Ga naar inhoud

Konijn plast en poept voor het toilet bakje


Konijntjes58

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb 2 konijntjes: een witte en een zwarte. De witte is zindelijk en piept en plast in het toiletbezoek, maar de zwarte niet. Ik weet niet waarom maar zij piept en plast voor het bakje en niet in het bakje. Ik vroeg me af. Is er een soort geur/spray waar ze van houden? Of juist waar ze niet van houden? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan verschillende redenen hebben.

Ten eerste in het ergste geval: medische redenen. Bijvoorbeeld een blaasontsteking of door spieren en gewrichten niet in het toiletje kunnen springen.

Ten tweede, het meest waarschijnlijke, is territorium gedrag. Konijnen bakenen hun territorium af door met keutels en plasjes hun geur af te geven. Vaak zie je dan wel dat ze het door heel het verblijf doen, niet alleen rond de toiletbak. Maar het kan wel als de rangorde tussen de konijnen wat onrustig is, dat daarom het ene konijntje niet in de bak wil komen omdat dat duidelijk de geur heeft van het andere konijntje.

En tot slot is er nog een andere factor: karakter. Niet alle konijnen worden zindelijk, hoe hard je ook je best doet.

 

Zonder verdere informatie is het lastig om te zeggen wat hier het geval is. Als je twijfelt of het medisch is, dan is het belangrijk naar de dierenarts te gaan.

Als het niet medisch is, dan kun je ze proberen zindelijk te maken door elke keutel en elk plasje steeds in de toiletbak te plaatsen. Ook keutelen konijnen vaak waar ze hooi eten, dus het kan helpen om het hooi alleen bij de toiletbak te plaatsen. En wat ook nog kan helpen is meerdere toiletbakken.

 

Voor je laatste vraag, citroengeur of azijn helpt goed om geurtjes weg te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .