Ga naar inhoud

Nagels knippen aders


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Brownie zijn nagels waren te lang en ik blijf nageltjes knippen toch een erg spannend klusje vinden, zeker met die donkere nageltjes. Ben altijd als de dood dat ik een ader raak, al is dat gelukkig nog nooit gebeurt (ook niet bij mijn vorige konijnen).

Nu was ik toch bij de dierenarts voor Ukkie, dus meteen gevraagd of zij Brownie’s nageltjes niet wilde knippen. Deed ze echt vliegensvlug, maar ik zag hem omhoog schieten en uit 2 nageltjes bloed komen. Blijkbaar 2 aders geraakt. Ik schrok hier best van. Heeft hij hier pijn van en geneest dit vanzelf? Ze heeft het gestelpt met een doek. Moet ik het nog in de gaten houden? Kan het ook ontsteken ofzo? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat doet best pijn maar gelukkig geneest het vanzelf. Als er vuil in komt kan het gaan ontsteken maar ik ga er vanuit dat je het verblijf gewoon netjes schoon houd, dan is die kans klein. Als het bloed stolt, is het in principe weer dicht. 

 

Wel vervelend dat het mis ging en dan ook nog bij twee nagels. Ik knip liever voorzichtig en dan een paar weken later nog eens, dan in één keer te ver. Met een lampje kun je vaak ook bij donkere nagels controleren hoe ver je kan knippen, waar het leven zit. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

Ja dat doet best pijn maar gelukkig geneest het vanzelf. Als er vuil in komt kan het gaan ontsteken maar ik ga er vanuit dat je het verblijf gewoon netjes schoon houd, dan is die kans klein. Als het bloed stolt, is het in principe weer dicht. 

 

Wel vervelend dat het mis ging en dan ook nog bij twee nagels. Ik knip liever voorzichtig en dan een paar weken later nog eens, dan in één keer te ver. Met een lampje kun je vaak ook bij donkere nagels controleren hoe ver je kan knippen, waar het leven zit. 

 Ja klopt, ik knip zelf ook liever te weinig en dan doen we het ook met z’n 2en en een lamp. Maar omdat we het best spannend vinden dachten we, nu we toch bij de dierenarts waren, we vragen het meteen. Kostte een tientje voor 5 seconde en 2 geraakte aders 😡 Kom hier niet graag meer terug. Was ook niet mijn eigen dierenarts, maar die van het asiel waar Ukkie vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

 Ja klopt, ik knip zelf ook liever te weinig en dan doen we het ook met z’n 2en en een lamp. Maar omdat we het best spannend vinden dachten we, nu we toch bij de dierenarts waren, we vragen het meteen. Kostte een tientje voor 5 seconde en 2 geraakte aders 😡 Kom hier niet graag meer terug. Was ook niet mijn eigen dierenarts, maar die van het asiel waar Ukkie vandaan komt.

Oooh wat vervelend zeg dat de DA dat verkeerd gedaan heeft. Kan je het beter zelf blijven doen. Wat je ook kan doen als je konijn rustig is, is het schaartje op de nagel zetten en dan heel lichte druk geven met de schaar, niet knippen. Als het konijn het pootje dan wegtrekt, weet je dat je te ver wil knippen. Maar op safe gaan en gewoon lekker een klein stukje knippen is natuurlijk ook goed!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het voor jou als baasje geen fijn zicht is, maar zulke dingen gebeuren. Ik ben al jaren hondentrimmer en ik kom het ook nog af en toe tegen dat ik nét te kort ga, dat je het bloedvaatje (géén ader), het 'leven' al ziet zitten of dat er effectief bloed vrijkomt. (Voornamelijk bij te lange nagels, die hebben ook een 'lang' leven.) Dat maakt van mij geen slechte hondentrimmer. En dit maakt van de dierenarts geen slechte dierenarts. En tenzij de nagel echt bizar kort wordt geknipt en het bloed eruit stroomt, kan het ook geen kwaad. In het wild gebeurt het ook weleens dat een konijn moet wegschieten voor een roofdier en er dan een nageltje sneuvelt. Ontsteken doet zoiets niet en binnen een paar dagen heeft het 'leven' zich een stukje teruggetrokken en is er niets meer aan de hand. 🙂

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei mystique:

Ik snap dat het voor jou als baasje geen fijn zicht is, maar zulke dingen gebeuren. Ik ben al jaren hondentrimmer en ik kom het ook nog af en toe tegen dat ik nét te kort ga, dat je het bloedvaatje (géén ader), het 'leven' al ziet zitten of dat er effectief bloed vrijkomt. (Voornamelijk bij te lange nagels, die hebben ook een 'lang' leven.) Dat maakt van mij geen slechte hondentrimmer. En dit maakt van de dierenarts geen slechte dierenarts. En tenzij de nagel echt bizar kort wordt geknipt en het bloed eruit stroomt, kan het ook geen kwaad. In het wild gebeurt het ook weleens dat een konijn moet wegschieten voor een roofdier en er dan een nageltje sneuvelt. Ontsteken doet zoiets niet en binnen een paar dagen heeft het 'leven' zich een stukje teruggetrokken en is er niets meer aan de hand. 🙂

 O zei ik het verkeerd? bloedvaten dus 🙈

Bedankt, fijn om te horen. Was al bang dat het niet zo’n fijne da was.  Maar wellicht dan ook zelf te lang laten worden al. We hebben inmiddels het zand uit de ren, dus ze lopen nu op de tegels, hopelijk helpt dat ook de nagels slijten.

Hoe vaak knippen jullie de nagels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

We hebben inmiddels het zand uit de ren, dus ze lopen nu op de tegels, hopelijk helpt dat ook de nagels slijten.

Hoe vaak knippen jullie de nagels?

 

Wij hebben ook tegels in de ren en ik hoef de nagels nooit te knippen, ideaal!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip de nagels niet vaak, omdat ze hier ook op tegels lopen. Maar niet elk konijn heeft een goede pootstand, niet bij elk konijn slijten alle nageltjes even goed. Ik controleer het dus wel regelmatig. Maar dan is het eerder dat is eens een nageltje bij knip, dan dat ik alles moet doen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .