Ga naar inhoud

Open wond sterilisatie na 2 weken?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ben ik weer met al mijn twijfels rondom de sterilisatie van mijn voedster. Poeh hey, wat is die operatie moeilijk vergeleken met de castratie van mijn ram! Het is morgen precies twee weken sinds de sterilisatie en Misty mocht op aanraden van de DA vandaag eindelijk haar romper uit. Deze had ze aan omdat ze veel te veel aan de wond zat, vlak na de operatie. Afgelopen zaterdag hadden wij onze controle-afspraak, tien dagen na de daadwerkelijke sterilisatie. De DA gaf aan dat we op zich het rompertje uit mochten trekken als we haar goed in de gaten konden houden dat weekend. Konden we dat niet, dan even wachten tot "dinsdag of woensdag". Aangezien we vandaag allebei thuis waren hebben we hem dus vanochtend uitgetrokken. Ze begon wel direct te wassen, ook op de plek van de wond. Dit heb ik tot op zekere hoogte toegelaten omdat ik het begrijpelijk vind dat ze zich wil wassen na zo lang een romper aan gehad te hebben. Ook ging ik ervanuit dat als de DA aangeeft dat hij uit mag, de wond toch een beetje likken aan zou moeten kunnen. Wel heb ik in de gaten gehouden of ze echt aan het knagen/trekken was en of ik bloed of wondvocht zag ontstaan. Maar beide van die punten gebeurden niet, dus we hebben haar zo veel mogelijk met rust gelaten vandaag. Na een tijdje was ze ook klaar met haar uitgebreide wassessie en ging ze rustig slapen.

 

We hebben ongeveer een uur geleden de wond gecontroleerd omdat Misty op haar achterpootjes ging staan en ik wat dacht te zien. Op zich ziet het er heel mooi uit, wel is duidelijk te zien dat ze eventuele korstjes eraf heeft gekregen. Op zich is dat niet erg denk ik, de wond is heel mooi schoon. Echter lijkt het wel of er een gedeelte "open" is. Ik weet alleen echt niet of dit goed of slecht is: er is nog steeds geen sprake van bloed of wondvocht en ze oogt niet alsof ze pijn heeft. Ook geen bloed in de kooi of ren. Iets in me zegt dat de wond grotendeels geheeld is/de lijm opgelost is, behalve dat laatste stukje. Toch knaagt er iets aan me (innerlijk, geen konijn dit keer) qua twijfel of ik hier wel per direct iets mee zou moeten doen. Het avondtarief van de dierenarts is erg duur wanneer achteraf blijkt dat er niks aan de hand is..

 

Het rompertje hebben we trouwens voor alle zekerheid weer aangetrokken nu. Als er wel echt iets open is kan ze er in ieder geval niet meer aan zitten of het op de één of andere manier vies maken/ontsteken. Ik ben sowieso van plan morgenochtend even de dierenarts te bellen om advies te vragen, maar mijn vraag is of het niet misschien toch per direct moet? Oooh, ik hoop zo van niet.. Ik weet het zelf echt even niet.

 

Ik heb hieronder even een linkje naar een foto van hoe de wond er nu uit ziet. Bewust via een linkje en niet geupload via BunnyBunch aangezien ik mensen wel even de keus wil geven of ze ernaar willen kijken of niet.. Als ik inzoom op mijn telefoon (en in het echt) lijkt het alleen natuurlijk nog wel een stukje erger dan zo via een computerscherm. Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven, ik ben redelijk gestrest hierom. Ook omdat ik helemaal geen idee heb van of het beestje "in gevaar" is of totaal niet.

 

https://ibb.co/bHwQm5N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je bezorgdheid en de wond lijkt inderdaad iets open. Ik zou morgen voor de zekerheid even met de dierenarts bellen (misschien kun je hun de foto mailen). Maar de wond ziet er schoon uit, zolang je konijn levendig is en goed eet zou ik wachten tot morgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zou het niet mogen dat de wonde nu nog open is. Dergelijke wondes zijn netjes toe/genezen op tien dagen. Uiteraard blijft de huid nog een tijdje gevoelig, maar de huid is dan effectief toe. En mocht de huid nog niet toe zijn, dat er iets misgegaan is in het genezingsproces, dan zou het er niet zo netjes uitzien als op deze foto. 't is mogelijk dat ze de wonde heeft open gelikt, maar dat zou niet mogen na bijna twee weken. Ik zou zeggen, morgen eerste uur naar de dierenarts. Succes. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, bedankt! Zoals ik het nu merk van mensen aan wie ik advies vraag en jullie reacties denk ik inderdaad dat ik morgenvroeg de dierenarts direct maar bel voor advies, maar voor de nacht kan het nog zo blijven. De foto heb ik inderdaad al gemaild naar de dierenarts! Maar die kijkt natuurlijk ook morgenvroeg pas in de mail.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad gebeld vanmorgen, ondanks dat mijn dierenarts altijd redelijk snel reageert via mail, hoor! De assistente heeft de foto bekeken terwijl ze mij aan de telefoon had en zij gaf aan dat het er op zich heel mooi uitzag, maar inderdaad een beetje open. Aangeraden het rompertje aan te laten en een zalfje op te komen halen dat het helingsproces wat zou kunnen versnellen. Ook zou ze de foto aan de dierenarts die de operatie heeft uitgevoerd laten zien zodra hij aanwezig was op de praktijk en mij dan terugbellen.

 

Toen ze terugbelde had de dierenarts zelfs gezegd dat het goed zou moeten komen met alleen het rompertje. Die moeten we dus nog minstens tot het weekend aan laten en dan weer even bekijken. Op zich niks ernstigs aan de hand dus, gelukkig! Alleen een chagrijnig konijn omdat het rompertje nog aan moet blijven. 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er uit als een wond waar wel echt aan gelikt is, waarbij de randen wel een beetje open gekruld zijn. Niet helemaal zoals het hoort. Ik denk dat ze er misschien zelfs wel een iets groter litteken aan over houd, dan eigenlijk had gehoeven (niet dat op een konijnenbuik uitmaakt haha). Maar misschien wel verstandig om nog even met de zandbak te wachten in dat geval 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Evee:

Het ziet er uit als een wond waar wel echt aan gelikt is, waarbij de randen wel een beetje open gekruld zijn. Niet helemaal zoals het hoort. Ik denk dat ze er misschien zelfs wel een iets groter litteken aan over houd, dan eigenlijk had gehoeven (niet dat op een konijnenbuik uitmaakt haha). Maar misschien wel verstandig om nog even met de zandbak te wachten in dat geval 😉 

Hahahah, zo'n vermoeden had ik al. Zandbak zit dan ook nog braaf dicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een zorg minder gelukkig maar wel een knorrig aangekleed konijn tot het weekend....is te overzien. Ik ben blij dat mijn Mevrouwtje geen rompertje aan hoefde na haar castratie, ze is er geen ene keer aan geweest, maar misschien is die lijm en spray ook wel heel smerig op je tong, wie weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .