Ga naar inhoud

Groente laten wennen 2 konijnen


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van 2 konijnen; Billy (gecastreerde ram, 2,5 jaar) en Saar (gesteriliseerde voedster, 7 maanden) en ze waren al gewend bij de opvang aan het eten van witlof en andijvie. Nu ben ik net begonnen met het rustig opbouwen van andere groentes, maar ik zit met het probleem dat Saar iets wantrouwig is met voedsel dat ze niet kent en Billy alles wat je hem geeft opeet. Een stukje radijs (incl wat blad) was door Billy bijvoorbeeld meteen op, terwijl Saar er alleen even aan had geroken. Zo leert Saar dus niet nieuwe groentes eten. Maar als ik dan meer radijs ga geven, dan kan het misschien voorkomen dat Saar de 1e keer teveel eet en er misschien dan eigenlijk niet goed tegen kan.. Hebben jullie tips hiervoor? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit probleem, en ik zou de eerste paar keer dat je een nieuwe groente geeft het uit de hand geven. Dan kun je voorkomen dat een van de konijnen er te veel van binnen krijgt en ze het samen langzaam opbouwen. Of kom je erachter wat ze bijvoorbeeld niet zo lekker vinden en dan geef je daar maar een 1-konijns portie van.

Als ze het uit de hand ook niet eet, dan kun je nog proberen ze even kort van elkaar te scheiden bij het geven van de groente, maar omdat ze pas twee weken samen zitten, zou ik hier nog even mee wachten tot ze als koppel wat stabieler zijn en het tot die tijd bij witlof en andijvie houden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef bij nieuwe konijnen ook in het begin groenvoer uit de hand, meestal omdat als je koppeltjes houd, je één konijn al langer hebt, en die is groenvoer al goed gewend, en het nieuwe konijn moet juist ook nog wennen. Even er bij blijven tot ze het op hebben, en het konijn dat minder mag eventueel wat afleiden 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei happy211:

 Als ze het uit de hand ook niet eet, dan kun je nog proberen ze even kort van elkaar te scheiden bij het geven van de groente, maar omdat ze pas twee weken samen zitten, zou ik hier nog even mee wachten tot ze als koppel wat stabieler zijn en het tot die tijd bij witlof en andijvie houden.

Dankje voor je antwoord! Uit de hand eten doet Saar helaas ook niet. Maar ze zaten in de opvang ook al bij elkaar en zijn dus al wel langer een koppel. Ik kan het scheiden dus evt wel proberen, maar geen idee hoe lang het gaat duren voordat Saar het wel durft om een hapje te nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Ik geef bij nieuwe konijnen ook in het begin groenvoer uit de hand, meestal omdat als je koppeltjes houd, je één konijn al langer hebt, en die is groenvoer al goed gewend, en het nieuwe konijn moet juist ook nog wennen. Even er bij blijven tot ze het op hebben, en het konijn dat minder mag eventueel wat afleiden 😉 

Ja dat heb ik dus wel gedaan, maar Saar vertikt het echt om een hapje te nemen 😅 Misschien dat ze het wel durft naar mate van hoe vaak ze heeft geroken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nou, we zijn een maandje verder en Saar is echt wel gewoon super kieskeurig! Echt niet normaal.. Billy eet alles op wat je hem voorschotelt (behalve paksoi, daar nam hij een volle hap van om het vervolgens weer meteen uit z'n bekje te laten vallen 😅), maar Saar eet gewoon niets nieuws. Meerdere dingen geprobeerd, maar ze kijkt je echt aan alsof je haar wil vergiftigen 😂

 

Bleekselderij is echt het enige wat ze deze maand nieuw heeft geleerd te eten.. 😅 Geen broccoli, spruitjes, paksoi, bosbes, banaan, spinazie, rucola, oregano of tijm 🤷🏼‍♀️

 

Nog tips? Of groenten die de meeste konijnen toch wel echt lekker vinden? 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet ze nu dan wel? 

 

Andijvie, witlof, wortelloof, komkommer en bleekselderij eten ze hier eigenlijk allemaal wel. 

Dingen die ze hier echt niet lusten zijn tomaat & radijs (wel het loof van de radijs). 

 

En er zijn wel wat persoonlijke voorkeuren, zo eet Joris bij voorkeur het zachte deel van de blaadjes, bijv van andijvie, paksoi en witlof, en niet de hardere kern 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha! Fluffy is hier de kieskauwer van de 2.

Hij lust wel:

- witlof

-  andijvie

- wortel 

- tomaatjes

- peterselie 

- venkel

- Chinese kool

- broccoli 

- banaan

 

De laatste tijd gaat het wat beter, maar eerst wilde hij helemaal niks. Witlof, Andijvie en wortel gingen er als eerst goed in. De rest is pas later gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan alle reacties te zien ga ik komende week dan misschien wel komkommer en peterselie uitproberen. 

Het voordeel van dat ze niets nieuws eet, is dat ik 2x per dag iets voor haar neusje kan houden om te proberen. Nadeel? Een koelkast vol met niet gegeten groente 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Miekmoek:

Aan alle reacties te zien ga ik komende week dan misschien wel komkommer en peterselie uitproberen. 

Het voordeel van dat ze niets nieuws eet, is dat ik 2x per dag iets voor haar neusje kan houden om te proberen. Nadeel? Een koelkast vol met niet gegeten groente 😅

Liz van mij at van jongs af aan helemaal geen groenten. Dat heeft echt maanden geduurd. Witlof en tomaat is het enige waar ze inmiddels dol op is. Ik zet voordat ik ga slapen een bordje groenvoer neer en s'morgens is het meestal op. De aanhouder wint.😄 Soms is er wat overgebleven en begint ze s'morgens te eten als ik net binnen ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Mira11:

Soms is er wat overgebleven en begint ze s'morgens te eten als ik net binnen ben. 

Haha ja, dat is hier niet mogelijk, Billy eet met alle liefde alles voor haar wel op als ze niet snel genoeg is.. 😅 Maar inderdaad, aanhouder wint! Ik ga gewoon lekker door 😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wahjooo, Saar at gewoon een klein stukje banaan vandaag!! Ik heb dat al echt zoo vaak voor haar neusje gelegd, maar Billy at het altijd voor haar op nadat z'n eigen verorberd was (zijn echt mini hapjes, zorg er altijd voor dat als Billy alles opeet dat dat geen kwaad kan). Maar echt, ze at 't gewoon 😄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .