Ga naar inhoud

Waterbak of drinkfles

Waterbak of drinkfles  

31 leden hebben gestemd

1. 1. Wat gebruik jij voor je konijn(en)

• Waterbak
      24
    • Drinkfles
      5
    • Allebei
      4

Aanbevolen berichten

Een drinkbak. Daaruit kunnen ze tegelijk drinken, gulziger drinken, op een natuurlijke manier drinken.

Uit drinkflessen drinken is heel onnatuurlijk, kost veel moeite, en als gevolg drinken konijnen dan vaak te weinig. En gevolg daarvan is dat ze de afvalstoffen niet goed kunnen afvoeren in hun lichaam waardoor problemen ontstaan zoals blaasontsteking, niersteentjes enz. 

Je mag wel een drinkfles en een drinkbak gebruiken. Maar alleen een drinkfles is niet aan te raden. Er moet eigenlijk echt altijd wel een drinkbak zijn. 

charlie-drinkt-water.jpg

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier staan altijd twee drinkbakjes in de ren. In de zomer zet ik er nog een watercontainerding bij, een soort van fles op zijn kop met een bakje eraan vast. Dan hebben ze zeker genoeg water bij warm weer.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Een drinkbak. Daaruit kunnen ze tegelijk drinken, gulziger drinken, op een natuurlijke manier drinken.

Uit drinkflessen drinken is heel onnatuurlijk, kost veel moeite, en als gevolg drinken konijnen dan vaak te weinig. En gevolg daarvan is dat ze de afvalstoffen niet goed kunnen afvoeren in hun lichaam waardoor problemen ontstaan zoals blaasontsteking, niersteentjes enz. 

Je mag wel een drinkfles en een drinkbak gebruiken. Maar alleen een drinkfles is niet aan te raden. Er moet eigenlijk echt altijd wel een drinkbak zijn. 

charlie-drinkt-water.jpg

Ik heb het allebei maar ik zou graag over stappen op een/twee waterbakken iemand een idee hoe ik ze hier meer interesse in leer tonen want dat hebben ze nog niet heel erg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook een bakje en een drinkfles. Het bakje staat in het hok en in de ren hangt een fles omdat er anders regelmatig vuil in kwam. Ze gebruiken hier allebei voldoende, dus ik laat ze allebei hangen.

1 uur geleden zei Gijs en Luna:

Ik heb het allebei maar ik zou graag over stappen op een/twee waterbakken iemand een idee hoe ik ze hier meer interesse in leer tonen want dat hebben ze nog niet heel erg

Ik heb eens gelezen dat ze meer uit waterbakken drinken als ze wat van de rand afstaan. Je moet er even op letten dat de waterbakken niet te hoog of smal  zijn, dat is het enige dat ik kan bedenken waarom ze er niet uit zouden drinken.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Na aanleiding van dit topic afgelopen week ook een grote stenen drinkbak gekocht. Ze hadden namelijk alleen een drinkfles. Ik blijf steevast het water verschonen van de drinkbak, maar ze drinken er niet echt van. Ze zijn blijkbaar al teveel gewend aan hun fles. Denken jullie dat ze langer dan een een paar dagen nodig om te wennen? En als ze er niet uit drinken, toch maar weghalen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vlekje heeft jaren een fles gehad omdat waterbakken niet ging, daar wilde ze gewoon niet uit drinken. Tot november ze dus heel vaak ziek is geweest en niks wilde drinken. Toen heb ik de fles en waterbak aangeboden. Tijdens heeft ze uit allebei gedronken maar later is ze toch overgestapt op de waterbak.

Ik had dus een mooie waterbak besteld hier uit de webshop speciaal voor hangoren en lekker groot helaas ging ze daar steeds in zitten met een natte kont tot gevolg. Dus nu heb ik maar een voerbakje als waterbak en dit gaat goed gelukkig.

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

@ErikB helaas is er weinig wat je tegen de vorst kunt doen, ookal pak je de fles helemaal in dan bevriest nog het water in het tuitje waar ze uit drinken. Het beste is dus om meerdere keren per dag een bakje vers water aan te bieden. Daar kunnen ze iets gulziger uit drinken, en als ze dat een paar keer per dag kunnen doen, dan krijgen ze toch voldoende vocht binnen. 

aangepast door happy211
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn heel wat tips te vinden over dingen in water stoppen, maar eigenlijk allemaal erg slecht voor de gezondheid van de konijnen. Het enige wat goed werkt, is veel vers water aanbieden. En niet alleen een fles, maar ook een bakje water! Daaruit kunnen ze gulzig drinken. Je kan wel een hoes om een fles doen, maar het tuitje bevriest in korte tijd, het water is dan misschien nog niet bevroren, maar de konijnen krijgen er niets uit. 

Ik loop elke 2 uur naar buiten met een kan water (kamertemperatuur) en waterbakjes. De bevroren bakjes haal ik dan naar binnen en de nieuwe bakjes met water zet ik neer. Ik bied het ook even aan de konijnen zelf aan onder de neus, vers water in een bakje, zodat ze gelijk de kans hebben te drinken. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik ook een drinkbak. Als je ze vanaf het begin de keus geeft, gebruiken ze een bak.

Ik had voorheen een koppel waarvan er eentje echt moeite had met een drinkfles. Het leek wel of ze het niet goed begreep. Heel vaak stond ze gefrustreerd te rammelen met die fles. En als ik haar dan water in een bakje gaf zat ze gulzig te drinken. Dus ik ben toen al snel overgestapt.

Omdat dit water altijd snel vies werd had ik het eerst nog een fles geprobeerd met een groter tutje, zodat er meer water uitkomt. Maar na 1 dag was dat balletje er al uit. Toen heb ik eerst geprobeerd dat balletje terug te vinden en bij de leverancier nagevraagd hoeveel balletjes er in het tutje zitten, om zeker te zijn dat er geen was opgegeten 😨 Moest wel 2 dagen wachten op antwoord en dus onzekerheid...

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou gewoon allebei aanbieden zodat ze eerst nog kunnen kiezen. Ik zou ze wel zo neer zetten dat ze zowel bij de waterbak kunnen als bij de fles. Dus niet ervoor zetten. Zo heb ik het ook bij Vlekje gedaan. Als je dan merkt dan ze meer uit de waterbak gaan drinken dan kun je de fles weg halen.

Bij Vlekje ging ze paar slokje uit de bak nemen en toch nog wel het meeste uit de fles en langzaam draaide dat om naar dus meer drinken uit de bak en weinig uit de fles. Dan kun je de fles weghalen.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat veel mensen hier een menig over hebben; laat je je konijn drinken uit een flesje of uit een bakje. Ik was benieuwd wat jullie mening erover is en hoe jullie het doen.

mijn konijnen kunnen kiezen; ze hebben een flesje en een bakje, ze drinken het meeste uit het bakje maar ook wel uit het flesje. Ik vind de combinatie bakje en flesje heel handig, als het water in het bakje bijv. Vies is kunnen ze altijd nog uit het flesje drinken, en als er iets uit het flesje lekt komt het in het bakje!

ik zag dat de cavia’s heel veel moeite hadden met het drinken uit het flesje, dus ik heb een bakje neergezet , ze drinken nu alleen uit het flesje als het echt niet anders kan.

BEA34630-6F5B-4840-85D0-B9B7C42D8AC8.jpeg

6653C6C0-D1F8-4B15-B7E2-A2BAABA1BF27.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Ooooo sorry!!!! Ik had eerst al op mijn titel gezocht maar ik kon niks vinden😕    Ik voel me nu best wel stom 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Geeft toch niets! 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn konijnen kunnen kiezen; ze hebben een flesje en een bakje, ze drinken het meeste uit het bakje maar ook wel uit het flesje. Ik vind de combinatie bakje en flesje heel handig, als het water in het bakje bijv. Vies is kunnen ze altijd nog uit het flesje drinken, en als er iets uit het flesje lekt komt het in het bakje!

ik zag dat de cavia’s heel veel moeite hadden met het drinken uit het flesje, dus ik heb een bakje neergezet , ze drinken nu alleen uit het flesje als het echt niet anders kan.

BEA34630-6F5B-4840-85D0-B9B7C42D8AC8.jpeg

6653C6C0-D1F8-4B15-B7E2-A2BAABA1BF27.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Annasbeestenbende:

Ik denk dat veel mensen hier een menig over hebben; laat je je konijn drinken uit een flesje of uit een bakje. Ik was benieuwd wat jullie mening erover is en hoe jullie het doen.

mijn konijnen kunnen kiezen; ze hebben een flesje en een bakje, ze drinken het meeste uit het bakje maar ook wel uit het flesje. Ik vind de combinatie bakje en flesje heel handig, als het water in het bakje bijv. Vies is kunnen ze altijd nog uit het flesje drinken, en als er iets uit het flesje lekt komt het in het bakje!

ik zag dat de cavia’s heel veel moeite hadden met het drinken uit het flesje, dus ik heb een bakje neergezet , ze drinken nu alleen uit het flesje als het echt niet anders kan.

Ik heb de berichten even verplaatst naar het topic dat er al over gaat 😉 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .