Ga naar inhoud

Welkoop Pavo Haychunks geschikt voor konijnen?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik was op de website van Welkoop aan het kijken wat voor hooi ze daar verkopen, en kwam een product tegen dat voor paarden bedoeld is, maar waarvan ik me afvraag of konijnen het niet ook heel leuk en lekker vinden. Het heet Pavo Haychunks, en het zijn een soort samengeperste hooirolletjes. Beetje zelfde concept als van die hooi huisjes enzo denk ik, maar dan in rolletjes, volgens de omschrijving rolletjes ter grootte van een frisdrankblikje. 

Ik weet niet of de link werkt, maar hier vind je ze: Pavo HayChunks - Basisvoeding - Welkoop

 

Er staat in de specificaties dat de haychunks de volgende bestanddelen bevatten: 

Ruw eiwit 8,8%, ruw vet 2,8%, ruwe celstof 24,8%, ruwe as 9,5%, suiker 6,0%, zetmeel 0,0%, calcium 0,46%, natrium 0,16%, magnesium 0,19%

 

De omschrijving van het product zegt:

" De chunks zijn samengeperste rolletjes ter grootte van een frisdrankblikje, gemaakt van Duits kruidenhooi. De bergweiders waar het gras wordt gewonnen, zijn beschermde Duitse natuurgebieden. Het onbemeste, biologische land zorgt voor een constante kwaliteit hooi en veilige, lage voedingswaarden voor alle type paarden en pony’s. Dit maakt de HayChunks ook heel geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor suiker of overgewicht, maar die je wel graag wat extra ruwvoer of bezigheid wilt geven." 

 

Is iemand bekend met dit product of kan iemand uit de bestanddelen afleiden of dit ook voor konijnen geschikt zou zijn?

 

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel zou kunnen, als snoep / lekkernij. Niet als volledige hooivervanging (door de toevoeging van de olie, en het hoge suikergehalte in het hooi). 

Maar ik vind het voor konijnen eigenlijk wel een hele grote portie, het formaat van een frisdrankblikje. Ik denk dat dat wel ten koste gaat van wat ze verder op een dag eten. Het is dus echt een paardenformaat portie, en een paard weegt al snel 500 kilo. Een konijn weegt er meestal niet eens 5. Ik betwijfel of je het echt makkelijk kan breken om de portie kleiner te maken. 

 

Er viel mij trouwens ook op dat dit er bij staat, die zitten dus net zo te stoeien met de verzendkosten als ik op het moment, vermoed ik: 

Dit product heeft een transporttoeslag van €2.25 p/st.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je naar de ingrediënten kijkt, Welkoop verkoopt namelijk niet allemaal veilig konijnenvoer.

Welkoop Konijnenkorrel Extra bevat een anti-coccidiose middel en Welkoop Konijnenkorrel bevat dierlijk vet. 

Zelf houd ik liever het voer aan dat hier geadviseerd/ verkocht wordt. Dan weet je zeker dat het goed/ veilig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Goed dat je naar de ingrediënten kijkt, Welkoop verkoopt namelijk niet allemaal veilig konijnenvoer.

Welkoop Konijnenkorrel Extra bevat een anti-coccidiose middel en Welkoop Konijnenkorrel bevat dierlijk vet. 

Zelf houd ik liever het voer aan dat hier geadviseerd/ verkocht wordt. Dan weet je zeker dat het goed/ veilig is.

 

Het gaat hier niet om het konijnenvoer, maar om hooi-blokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Goed dat je naar de ingrediënten kijkt, Welkoop verkoopt namelijk niet allemaal veilig konijnenvoer.

Welkoop Konijnenkorrel Extra bevat een anti-coccidiose middel en Welkoop Konijnenkorrel bevat dierlijk vet. 

Zelf houd ik liever het voer aan dat hier geadviseerd/ verkocht wordt. Dan weet je zeker dat het goed/ veilig is.

Nee klopt, net als ook de andere tuincentra verkopen ze een hoop troep, slechte brokken etc. Maar ik kan bij Welkoop wel heel prettig 10kg zakken Science Selective kopen en thuis laten bezorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie @Evee! Ik had inderdaad nog niet zo over het formaat nagedacht. Nu eten mijn konijnen truckladingen hooi, en zou ik dit er inderdaad meer als snack naast geven, maar misschien valt het wel met een tuinschaar in kleinere stukken te knippen ofzo. Als het verder wel gewoon veilig is en OK om af en toe als leuke snack te geven, ga ik dat misschien toch eens proberen. Zal laten weten als het een succes is 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Evee:

 

Het gaat hier niet om het konijnenvoer, maar om hooi-blokken.

 

Maar je weet niet wat voor rommel ze dan ook in de andere producten stoppen.  

En ik ben nog niet zo thuis in ingrediënten lijsten lezen dat ik weet wat een goede verhouding is. (Pluis nu steeds alles uit a.d.h.v. jouw artikel over voedingswaarden).

maar hooi- brokken zullen misschien niet zoveel kwaad kunnen nee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .