Ga naar inhoud

Hoe vaak en hoeveel dwangvoeren


19Judith78

Aanbevolen berichten

Ik ben lang niet meer op dit forum geweest maar heb nu toch een brandende vraag...

 

Mijn oude konijn van 13 stopte van het ene op het andere moment met eten. Gisterochtend stond hij nog te schooien en gisteravond wilde hij niets meer eten.

Ik heb met een spuitje een papje van SS bix gegeven. Gisteravond/vannacht 2x 5 ml en nu vandaag 3 keer 5 ml en ook 2 keer 5 ml water.

De eerste mini keuteltjes zijn er weer gelukkig maar hij eet nog niet. Als ik hem te vol prop gaat hij ook niet eten natuurlijk maar zijn darmen moeten wel aan het werk blijven.

Ik dacht dat je ongeveer om de 4 uur iets moest geven qua dwangvoer maar hoeveel??

 

Alvast bedankt voor jullie hulp 

 

Groet Judith

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer altijd 3 keer 10-15ml te doen. 
Als het konijn dit heel gulzig op eet kun je proberen dwang voer af te bouwen en bv brokjes pap op een schoteltje aanbieden.

 

overigens hoef je naar mijn weten geen water apart te geven, dat zit immers genoeg in het papje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Rifca:

Ik probeer altijd 3 keer 10-15ml te doen. 
Als het konijn dit heel gulzig op eet kun je proberen dwang voer af te bouwen en bv brokjes pap op een schoteltje aanbieden.

 

overigens hoef je naar mijn weten geen water apart te geven, dat zit immers genoeg in het papje!

Thnx, het gaat hier nog echt onder dwang en hij moet wel slikken. Ik zal dus straks ietsje meer geven.

Zo eerst naar de winkel voor een olvarit wortel hapje.

Ik ging er vanuit dat het geen kwaad zou kunnen om een klein beetje water te geven 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook pijnstiller. Waarschijnlijk eet hij niet omdat de darmen zeer doen. Gas/verstopping.

 

Belangrijkste is dan ook pijnstiller. Eventueel te ondersteunen door cisaral te geven wat de darmen stimuleert maar voor medicatie moet je naar de dierenarts wat sowieso verstandig is.

 

Als je dwangvoer geeft zit daar al genoeg vocht in dus je hoeft er niet persé water bij te geven. Heb je geprobeert groenvoer te geven? Dat is vaak wel het eerste wat ze eten bij zoiets. Ik zou paardenbloemblaadjes proberen. Meeste konijnen zijn er dol op.

Probeer het extra nat te maken met wassen zodat het vocht de darmen ook goed doorsmeert.

 

Dwangvoeren kan je beter om de 2 a 3 uur doen. 5 ml ofzo. Het is ook afhankelijk hoe lang je moet dwangvoeren en hoe groot en zwaar het konijn is. Succes.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn zeg!

ik durf zelf echt niet te dwangvoeren zonder dat er eerst darmstimulerende middelen in zijn gegaan. Als de boel stil ligt of verstopt zit kun je met alleen dwangvoeren behoorlijke schade aanrichten. Gelukkig is het nu goed gegaan, maar bestel op zijn minst even een flesje cisaral. Beter nog is toch met spoed naar de dierenarts in zo'n geval, zeker als je er weinig ervaring mee hebt en niet precies weet wat er aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het nogmaals voorkomen ga ik zeker naar de dierenarts.

Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig vind met betrekking tot de leeftijd van het konijn, hij is 13 en vraag me dan steeds af of ik het nog moet doen, of het eerlijk is voor het konijn om hem weer op te lappen.

Maar als ik zie hoe hij nu weer door de keuken hupst dan denk ik dat hij nog wel happy is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het met de darmen toch lastig is. Konijnen hebben altijd snel last van darmen. Vaak is het heel kortstondig en zijn ze snel weer vrolijk. Beetje jammer om dan een diertje te laten gaan die prima te verzorgen is omdat hij of zij oud is terwijl jonge konijnen er net zo ellendig onder zijn als ze last van darmen hebben. Als het echt een langdurige ziekte is waar het beestje moeilijk of amper van geneest is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .