Ga naar inhoud

Kun je konijnen afleren om te slopen en knagen


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Vraagje, mijn konijnen zitten nu allebei nog in de ren (binnen), maar willen ze laten wennen om ook in de rest vd woonkamer te lopen. Kan je "proberen" ze daarin op te voeden qua niet knagen aan bijvoorbeeld meubels? Of zorgt dat alleen voor angst en moet je het maar van begin af aan gewoon maar zien in hoeverre ze slopers zijn en het maar niet te erg te vinden? Ik heb tegenstrijdige dingen hierover gelezen namelijk.. In het kort: is het anti-slopen te trainen of is de tactiek toch alleen maar afleiden en afzien? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze afleiden met iets waar ze wel aan mogen knagen. Maar verder zit knagen in de aard van het beestje, dus je krijgt het niet afgeleerd. Straffen, bijvoorbeeld met een plantenspuit, heeft geen zin, daar worden ze alleen maar bang van.

Het is dus afwachten of het echte slopers zijn of niet. En je kabels wegwerken, en zorgen dat ze niet bij dingen kunnen waar je aan gehecht bent. Je zou niet de eerste zijn waar de konijnen van onderaf de bank uithollen.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies dat dacht ik al. Je leest inderdaad wel verhalen dat je ze kan opvoeden met plantenspuit, of door hard nee te zeggen, maar we willen natuurlijk niet dat ze bang worden. Kabels gaan we morgen sowieso goed wegwerken, dat is anders gewoonweg gevaarlijk. En verder zien we 't dan wel.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster wordt alleen maar baldadiger als ik mijn stem verhef. Afleiden is echt het beste. En vaak wisselen van speel en sloopspul. Als ik ze af en toe een doos geef kijken ze nergens anders meer naar. Laat ik die doos een paar dagen staan is hij niet meer interessant. Ik rouleer dus wat met speeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goeie, wat Eefje zegt.

Konijnen zijn inderdaad echte knagers. Ik heb buitenkonijnen en die mogen ook vaak los in de tuin lopen, maar knagen soms ook per ongeluk aan dingen die wij liever niet willen. Ze hebben zelfs onze (veilige) plantjes uit de tuin opgegraven en opgegeten, over een maandbasis tijd. Je kan dan niet boos op ze worden, omdat het natuurlijk gedrag voor ze is. Je denkt dat je álles hebt afgedekt, maar dan vinden ze toch weer iets waar ze aan kunnen knagen. Bijvoorbeeld je plinten.

Dus inderdaad alles wegwerken, afleiden, en veel knaagspeelgoed geven 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update; het gaat heel goed met het loslopen! Nu hebben ze natuurlijk ook niet echt tijd om te slopen nog, maar zijn ze alleen druk bezig met verkennen en op onderzoek uitgaan. Ze hebben ook dingen ontdekt waar we van te voren niet over na hadden gedacht, zoals nog een leeg kastje onder de tv 😂 Meteen maar de internetkabel weggewerkt en de tijdschriften en post die er wel lagen weggehaald. Misschien maak ik er wel een lekker holletje van voor ze.. Ik vind het wel schattig zo 😄

20210209_190700_resized.jpg

  • Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig knabbelt Noellie niet aan meubels enz. Kabels vind ze wel heel boeiend maar als ze stoute hoekjes opzoekt of onder de tv kast wil kruipen dan volstaat een paar keer Nee Noellie! Mag niet! Meestal gaat ze er dan ook niet meer heen. Tenzij ze weer mevrouw kattekwaad wordt eens in de zoveel tijd. Dan moet je er wel naartoe en haar een klein duwtje geven. En dan kijkt ze je gompie aan en gaat weer gewoon haar dingetje doen en knuffels vragen. Dus ik denk kleine dingetjes wel afleren kan wel maar dan herkent je nijn de toon en klank. Maar het zit ook in het karakter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-2-2021 at 14:25 zei Miekmoek:

Even een update; het gaat heel goed met het loslopen! Nu hebben ze natuurlijk ook niet echt tijd om te slopen nog, maar zijn ze alleen druk bezig met verkennen en op onderzoek uitgaan. Ze hebben ook dingen ontdekt waar we van te voren niet over na hadden gedacht, zoals nog een leeg kastje onder de tv 😂 Meteen maar de internetkabel weggewerkt en de tijdschriften en post die er wel lagen weggehaald. Misschien maak ik er wel een lekker holletje van voor ze.. Ik vind het wel schattig zo 😄

20210209_190700_resized.jpg

Ziet er erg schattig uit maar idd zou het internetkastje wel verplaatsen. Ook ivm straling.. ik weet niet misschien maakt het niet uit waar het staat maar ik krijg altijd het idee dat ze dan juist veel straling krijgen omdat ze er bij zitten. Zal wel onzin zijn hoor.. tis gevoelsmatig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha fijn om te horen @Boefje dat een beetje bijsturen misschien lukt. Ga ik nu nog niet proberen denk ik, zo sterk is de band nog niet. Maar tot nu toe verloopt alles wel prima! Een plant moeten verplaatsen omdat ze er toch bij konden 😂 Gelukkig een konijn-vriendelijke plant, maar toch niet de bedoeling dat ze daar hun avondeten vandaan halen..

Geloof zelf niet dat er schadelijke effecten van WiFi straling kunnen ontstaan, dus laat hem denk ik staan als ze er geen kattekwaad mee uit halen. Ben wel op zoek naar zo'n holletje/mandje die erin precies past, maar best lastig te vinden nog! 

aangepast door Miekmoek
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .