Ga naar inhoud

Urinebrand


Okki

Aanbevolen berichten

Wannes heeft urinebrand. Ik was vorige week met hem naar de dierenarts geweest en die zei dat de kale plekken al aan het genezen waren, er kwam weer haar op.

 

Omdat hij heel vaak in het wctje zit, dachten we dat het daardoor kwam, dat de urine weer werd opgezogen door zijn vacht en dan die plekken veroorzaakten. Maar dan zou het ook bij zijn borst en voorpoten moeten zitten. Dus ik ben het wctje nog veel vaker gaan verschonen dan ik al deed, maar vanmorgen was hij weer heel vies, stonk naar urine en de plekken waren weer kaal en rood. Ook één hak is rood. Dus het is toch iets bij Wannes wat niet goed zit. Ik lees op diverse sites, o.a. van Wilhelminapark, dat er dan iets mis is met de blaas of dat het e.c. is. Zijn er nog meer mogelijkheden?

 

Vanmiddag ga ik met hem naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urinebrand kan ontstaan door veel verschillende dingen. Als hij heel vaak op zijn toiletje zit, zou je aan blaasproblemen of EC kunnen denken. Drinkt hij ook veel? Heb je het idee dat hij pijn heeft bij het plassen of wordt hij onzindelijk? Het kan ook zijn dat er een skeletprobleem is, waardoor plassen pijn doet. Denk aan rugproblemen (bv hernia, spondylose) of heupproblemen (heupdysplasie, artrose). Ik zou in ieder geval proberen urine op te vangen en op blaasontsteking laten onderzoeken en evt ook een röntgenfoto laten maken om nietproblemen/blaaszand/skeletproblemen uit te sluiten. Heb je het idee dat hij bij bv springen ofzo ook last heeft, gaat dat moeilijker?

 

Vervelend hoor urinebrand! Hoe erg is het? Anders misschien even wassen of de aangedane plekken kaal laten scheren en dan smeren, smeren, smeren. Ik had bij Ollie goede ervaringen met dermiel, daarmee was het vurige er zo af en groeide de vacht goed terug. Bij haar was overigens het probleem heupdysplasie icm een klein toiletje waar ze samen met Goofy in ging zitten en ze daardoor haar pootjes niet ver genoeg uit elkaar kon zetten om te kunnen plassen. Met een groter toilet was dat opgelost. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JamesthebunnybutlerBedankt voor je reactie! Wannes is niet onzindelijk, juist niet. Vorige week toen we bij de dierenarts vandaan kwamen was het eerste wat hij deed naar het wctje gaan en plassen.

 

Hij zit ook niet lang in zijn wc om te plassen of keutelen, maar hij ligt er gewoon in te relaxen of te slapen.

 

Hij drinkt niet meer dan anders, beweegt ook nog soepel. Alleen staat hij wel vaker hoog op zijn achterpoten, op zijn tenen. Ik denk dat dat met dat kale hakje te maken heeft.

 

Ik heb hem vanmorgen voorzichtig gewassen, maar echt schoon krijg ik hem niet. De plekken zijn al kaal en rood.

 

Het toiletje is de onderbak van een kattenbak en ze zitten er maar zelden samen in. Meestal doen ze dat alleen om hooi te eten. 

 

Nogmaals bedankt voor je reactie, altijd handig om wat meer te weten voor een dierenartsbezoek. Ik zal, als de dierenarts er zelf niet mee komt, wel aandringen op urineonderzoek en een röntgenfoto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gek dat hij dan urinebrand krijgt. Je zou met het beeld dat je beschrijft niet denken dat het een skeletprobleem is, op de achterpoten staan betekent de wervelkolom goed strekken en dat zou dan zeer moeten doen. Laat het even goed checken door de dierenarts inderdaad, urinebrand krijgen ze niet zomaar en het is natuurlijk ook pijnlijk voor ze. Heb je iets van dermiel, vetramiel of sudocrem in huis dat je kan smeren 2-3 keer per dag om het te verlichten voor nu?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde niet dat hij rechtop staat, maar dat hij op vier pootjes staat met zijn achterlijf hoog. Dus niet op zijn platte voeten, maar echt op zijn tenen. Doet hij ook niet altijd, maar zo af en toe en dat valt wel op. Hij kan ook inderdaad nog gewoon rechtop staan.

 

Ik heb sudocrem in huis, wist niet dat dat bij een konijn gebruikt mag worden. Dat zou in ieder geval wel verlichting brengen.

 

Dank je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met Wannes bij de dierenarts, hopelijk kan zij/hij vinden waarom Wannes urinebrand heeft opgelopen. Fijn dat Evie (nee nee, dit keer geen namen door elkaar gehaald) aanvullende informatie heeft gegeven die je in je achterhoofd mee kan nemen naar de dierenarts. Handig, zo'n forum. 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @JokeC

 

Wannes heeft een fikse blaasontsteking. Hij had in het draagmandje keurig náást de onderlegger geplast, dus de dierenarts kon de urine makkelijk opzuigen. Hij zag zó al dat het in ieder geval een blaasontsteking is, hij hoefde dat niet verder te testen.

 

Wannes is ook op de foto geweest om te kijken of hij blaasgruis heeft of dat er iets mis is met zijn gewrichten, maar dat is gelukkig allemaal goed. De dierenarts dacht niet aan e.c. omdat volgens hem een blaasontsteking daar niet echt bij past.

 

We gaan straks een ren binnen fabriceren, op een kamertje met raam open. Dit i.v.m. het natte weer, dat is allemaal niet bevorderlijk voor de genezing van de urinebrand.

 

Verder moeten we het schoon houden en insmeren met een speciaal zalfje. En hij krijgt antibiotica en pijnstiller. Hopelijk is hij er snel van af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, balen, maar wel heel fijn dat je zo snel duidelijkheid hebt. Gelukkig geen blaasgruis of skeletproblemen! Blaasontsteking is op zich goed te behandelen volgens mij, alleen die urinebrand is gewoon echt vervelend. Ik hoorde trouwens van onze konijnentrimmer van de opvang dat zij de voorkeur heeft om bij urinebrand niet te wassen, maar de vacht daar vooral kort te houden/te scheren. Zij gad aan dat je met wassen de vieze plekken kan verplaatsen en daardoor de urinebrand juist kan verspreiden. Misschien nog iets om in gedachte te houden.

Verwen Wannes maar lekker, hopelijk knapt hij snel weer op!!!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! Hij zit nu samen met zijn vriendinnetje binnen. Wel een kleinere ruimte dan ze gewend zijn (van bijna 10 naar iets meer dan 2 vierkante meter), maar het is even niet anders. Het is hopelijk hooguit een weekje binnen.

 

@Jamesthebunnybutler, bedankt voor je tip van de konijnentrimmer!

Screenshot_20210205-164133~2.png

aangepast door Okki
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei IreneM:

'Gelukkig' is het blaasontsteking en geen EC. Beterschap! Misschien zitten ze nu even wat kleiner, maar wel een mooie ruimte zo. 

Dank je! Ze zijn het er zelf nog niet mee eens, ze stampen wat af. Maar Wannes vindt zijn medicijnen gelukkig erg lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, precies @JokeC! Lekker tegen elkaar mopperen. Wannes likt het spuitje met bactrimel over de hele lengte af, zo grappig!

 

Vanmorgen heb ik voorzichtig wat vieze plukken haar weggeknipt en hem weer ingesmeerd. Hij wordt helemaal rustig als ik dat doe, het lijkt direct verlichting te brengen. Hij was ook droog vanmorgen, en stonk niet!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei JokeC:

Dat is snel resultaat, geweldig! Weet je nu hoe het gekomen is of kan dat zo maar gebeuren?

Geen idee hoe het komt. Het is de laatste tijd ook wel erg nat en hij heeft een vacht die tussen zijn poten gauw klit. Misschien komt het daardoor, teveel nattigheid in zijn vacht? Maar hij zit al heel zijn leven buiten en het is nooit een probleem geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Jamesthebunnybutler:

He dat klinkt al positief hoor, wat fijn ook dat hij rustig wordt als je hem verzorgt. Dat scheelt echt veel. Super!!

Ja, is echt fijn! Het is ook niet zo'n moeilijk beestje, gelukkig. Hij moet ook regelmatig tussen zijn poten gekamt worden en dat laat hij ook goed toe. Zijn vriendinnetje is wat dat betreft een stuk moeilijker. Gelukkig heeft zij een makkelijke vacht, maar als ze ziek is, is het echt een uitdaging om haar medicijnen te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Okki:

Ja, is echt fijn! Het is ook niet zo'n moeilijk beestje, gelukkig. Hij moet ook regelmatig tussen zijn poten gekamt worden en dat laat hij ook goed toe. Zijn vriendinnetje is wat dat betreft een stuk moeilijker. Gelukkig heeft zij een makkelijke vacht, maar als ze ziek is, is het echt een uitdaging om haar medicijnen te geven.

Ah ja dat scheelt! Is hij de rood-witte op de foto? Die vind ik echt prachtig 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ah ja dat scheelt! Is hij de rood-witte op de foto? Die vind ik echt prachtig 😍

Wannes is het gevlekte, witte pluisbeest rechts op de foto. Ik vind hem heel mooi, maar ook grappig eruitzien. Zoetje is bruinwitte, echt een dametje!

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Okki:

Wannes is het gevlekte, witte pluisbeest rechts op de foto. Ik vind hem heel mooi, maar ook grappig eruitzien. Zoetje is bruinwitte, echt een dametje!

Ah ja hij is echt mooi om te zien. Ik vind van die rood gevlekte konijnen die ook nog pluis hebben echt fantastisch. En zoetje is natuurlijk ook hartstikke mooi 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei pakyakker:

Fijn dat het al iets beter gaat, hopelijk kunnen ze snel weer naar hun luxe konijnenparadijs.😉 Beterschap voor Wannes!

Dank je, hoop het ook! Ik heb net de temperatuur in dat kamertje gemeten, 6,5 graad met het raam open. Dan hoef ik niet bang te zijn dat ze hun wintervacht kwijtraken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .