Ga naar inhoud

Konijn met EC, kans op herstel


Tineke Eeuwema

Aanbevolen berichten

Ik geef nooit criticalcare. Mij veel te duur. Ik heb science selective biks en daar is makkelijk een papje van te maken. Dus dat geef ik dan gewoon. Ik zou niet gaan dwangvoeren maar heel veel lekker aanbieden. Zodat ze ook wat kan aankomen. Desnoods wortelhapje op een schoteltje ofzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Tineke Eeuwema:

Ik ben bang dat ze dan wel afvalt, ze eet niet enorm veel namelijk. 

Lekkere dingen en calorierijke dingen aanbieden (maar ook hooi laten eten!) en dan even een paar dagen kijken hoeveel ze eet en wat haar gewicht doet. Valt ze af, dan kan je altijd 1-2 keer per dag een kleine hoeveelheid dwangvoeren. Wat voor dwangvoer geef je? Ik ben fan van critical care fine grind, dat vinden ze echt lekker en eten ze mogelijk ook wel gewoon van een lepeltje of uit een schaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Als je zo veel dwangvoert zit ze steeds vol en zal ze idd niet zelfstandig gaan eten. Ik zou eens even een paar uur wachten met dwangvoeren en wat minderen om te kijken wat ze dan zelf wil eten. Zelf eten heeft altijd de voorkeur vanwege de stress die dwangvoer geeft. Als ze hooi, wat brokjes en wat groenvoer eet hoef je mogelijk helemaal niet te dwangvoeren. 

Geef haar dan liever wat dingetjes om aan te komen erbij, zoals erwtenvlokken enzo. Natuurlijk moet ze op gewicht blijven en komen, maar dwangvoeren bij een konijn dat zelfstandig eet is niet de manier vind ik zelf.

Dankjewel voor je advies.

Wij vonden het ook vrij heftig, ook omdat het haar inderdaad veel stress geeft en ze nu vrijwel stopt met andere dingen eten als hooi en groenten. Zo straks vond ze een plakje banaan wel heel lekker 😄

Ook haar ontlasting is nu vrij nat, omdat ze minder hooi eet. 

Ah erwtenvlokken kende ik nog niet, goede tip! Dankjewel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Boefje:

Ik geef nooit criticalcare. Mij veel te duur. Ik heb science selective biks en daar is makkelijk een papje van te maken. Dus dat geef ik dan gewoon. Ik zou niet gaan dwangvoeren maar heel veel lekker aanbieden. Zodat ze ook wat kan aankomen. Desnoods wortelhapje op een schoteltje ofzo. 

Daar kwam ik ook achter toen ik het moest afrekenen. 60 Euro voor 7 dagen 😅

Ja precies.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Tineke Eeuwema:

Dankjewel voor je advies.

Wij vonden het ook vrij heftig, ook omdat het haar inderdaad veel stress geeft en ze nu vrijwel stopt met andere dingen eten als hooi en groenten. Zo straks vond ze een plakje banaan wel heel lekker 😄

Ook haar ontlasting is nu vrij nat, omdat ze minder hooi eet. 

Ah erwtenvlokken kende ik nog niet, goede tip! Dankjewel. 

Ja, ik vind dat een heftig advies idd en door de combi van weinig hooi en veel stress kan natuurlijk ook plakpoep ontstaan. Is zonde. Zoals hierboven ook gezegd kan je dwangvoer ook op een schoteltje aanbieden. Heb je de groene critical care of de bruin/oranje? Die groene vinden al mijn konijnen niet te pruimen, die bruin/oranje smaakt naar banaan en appel of zoiets en vinden ze heerlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ja, ik vind dat een heftig advies idd en door de combi van weinig hooi en veel stress kan natuurlijk ook plakpoep ontstaan. Is zonde. Zoals hierboven ook gezegd kan je dwangvoer ook op een schoteltje aanbieden. Heb je de groene critical care of de bruin/oranje? Die groene vinden al mijn konijnen niet te pruimen, die bruin/oranje smaakt naar banaan en appel of zoiets en vinden ze heerlijk...

Ja precies, en door de plakpoep zijn we weer veel aan het wassen wat ook weer stress geeft.. 

We hebben de groene critical care.. deze smaakt naar anijs. Volgens mij vindt ze het wel oké mits ze het zelf mag eten, maar ik snap ook wel als je vol wordt gegooid met eten je er niet meer om staat te springen 😅

 

Nog één vraagje.. hoeveel moet ze ongeveer drinken per dag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat is lastig. Afhankelijk van hoe groot je konijn is, vocht van dwangvoer en groenten tellen ook mee. Zolang ze plast dan drinkt ze genoeg. Je kan ook het velletje achter bij haar nekje optrekken als een tentje en als dat gelijk terugveert dan krijgt ze ook genoeg vocht. Als je je zorgen maakt of denkt dat ze veel te weinig drinkt zou je een infuus bij dierenarts kunnen overwegen maar zou ik niet snel in deze situatie doen. Dat is pijnlijk en stressvol voor je nijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Boefje:

Ook dat is lastig. Afhankelijk van hoe groot je konijn is, vocht van dwangvoer en groenten tellen ook mee. Zolang ze plast dan drinkt ze genoeg. Je kan ook het velletje achter bij haar nekje optrekken als een tentje en als dat gelijk terugveert dan krijgt ze ook genoeg vocht. Als je je zorgen maakt of denkt dat ze veel te weinig drinkt zou je een infuus bij dierenarts kunnen overwegen maar zou ik niet snel in deze situatie doen. Dat is pijnlijk en stressvol voor je nijn.

Ze drinkt op zich prima, ik geef haar water met een spuitje. Maar merk dat door het dwangvoeren ze wel iets minder drinkt dan normaal. 

 

Ze is nu lekker aan het knabbelen aan een stukje witlof 😊

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi allemaal!

We zijn inmiddels weer bijna een weekje verder, Miep krijgt nu een stuk minder dwangvoer en eet zelfstandig veel hooi en groenten, vandaag ook zelfstandig lekker brokjes. 

Haar poten trillen beiden enorm, maar ze heeft nog niet voldoende kracht om er op te kunnen staan.

Ze is sinds het weekend erg actief en aan het rondstruinen in de kamer, kruipt rond met haar achterpoten slepend. 

Ze lijkt zich wel beter te gaan voelen maar helaas zijn haar achterpoten nog niet wat het moet zijn.

We hebben nog tot volgende week vrijdag panacur en metacam. 

 

Hebben jullie nog extra tips wat we kunnen doen? 

Ik masseer 3x per dag de spieren en beweeg haar achterpootjes om dit te stimuleren. 

Ik vind het toch wel spannend worden of ze het gaat redden.. ik twijfel erg, omdat haar pootjes (steeds) nog niet sterk genoeg zijn om er op te kunnen staan. Ze is t.o.v. vorige week wel sterker geworden en eerst was er één pootje met veel kracht, nu twee. 

aangepast door Tineke Eeuwema
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet stoppen met panacur als haar klachten nog niet weg zijn, maar wel naar de normale (enkele) dosis over gaan. 

Bij mijn konijn duurde het ook langer dan 14 dagen voor er echt goede verbetering kwam, mijn advies is dus om nog even door te behandelen en vol te houden. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Ik zou niet stoppen met panacur als haar klachten nog niet weg zijn, maar wel naar de normale (enkele) dosis over gaan. 

Bij mijn konijn duurde het ook langer dan 14 dagen voor er echt goede verbetering kwam, mijn advies is dus om nog even door te behandelen en vol te houden. 

Dus na volgende week vrijdag overstappen op enkele dosis? Of 2 weken nadat we gestart zijn met de dubbele dosis. 

Ah helemaal goed, gaan we dat in ieder geval doen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft 14 dagen de dubbele dosis, en daarna de normale dosis, zoals het op de website van wilhelminapark staat omschreven. Dat is tenminste wat ik heb gedaan. Dus nog niet gelijk helemaal stoppen. 

 

Hier staat dat: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Citaat

De behandeling van E. cuniculi met fenbendazol
We behandelen de konijnen met diverse medicijnen, naar ons idee is Fenbendazol (= Panacur of Fenbendazol) belangrijk. We doseren gedurende 2 weken 2x de normale dosis die in de literatuur naar voren komt. Namelijk een dosering van 2x daags 20 mg/kg LG gedurende 2 weken en daarna 2x daags 10 mg/kg LG gedurende 2 - 3 maanden. In de literatuur wordt beschreven dat een konijn 28 dagen moet worden behandeld. We zijn het hier niet mee eens! We behandelen een konijn net zo lang als dat nodig is. Sommige konijnen zijn na 1-2 maanden genezen. Andere konijnen hebben echter jarenlang behandeling nodig. We hebben diverse konijnen die op het moment dat er gestopt werd met de Fenbendazol dat de verschijnselen weer terug kwamen. We blijven deze konijnen behandelen en proberen af en toe om te stoppen. We adviseren om bij konijnen die het nodig hebben om 6x per jaar (= elke 2 maanden) 2 weken lang Fenbendazol in een dosering van 1x daags 20 mg/kg LG te geven.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Mira11:

Het is al erg goed dat het wat beter gaat. Het is echt een rotziekte die vaak veel tijd vraagt. Nog niet opgeven hoor als ze vooruit gaat. Sterkte!

 

Ja daar zijn wij ook heel blij mee! Dat geeft wel wat hoop.

We gaan zeker nog eventjes door, ik hoop wel echt dat ze op een gegeven moment haar pootjes weer actief gaat gebruiken! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Mira11:

Het is al erg goed dat het wat beter gaat. Het is echt een rotziekte die vaak veel tijd vraagt. Nog niet opgeven hoor als ze vooruit gaat. Sterkte!

 

Ja daar zijn wij ook heel blij mee! Dat geeft wel wat hoop.

We gaan zeker nog eventjes door, ik hoop wel echt dat ze op een gegeven moment haar pootjes weer actief gaat gebruiken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dubbele dosis blijven geven. Ik doe dat nu ook al een tijd bij mijn konijn. Het kan geen kwaad om nog even door te gaan met dubbele dosering. Als je twijfelt daarover kan je dat bij wilhelminapark navragen of mailen. Evert Jan de Boer zegt zelf dat meer geven geen kwaad kan voor langere tijd. Mijn konijn zit er standaard aan. Ene keer 1x daags maar sinds een aantal weken weer dubbel. Zodra ik er compleet mee stop komt het weer terug. Ik doe dit letterlijk al jaren en mijn konijn is bijna 11 en doet het nog goed. Ben bang dat als je nu mindert met dosering dat het weer slechter gaat. Maar overleg met wilhelminapark dierenkliniek zou ik wel doen aangezien je dan advies van een deskundige hebt. En je hebt uiteraard meer medicijn nodig.

aangepast door Boefje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En gewoon doorzetten hoor! Vroeger zeiden dierenartsen dat je niet langer dan 28 dagen mag geven maar dat is achterhaald. En het is ook onzin dat het binnen zoveel weken klaar moet zijn. Als ik het zo lees wil hij heel graag! En als een konijntje zo zijn best doet om beter te worden en hij al zoveel opgeknapt is zou ik volhouden totdat je het gevoel krijgt dat het niet meer goed voelt en er geen verbetering in zit. Maar EC kan erg hardnekkig zijn en maanden duren. Ik heb mijn konijn ooit 3 maanden ziek gehad. En het kan zijn dat het weer hersteld maar wel weer terug komt bij stress. Dit kan je voorkomen door bij stressvolle situaties preventief met panacur te behandelen. Sommige konijnen hebben gewoon pech dat ze niet meer zonder medicatie kunnen zoals mijn konijntje. Veel sterkte. Maar gelukkig eet hij al goed zelfstandig. Scheelt veel stress.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag contact gehad met de dierenarts en helaas klopte ons voorgevoel.. we zien de laatste week vrijwel geen vooruitgang meer in Miep haar pootjes. Ze doet enorm haar best maar de schade is toch te groot om te kunnen herstellen.. 

In ieder geval bedankt voor al jullie adviezen en hulp! 

aangepast door Tineke Eeuwema
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .