Ga naar inhoud

verloop gasbuik: hoe lang?


Fritsy

Aanbevolen berichten

Onze Nederlandse dwerghangoor was sinds begin januari niet zo lekker.  Een keer of drie is het voorgevallen dat ze plots niet meer at.  Al kregen we dat wel telkens snel verholpen.  Zij heeft dat wel vaker gehad omdat ze als langharige wel eens last heeft van verstoppingen, dus zo abnormaal was het niet en zolang het dezelfde dag weer verbeterde maakte we ons er nooit echt veel zorgen in.

 

Wel zagen we dat ze laatste tijd minder zindelijk was en dat haar urine een soort krijtspoor leek achter te laten.  Dus vermoeden we een te veel aan calcium.  Dus zijn we gaan nakijken hoeveel calcium ze met alles wat ze eet binnen krijgt en dat is echt het absolute minimum.

 

Tien dagen geleden wilde ze plots weer niet eten en kregen we haar niet meteen weer in gang.  Dus zijn we die zondag toch maar even naar de dokter van wacht in de dierenkliniek gereden met de boodschap dat we een vermoeden hadden van een eventuele blaasontsteking of blaaszand.  De tanden werden nagekeken, dat was helemaal in orde.  De temperatuur was goed.  Lichamelijk onderzoek bracht niets vreemds aan het licht.  Toen echo genomen die ook niet veel duidelijkheid gaf.  Dan ook nog een foto genomen en ook die gaf geen uitsluitsel over blaasproblemen.  Wel waren op de foto reeds kleine belletjes gas merkbaar.  Niet onlogisch gezien de darm toen al een ganse dag stil lag.

 

Dus opnieuw naar huis gereden en de boodschap gekregen om Metacam pijnstilling te geven en te dwangvoeren met SS.

 

Echter de stress van wat er zich gedurende 45 minuten in die kliniek heeft afgespeeld heeft er toen zo ingehakt dat ze enkel nog verder achteruit ging en de paar belletjes op de foto plots een heuse gasbuik werd.

 

De darmimmobiliteit was toen compleet, er was ook helemaal geen geluid meer te horen.  Toen ben ik haar op geregelde tijdstippen buikmassage beginnen geven waardoor we de darm weer aan de praat hebben gekregen.  Luide borrelende geluiden gaf dit.  

 

Intussen op eigen houtje verder gezocht en naast Metacam en dwangvoeren ook nog volgende zaken beginnen toedienen:

 

- Infacol tegen gas

- Emeprid om de darmstimulatie te bevorderen

- Protexin als probiotica om de darmflora weer op orde te krijgen

- Vitamine B complex om opgelopen tekorten weer aan te vullen

- tijdelijk een elektrolytische oplossing gegeven tegen uitdroging omdat ze toen weinig dronk

 

Intussen hebben we sinds enkele dagen weer wat kleine keuteltjes.  Deze zijn klein, zwart en hard.  Heel soms zit er een klein beetje geel slijm aan zo'n keuteltje maar dat blijkt normaal te zijn en teken te zijn dat de darmen zich herstellen na darmimmobiliteit.

 

Ze eet stilaan ook weer wat zelfstandig al blijft het weinig.  Een beetje wortelloof, een klein stukje andijvie, een beetje kruiden, een beetje ruccola, een beetje vers geknipt gras...drinken gaat intussen wel weer goed.

 

Het knarsetanden is ook al behoorlijk geminderd, dus de pijn lijkt het grootste deel van de dag onder controle te zijn.  Het luide borrelende geluid is ook grotendeels verdwenen en heeft plaats gemaakt voor lichte maaggeluidjes zoals het bij een gezond konijn zou zijn.  Intussen blijf ik elke dag de buik een keer of 6 gedurende een kwartier tot half uur masseren.  Daar kan ze duidelijk van genieten omdat ze telkens achteruit zakt en blijft liggen, of zich recht zet en begint te wassen.

 

Lichaamstemperatuur is al die tijd stabiel en goed gebleven.

 

Ze rust veel maar is niet apathisch.  Af en toe komt ze naar ons toe gerend, ze is nog steeds benaderbaar, ze wast zich nog steeds intensief zoals toen ze tip top in orde was.

 

Dus er is zeker beterschap merkbaar, al is het telkens maar een paar kleine procentjes.  Alleen vraag ik me stilaan af of het wel genoeg is en of het normaal is dat je tegen dag tien nog altijd geen normale keutels en geen normale eetlust hebt.  Het is ook een beetje een stresskonijn.  Ganse dag kan ze vrij in huis lopen of in haar hokje lopen zoals ze zelf wil dus ze is het niet gewend om opgetild te worden.  Nu wordt ze plots een keer of zes per dag opgetild en gaan er elke keer vijf spuitjes de mond in.  Dus dat geeft ook weer een stuk stress wat het herstel waarschijnlijk ook vertraagd.

 

Het alternatief is opnieuw naar de dierenkliniek maar dat is dan weer gelijk stress maal tien dus dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen want we hebben vorige keer gezien dat dat eigenlijk meer schade brengt dan goed doet.  Alleen wil ik het nu nog tot het einde van de week geven om te kijken of we hier zelf nog meer beterschap in kunnen brengen door verder te gaan op de ingeslagen weg.  Als dat niet het geval is en we zijn twee weken ver dan zullen we wel weer moeten naar de DA gaan lijkt me.

 

Heeft er hier iemand weet van vergelijkbare cases waar een konijn dermate lang diende te herstellen van een gasaanval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijf pijnstiller geven en veel groenvoer. Probeer wat te minderen met dwangvoer. Ik zou de hoeveelheid minderen maar nog wel regelmatig blijven geven. Heb je geen ciseral gekregen? Dat is juist een darmstimulerend middeltje. Ik zou die toch echt gaan proberen. Bij dierenarts ophalen. Gewoon vragen of je dat mag krijgen. En als je konijn weer goed eet zou ik pijnstiller afbouwen en de urine in de gaten houden. Wat je ook nog kan doen is urine laten onderzoeken. Misschien dat ze dan wat meer kunnen zien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Boefje:

Blijf pijnstiller geven en veel groenvoer. Probeer wat te minderen met dwangvoer. Ik zou de hoeveelheid minderen maar nog wel regelmatig blijven geven. Heb je geen ciseral gekregen? Dat is juist een darmstimulerend middeltje. Ik zou die toch echt gaan proberen. Bij dierenarts ophalen. Gewoon vragen of je dat mag krijgen. En als je konijn weer goed eet zou ik pijnstiller afbouwen en de urine in de gaten houden. Wat je ook nog kan doen is urine laten onderzoeken. Misschien dat ze dan wat meer kunnen zien.

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ciseral drops hebben we niet, wel Emeprid wat ook een darmstimulerend middel is.  Volgens de dierenarts was Emeprid perfect geschikt hiervoor.  Geen idee of Ciseral dan meer soelaas zou bieden dan Emeprid.

 

Urine laten nakijken was initieel de bedoeling van ons bezoekje aan de dierenkliniek.  Ze moesten dan prikken en urine uit het lichaam halen maar op de foto bleek dat er op dat moment te weinig urine in de blaas zat.  En urine opvangen in een potje of zo lijkt me behoorlijk onbegonnen werk te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Eefje:

Ik gebruik meestal emeprid en cisaral allebei. Emeprid is meer een maagledigingsmiddel, cisaral stimuleert het achterste deel van de darmen. De combinatie wordt vaak gebruikt.

dan halen we die Ciseral ook nog even in huis.  Dan hebben we echt wel gans de EHBO kit tegen gas in huis lijkt me 😀

 

Hopelijk is dit de missing link want dat gas is een verdomd taaie klant.  Met massages en al de eerder opgesomde hulpmiddeltjes hebben we wel het gevoel dat we het grotendeels weg krijgen.  We merken ook telkens een verlichting en toename van eetlust na een massage sessie.  Maar zodra we haar enkele uurtjes rust gunnen hoor je de eerste luide borreltjes alweer opdoemen en begint het ganse verhaal opnieuw.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cirseral is idd vaker gebruikt en beter werkzaam voor de darmen. Urine opvangen.

 

Ik koop altijd bij de kruitvat zo'n spuitje met een dopje. Dan zet ik haar in een klein stukje ren zonder wat er in.

 

Probeer voor die tijd wel de grond te ontsmetten met gekookt water. Zonder konijn erin uiteraard. Dan even met een schone lap of keukenpapiertje drogen. Konijn erin net zo lang tot er een plasje is gedaan.

 

Dan zuig ik het op in het spuitje. Dopje erop in een zakje in de koelkast of gelijk naar dierenarts. Voor niet bacteriële (dus blaasgruis ofzo) onderzoeken hoeft het niet zo perfect steriel te zijn als er de grond maar gewoon schoon is zonder hooi ofzo er in. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Fritsy:

dan halen we die Ciseral ook nog even in huis.  Dan hebben we echt wel gans de EHBO kit tegen gas in huis lijkt me 😀

 

Hopelijk is dit de missing link want dat gas is een verdomd taaie klant.  Met massages en al de eerder opgesomde hulpmiddeltjes hebben we wel het gevoel dat we het grotendeels weg krijgen.  We merken ook telkens een verlichting en toename van eetlust na een massage sessie.  Maar zodra we haar enkele uurtjes rust gunnen hoor je de eerste luide borreltjes alweer opdoemen en begint het ganse verhaal opnieuw.  

Dat terugkerende gas kan ook aangeven dat je konijn nog pijn heeft van mogelijk iets anders en dan gaat het pas over als de kwaal verholpen is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt hier nu net plots om een of andere reden een enorme trek in peterselie.  Meestal als ze iets eet zijn dat heel kleine beetjes, maar die peterselie vliegt ze op alsof ze gans de plant zou opeten.

 

Nu, we hebben zaken zoals peterselie in huis gehaald omdat ze in een zieke periode altijd enorm selectief is.  Alleen zit peterselie niet in haar normaal dieet dus ze is het niet gewend dit te eten.

 

Dus nu zit ik een beetje met het dilemma: haar laten eten zoveel ze wil zodat er toch iets 'normaals' in haar systeempje zit of toch maar oppassen dat er niet ook nog eens diarree van komt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer ook wat andere groenvoer uit wat ze wel gewend is. Gek genoeg geef ik alleen paardenbloemblad als Noellie ziek is omdat ze dat vaak gewoon wel heel graag eet en vaak als eerste weer wel eet.

 

Meestal als dat gebeurd dan probeer ik voorzichtig ook weer andere groenvoer en vervang dit omdat paardenbloem veel calcium bevat en  Noellie nierstenen had. Maar als dat het enige is wat ze wil eten geef ik wel zoveel ze wil. Beetje verspreid. Kruiden zoals peterselie weet ik niet of daar een limiet op zit. Sommige kruiden mag je niet teveel van geven omdat het gewoonweg niet gezond is.

 

Ik heb daar zelf niet zoveel verstand van want mijn konijn is erg gevoelig voor groenvoer en zit  nu op een calcium arm dieet dus Noellie krijgt niet zoveel verschillend groenvoer. Ik kan daar verder niet zoveel over zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Boefje:

Probeer ook wat andere groenvoer uit wat ze wel gewend is. Gek genoeg geef ik alleen paardenbloemblad als Noellie ziek is omdat ze dat vaak gewoon wel heel graag eet en vaak als eerste weer wel eet.

 

Meestal als dat gebeurd dan probeer ik voorzichtig ook weer andere groenvoer en vervang dit omdat paardenbloem veel calcium bevat en  Noellie nierstenen had. Maar als dat het enige is wat ze wil eten geef ik wel zoveel ze wil. Beetje verspreid. Kruiden zoals peterselie weet ik niet of daar een limiet op zit. Sommige kruiden mag je niet teveel van geven omdat het gewoonweg niet gezond is.

 

Ik heb daar zelf niet zoveel verstand van want mijn konijn is erg gevoelig voor groenvoer en zit  nu op een calcium arm dieet dus Noellie krijgt niet zoveel verschillend groenvoer. Ik kan daar verder niet zoveel over zeggen. 

het andere groenvoer zoals andijvie of wortelloof neemt ze aan, maar telkens met heel kleine beetjes.  Daarom waren we zo verbaasd om haar als een wilde tekeer te zien gaan toen ze die peterselie kreeg.

 

Maar omdat ze het niet gewend is weten we nu niet goed wat te doen.  Want bij nieuwe voeding is de gouden regel altijd om te starten met kleine beetjes om hen te laten wennen.  Alleen nu met dat gas is het misschien wel wijselijk om haar toch vooral maar te laten eten wat ze wil zodat er tenminste iets in gaat.

 

Kruiden zoals peterselie moet je inderdaad wat voorzichtig mee zijn.  Max 35 gram per week als ik het goed heb.  Maar opnieuw, dat is het ideale scenario in een normale situatie.  Nu zitten we een beetje met een crisis situatie dus toch eerder geneigd om wat dat betreft een beetje buiten de lijntjes te kleuren nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Boefje:

Heb je paardenbloemblaadjes geprobeerd? Wortelloof eten ze meestal ook graag. Als ze ergens niet goed tegen kunnen kan dat natuurlijk ook gas veroorzaken. Wortellof andijvie en witlof zijn wel veilige groenten om te geven. Weinig gasvorming 

We hebben andijvie, wortelloof, witloof en paardenbloemkruiden.  Al die zaken neemt ze wel aan, maar in zeer geringe hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch proberen de peterselie af te bouwen. Wellicht als je konijn door heeft dat er geen peterselie is hij meer andere groenten gaat eten. Ik zou het gewoon proberen. Gewoon dat als eerste aanbieden en even een uurtje wachten ofzo. Je moet toch wat he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Boefje:

En probeer wat biks te weken in een beetje water op een schoteltje. Beetje prakken als stevig papje en kijken of je nijn dat ook wil eten. 

Dat hebben we inderdaad ook reeds geprobeerd om SS biks te weken, maar daar haalt ze haar neus voor op.  

 

Het is ook niet zo dat we non stop peterselie geven.  Eigenlijk hebben we dat net nu voor het eerst aangeboden.  Daarvoor altijd andijvie, wortellof etc aangeboden.  Maar het viel gewoon enorm op dat ze voor die peterselie een moord zou begaan terwijl al de rest haar maar matig interesseert.  Het zijn vaak toch kieskeurige dames 😀

 

Alleszins hartelijk dank voor je vele input!  Much appreciated!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update:

 

We hebben sinds eergisteren ook Ciseral drops beginnen geven.  Er is al merkelijk verbetering zichtbaar.  Ze eet al behoorlijk goed terug.  Behoorlijk wat hooi en af en toe een volledig blad andijvie/witlof gaan er vlotjes in.  Biks is ze nog voorzichtig in, daar eet ze er een stuk of drie van en dan is het klaar.

 

De pijn lijkt ook grotendeels verdwenen.  We zien haar nog amper tandenknarsen en intussen is ze alweer haar nieuwsgierige zelve en wordt ze opnieuw een stuk speelser en actiever.

 

Wat wel nog steeds is is dat de darmen ongelofelijk hard blijven borrelen en rommelen wat volgens mij toch wijst op gas dat nog steeds aanwezig is in de darmen.  Of zie ik dat verkeerd?  Want dat gerommel was er een week terug ook toen ze nog hele dag apathisch lag te knarsen en amper wat wilde eten.  Terwijl ze nu eigenlijk voor 80% terug haar normale zelve is.

 

Keutelen lukt nog niet zoals voorheen.  Er komen steeds meer keutels, maar voorlopig blijven dat nog steeds van die malse, blindedarm achtige creaties met soms een beetje slijm bij.  Wellicht een teken dat de darmen nog herstellende zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed hoor! Gaat de goede kant op! Borrelen kan op gas wijzen, maar kan ook een teken zijn dat de darmen weer op gang komen. Als ze weer levendig is en wat begint te eten, verwacht ik dat het gas grotendeels weg is. Als dat er nog zit zal ze heel veel pijn hebben en niet eten. Ik denk dus dat dat gerommel een goed teken is eigenlijk!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een update:

 

Intussen zijn we twee weken ver en eet ze terug normaal.  Heel veel hooi, groenten en sinds gisteren ook weer wat biks.

 

Ze toont ook weer oprecht interesse in eten.  Als de frigo open gaat staat ze weer op wacht om te kijken of er voor haar niks lekkers uit valt.

 

Sinds gisteren zijn de keuteltjes ook weer normaal van kleur en grootte.

 

Wel is het luide borrelende en klotsende geluid in de darmen nog steeds voortdurend aanwezig.  We hebben tot nu altijd Ciseral, Emeprid en Infacol blijven geven, alsook probiotica voor de darmen.  Allen maag- en darmstimulerende middelen.  Misschien dat dat er voor zorgt dat de interne huishouding in de darmen maar blijft rommelen.  Gezien alles er nu terug netjes in en uit gaat gaan we met die darmstimulerende middelen een keer mee stoppen en kijken of dat enige verandering brengt.  

 

Qua gedrag valt het op dat er de laatste 48 uur geen tandengeknars meer was, dus de pijn zou ook volledig over moeten zijn.  Wel zit ze hele tijd met haar voorpoten te slaan zoals ze doen voor ze zich gaan wassen.  Maar dat is nu zowat heel de tijd eigenlijk.  De pootjes hebben ook wel wat van al die medicatie over zich gekregen dus dat heeft er wellicht mee te maken.  Gisteren alvast de voorpootjes even gewassen met warm water dus eens kijken of het potengetrommel daar mee mindert.

 

Het valt ook op dat ze vooral s'nachts onrustig is momenteel.  Loopt behoorlijk wat rond in haar hok en zit dan wat te knagen aan de rand van haar hok.  Iets dat ze vroeger nooit deed.  

 

Uiteindelijk is het een enorm zware twee weekse voor haar geweest waarin ze van ver is moeten terug knokken om weer wat gezond te worden.  Daar kwam bij de stress van het bezoek aan de kliniek en ook de stress van haar elke dag een keer of zes op schoot te moeten nemen om dan telkens 5-6 spuitjes in het bekje te moeten duwen.  Ze is het gewend om vrij rond te lopen en ze houdt er niet van opgetild te worden, dus dat is voor haar elke keer stress.  

 

Dus ik wil het nu nog wel een paar dagen geven waarin ze hopelijk terug rust kan vinden zodat de stress uit haar systeem kan.  Hopelijk is ze daarna terug helemaal de oude.  We zijn op goede weg, maar toch zijn er nog een paar kleine zaken die vraagtekens oproepen en waar je je toch weer een stukje zorgen over gaat maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu stoppen met infacol en emeprid en langzaam afbouwen met ciseral. Die andere 2 zijn overbodig. Ik heb heel vaak konijnen van een gasbuik afgeholpen en heb echt nog nooit infacol gebruikt. Empeprid is meer voor de maag dus dat is ook niet zonodig. Ze eet immers weer goed. Probiotica kan je blijven  geven. Trouwens welke gebruik je want niet alle probiotica is geschikt. Ik gebruik het meestal om de darmen te laten herstellen van langdurig medicatie gebruik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Boefje:

Ik zou nu stoppen met infacol en emeprid en langzaam afbouwen met ciseral. Die andere 2 zijn overbodig. Ik heb heel vaak konijnen van een gasbuik afgeholpen en heb echt nog nooit infacol gebruikt. Empeprid is meer voor de maag dus dat is ook niet zonodig. Ze eet immers weer goed. Probiotica kan je blijven  geven. Trouwens welke gebruik je want niet alle probiotica is geschikt. Ik gebruik het meestal om de darmen te laten herstellen van langdurig medicatie gebruik. 

We hadden reeds Protexyn van Bio Lapis en de dierenarts had ook nog Rodicolan mee gegeven.  Beiden zouden een gunstige invloed hebben op de darmwerking.

 

Het enige wat vreemd is is dat ze nu redelijk destructief is.  Muren, meubels, tapijten, niets is nog echt veilig.  Terwijl ze dat vroeger allemaal nooit deed.  Alsof ze ergens met een frustratie zit die ze kwijt moet op een of andere manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien boosheid van alles wat gebeurd is. Wie zal het zeggen. Konijntjes zijn soms echt raar. Zolang ze verder alles goed doet.. poept plast en goed eet en drinkt en actief is zou ik me nog niet gelijk zorgen maken. Wel in de gaten houden. Misschien gaat het vanzelf weer over uiteindelijk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .