Ga naar inhoud

Bloed in urine?


Sashiua

Aanbevolen berichten

Hey allemaal, 

mijn gecastreerde ram, Snuffel, plaste net naast het toiletje (wat ik op zich al vreemd vond, want hij is echt goed zindelijk), maar daarnaast zag zijn plasje ook rood. En wanneer ik het opdepte met keukenpapier waren er echt felle rode vlekken te zien. 
Ik heb al wel vaker gezien dat de konijnen hun urine wat geliger/oranje ziet, maar zo rood als dit heb ik het nog niet geweten... Ik weet ook niet of ik er een van foto mag bijvoegen... 

 

Ik las op het internet dat de voeding een impact kan hebben op de kleur van de urine en dat het daarom ook geen rood voedsel moet zijn. Hij heeft gisteren wel een paar schillen van spruitjes gekregen. Maar voor de rest niks nieuw (gewoon basic witloof / pastinaak / wortelloof).

 

Ik maak voor morgen een afspraak bij de dierenarts. Maar kan ik ondertussen iets doen?
Moest het een blaasontsteking zijn, kan ik hem dan misschien al iets verlichtend geven (zoals wij bij blaasontsteking bv cranberrysap drinken)...? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het handig is om even een foto toe te voegen inderdaad, hoewel je aan de kleur van urine niet direct kan zien of er bloed in zit. Bij een blaasontsteking zou je inderdaad wel onzindelijk gedrag kunnen zien. Als hij een keer naast de bak plast zou ik me niet meteen zorgen maken, maar gezien de kleur is het idd wel verstandig om even naar de dierenadts te gaan.

Plast hij steeds kleine beetjes? Lijkt hij er lang over te doen, het plassen, of zit hij een beetje moeilijk? Dat zijn dingen die op een blaasontsteking kunnen wijzen. Zie je ook sludge (een soort zand in de urine)?

Ik weet niet of je cranberries aan konijnen kan geven eigenlijk, ik zou het niet zomaar doen. Het is nu vooral belangrijk dat het konijn goed blijft eten en drinken. Een beetje extra kruiden geven als hij dat gewend is kan misschien wat verlichting geven (en als je dat hebt natuurlijk). Hier zijn weegbree, peterselie en aardbeiblad een groot succes. Wilgentakken werken teouwens van nature pijnstillend, dus als je daar nog aan kan komen kan dat ook. Wel goed wassen en zeker weten dat het niet bespoten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen foto gemaakt van het plasje zelf want mijn ander konijn kwam vrolijk aan gehuppeld en ik wou vermijden dat ze er door ging lopen 😅

Maar bijgevoegd dus de foto van het papiertje waarmee ik het opdepte. Vooral die donkere vlekken erin vind ik heel raar... 

 

 

fbe05b71-ba09-4aa8-b095-22a50f1a4573.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei pakyakker:

Heb je al een update over hoe het bij de dierenarts is gegaan? Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat het niet iets ernstigs is.

Hey hey, 

ja, ik heb uiteindelijk geen plasje meer kunnen opvangen. En vanochtend zag ik geen plas in de ren dus ik vermoed dat hij toch op het toiletje gegaan is.
Zijn blaas was leeg bij de DA. Maar op basis van de de foto's die ik hierboven ook liet zien, dacht zij toch ook meteen aan een blaasontsteking.

 

Hij zit er maar knullig bij. Als ik hooi/groentjes/water voor hem neerzet, eet/drinkt hij wel wat. Maar voor de rest blijft hij gewoon zielig in zijn hoekje zitten. 😞 

 

Ik heb nu een optrekspuitje en een potje meegekregen en moet zijn plas toch nog even opvangen en binnenbrengen. Hij moet ook even antibiotica en pijnstilling nemen. 

 

Gelukkig is zijn vriendinnetje Swiffer extra lief voor hem. Zij is normaal hééél actief en hevig 😅 maar ze voelt duidelijk aan dat Snuffel zich niet goed voelt en hij krijgt nu dus extra kusjes en knuffels 💕.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .