Ga naar inhoud

Help, mijn kleine gerbils gaan weer dood.

Elly123
 Delen

Aanbevolen berichten

hey, ik heb een probleem. dit is ons derde nestje gerbils. Het eerste nestje ging zonder problemen maar bij het 2de nestje gingen ze plots allemaal binnen de 24 uur dood op een dag of 16 (oogjes waren net niet open). we hebben heel de kooi ontsmet en proper gemaakt en nu hebben we weer een nestje, alles ging vlot tot gisteren nu beginnen ze weer één voor één dood te gaan.  Weer rond dag 16 (oogjes zijn weer net niet open). ze lijken goed te eten bij de mama en helemaal gezond (rennen blind door de kooi) maar opeens kruipen ze buiten het nestje en gaan daar dood. help! dit is echt zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerbils ouders kunnen wel eens pups vergeten. Als zij dan buiten het nestje vallen, of kruipen zoals jij zegt, laten ze die daar vaak liggen. Je kan ze dan met goed schoongemaakte handen (en door het strooisel van de kooi wrijven zodat je handen naar het nest ruiken) voorzichtig terugleggen.

Zijn de ouders trouwens niet verwant aan elkaar? Want dan kunnen de pups soms wat probleempjes krijgen. De ouders schoppen zo'n diertje vaak zelf buiten het nest. Als je hem terug legt en het ligt er even later weer buiten, dan is er dus duidelijk wat mis. Ook als het vrouwtje stress heeft kan ze met de pups gaan slepen of ze verwaarlozen. Daarom ook zeker op een rustige plek laten en niet gaan verbouwen of iets gaan verschonen in de kooi zelf.

En je zegt dat dit je derde nestje is. Met dezelfde ouders? Ik zou dan zeker na dat nestje stoppen, want ten eerste gaat het dus blijkbaar niet goed, en ten tweede zijn 3 of 4 nestjes per vrouwtje meer dan genoeg, anders zou het een beetje sneu zijn.

Want wat is de reden om te fokken? Was je van plan ze zelf te houden? En hoe oud zijn de ouders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ouders komen van 2 heel verschillende plaatsen en zijn dus niet verwant van elkaar, ze zijn iets meer dan jaar oud en ik dacht dat drie nestjes op een jaar voor gerbils nu niet zoveel was. We leggen ze terug met een lepel, maar ze kruipen er gewoon weer uit, de andere niet zieken ook, maar die kruipen er ook weer gewoon in. ze zijn al wat groot en de ouders zorgen er ook goed voor. todat ze "ziek" worden, dan laten ze ze gewoon liggen. Ondertussen zijn er van mijn nestje van 6 er nog 3 over waar niks mee aan de hand lijkt, maar het kan zijn dat er straks weer eentje buiten het nestje ligt en dood gaat. ik heb al heel veel gegoogeld maar vind niet niet echt de reden. maar duimen dat de laatste 3 overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja was eigenlijk de bedoeling van 1 nestje en dan 1 mannetje en 1 vrouwtje  te houden en ons koppeltje op te splitsen. Maar omdat de eerste keer zo vlot ging, we ze gemakkelijk konden weggeven en er deze dagen toch helemaal niks te doen is zijn we voor nog een nestje gegaan, alleen blijkt dit niet zo simpel.  Moeder gerbil ziet er rond en gezond uit, ze is super lief en tam. Ik geef haar nu extra dierlijke eiwitten bij, in de hoop dat het daaraan ligt. Oogjes van de drie overlevers zijn vanaf vandaag open maar eentje doet het niet zo goed 😞 

Ben aan het denken om heel de kooi proper te maken, maar dit gaat extra stress geven en denk eigenlijk niet dat het daaraan ligt aangezien het vorige keer net zo was.

We zullen zien he, misschien ons zorgenmuisje wat bijvoeden, maar dat heb ik met het vorig nestje ook geprobeerd bij eentje en dat is helemaal niet simpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .