Ga naar inhoud

Benauwdheid (???) bij konijn


OwnerofElmo

Aanbevolen berichten

Ik ga gwn wat symptomen geven wat mijn konijn heeft en dan zie ik wel wat jullie denken 

 

Symptomen:

-plakpoep (ook aan staart een beetje)

-hoofdje achterover

-lijkt moeite te hebben met ademhalen

-in laatste 24 uur wel gegeten, maar minder en wil nu niks 

-in laatste 24 uur wel gepoept en geplast, maar minder 

 

Ik denk dat hij benauwd is, maar weet niet wat ik moet doen, vooral omdat de dierenarts nu gesloten is. Is er überhaupt een dierenarts nodig of gewoon rust geven met veel hooi en vers water en hij komt er wel bovenop? Kan dit fataal zijn? Wat kan ik zelf doen om hem beter te laten voelen? Moet ik het kouder maken (ivm benauwdheid) of moet ik juist zorgen dat hij warm blijft (ivm natte poep)?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft hij dat gedrag al met zijn hoofdje wat lijkt op benauwdheid?

Hoe lang heeft hij al plakpoep en eet hij minder?

Heeft hij snot bij zijn neusje of is dat gewoon droog?

Niest hij vaker? (af en toe kan gebeuren als ze bijvoorbeeld in het hooi snuffelen, is het vaker dan is dat wel zorgelijk)

 

Ik zou dit sowieso snel laten nakijken, maar ik weet er niet genoeg vanaf om te bepalen of je hiermee naar een spoeddierenarts moet of dat je nog kunt wachten tot morgenochtend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij met zijn kop achterover zit dan kan hij het super benauwd hebben. Heeft hij zijn bekje ook een beetje open? Als dat zo is dan is het écht superspoed. 

 

Je kan altijd naar de dierenarts bellen, dag en nacht. Je wordt dan doorverbonden naar de dierenarts die spoeddienst heeft, of ze zeggen op de voicemail het nummer dat je moet bellen. Op de website ban de dierenarts staat het misschien ook vermeld.

 

Ik heb bij 3 konijnen meegemaakt dat ze met hun kop achterover zaten en soms zelfs naar lucht hapten. Dat is echt zó naar voor een konijn. Direct naar de dierenarts.

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Lienappelsien:

Als hij met zijn kop achterover zit dan kan hij het super benauwd hebben. Heeft hij zijn bekje ook een beetje open? Als dat zo is dan is het écht superspoed. 

 

Je kan altijd naar de dierenarts bellen, dag en nacht. Je wordt dan doorverbonden naar de dierenarts die spoeddienst heeft, of ze zeggen op de voicemail het nummer dat je moet bellen. Op de website ban de dierenarts staat het misschien ook vermeld.

 

Ik heb bij 3 konijnen meegemaakt dat ze met hun kop achterover zaten en soms zelfs naar lucht hapten. Dat is echt zó naar voor een konijn. Direct naar de dierenarts.

 

3 uur geleden zei Okki:

Als het goed is, is er altijd een spoeddierenarts te bereiken. Misschien even overleggen met die dierenarts, of dit spoed is of niet? Ik zou er zelf niet de nacht mee indurven, denk ik.

 

3 uur geleden zei happy211:

Hoe lang heeft hij dat gedrag al met zijn hoofdje wat lijkt op benauwdheid?

Hoe lang heeft hij al plakpoep en eet hij minder?

Heeft hij snot bij zijn neusje of is dat gewoon droog?

Niest hij vaker? (af en toe kan gebeuren als ze bijvoorbeeld in het hooi snuffelen, is het vaker dan is dat wel zorgelijk)

 

Ik zou dit sowieso snel laten nakijken, maar ik weet er niet genoeg vanaf om te bepalen of je hiermee naar een spoeddierenarts moet of dat je nog kunt wachten tot morgenochtend.

Bedankt voor jullie reacties. Had gebeld en naar de dierenarts gebracht, maar helaas mocht dat niet baten. Toen ik hem op de balie zette keek ik in zijn bak en had al een vermoeden dat hij heen was gegaan. Ik heb hem eerst nog proberen wakker te schudden en te reanimeren door wat op hem te drukken maar de dierenarts bevestigde dat hij er niet meer was. Heb toen maar huilend licht zitten aaien terwijl de dierenarts over de mogelijke oorzaken praatte maar met zekerheid durfde ze niks te zeggen.

 

Ik ben gewoon kapot hiervan en begrijp het niet. Ik had nooit gedacht dat ik afscheid zou moeten nemen. Vraag me af of de stress van in de reismand plaatsen en naar de dierenarts gaan hem te veel was en dat dit allemaal voorkomen kon worden als ik hem gewoon thuis rust had gegeven. Of miskien had ik zijn bak vaker moeten schoonmaken. Of wellicht was Elmo gewoon een wat zwakker beestje dan de meeste konijnen (binnen 3 jaar zijn we wel vaker naar de dierenarts gegaan voor gas/verstopping). Ik vond hem echt zo leuk en weet niet hoe ik nu verder moet zonder hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig dat het zo is gelopen... Naar de dierenarts gaan was de juiste keuze, als je dat niet had gedaan had je konijn het ook niet gered. Wat jij beschreef was extreme benauwdheid, daarmee heb je geen andere keuze dan met gierende banden naar de dierenarts. Verwijt jezelf daarin dus niks. Heel veel sterkte met het verlies 😢😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een nare en verdrietige afloop voor Elmo. Het maakt nu niets uit voor het missen van hem, maar zet alsjeblieft uit je hoofd dat jij verzaakt hebt in de verzorging van Elmo. Met spoed naar de dierenarts was zijn enige kans en die heb je gepakt. Heel veel sterkte. 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vreesde er al voor... Zoals anderen ook al zeiden had hij het thuis sowieso niet gered. Door met hem naar de dierenarts te gaan heb je de kans nog gepakt om hem te helpen. Je hebt er alles aan gedaan. 

 

Sterkte. Wat zal je verdrietig zijn dat Elmo er opeens niet meer is. Als je wilt kan je hier op het forum bij ‘de regenboogbrug’ een stukje schrijven over Elmo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .