koppels naast elkaar wonen, met gaaspanelen er tussen en aan de onderkant plexiglas. Dat gaat prima, ze reageren helemaal niet overdreven naar elkaar. Ik merk het eigenlijk alleen aan het toiletbak-gedrag, ze keutelen wel vooral aan de kant met de buren.  Ik heb zelf nooit een viertal er van willen maken, daar zijn de persoonlijkheden van de verschillende konijnen vermoed ik wel iets te sterk voor.  Maar elk konijn is gelukkig met een eigen partner, en dat is uiteindelijk natuurlijk de bedoeling. Fijn dat bij jou die optie er is, om ze in koppels te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik deed iets verkeerd en nu staat het er vier keer en ik weet niet hoe ik het weg moet halen. Het gaat goed. Ik was ook een beetje bang dat pluk Dex nog zou opjagen door het hek heen, maar ze lijken nu te snappen dat ze niet bij elkaar kunnen. Het gejaag wordt minder en Dex blijft steeds vaker rustig zitten. Oplossing geslaagd denk ik. Hoewel zeker jammer. Het ging zo goed met zijn viertjes en het was zo gezellig, vier paar van die flapperende oortjes op je af komen rennen s’ochtends (het zijn dwerghangoren). Maar het is niet anders. Op de vraag baasje van brownie, ze komen inderdaad uit de opvang. Daar waren Dex en Julia met hun dochter seppie binnengekomen en pluk was apart genomen. Ik heb ze op de opvang laten koppelen en het ging lang goed. Soms blijft het onduidelijk wat de trigger is, denk ik. Misschien dat ze de kou voelden aankomen, want het ging net daarvoor mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Evee!

 

Ik heb nog een vraagje (dit is een soort wordt vervolgd verhaal aan het worden😉). Dex en Julia zitten nu samen en de ren is gescheiden door een hek. Seppie en Pluk aan de ene kant, en Julia en Dex aan de andere kant. Ze kunnen elkaar zien en als ze hun neus door het hek steken ook likken, met een beetje moeite. Ik zie af en toe een half likje aan Julia. Dex is de verstoten ram. Dat is nu helemaal rustig. Hij wordt niet meer opgejaagd en is ook in de ren ontspannen. Dex en Julia waren een koppeltje voor ze met zijn vieren bij elkaar kwamen. Nadat Pluk Dex had verstoten en de groep nog niet gescheiden, was Julia nog wel lief voor Dex (likken enzo), maar werd dan weggejaagd door pluk. Nu zitten Dex en Julia bij elkaar, het gaat goed, in die zin dat ze niet lelijk tegen elkaar doen. Maar heel klef zijn ze ook niet meer. Ze liggen niet meer tegen elkaar aan, ik zie ze elkaar bijna nooit meer uitgebreid verzorgen (af en toe een enkele lik over de rug) en ze lijken ook wat afstand van elkaar te houden. Samen eten doen ze nog wel. Denken jullie dat het zo blijft? Want dan hebben ze niet heel veel aan elkaar. En Julia lijkt ook wel graag bij de anderen te zijn. Ik kan kijken voor een nieuw vriendinnetje voor Dex (dan zet ik Julia bij Seppie en Pluk), maar ben bang dat het nieuwe onrust veroorzaakt en Seppie moet ook nog gecastreerd worden ergens in maart. Qua karakters zou het misschien wel beter passen, want Dex is niet heel ondernemend en de anderen wel. Wat zouden jullie doen? Nog even aankijken of toch in actie komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het nog even aankijken. Het even wat langer de tijd geven voor je dat soort keuzes maakt. Konijnen hebben soms echt even een paar weken, of zelfs maanden nodig om weer hun plekje te vinden in een veranderde samenstelling. Zolang er geen ruzie is en genoeg rust, zou ik er niet weer in gaan rommelen, maar ze de kans geven wat meer aan elkaar te wennen in deze samenstelling. Soms heeft het even tijd nodig voor ze meer naar elkaar groeien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .