Ga naar inhoud

De opvoeding van Kiki


Eefje

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

ย Maar daar ga je dan nog flink druk mee zijn: al dat trainen en voeren.ย 

Kan me voorstellen dat mensen in je omgeving die niets met konijnen hebben je voor gek verklaren ๐Ÿ˜‚ konijnencoach, trainings-ย en voedingsschema.ย 

Haha dit vertel ik niet tegen iedereen hoor ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†. Maar het idee is dat ik met voeren juist minder druk ga zijn. Trainen is in eerste instantie een kwestie van een paar minuutjes, op momenten dat ze getriggerd is. Aangezien dat gebeurt als wij binnen komen kunnen we voorlopig zelf bepalen wanneer we dat doen ๐Ÿ˜‰. Doel is uiteindelijk dat ze associatie tussen ons en voer weg gaat en dat ze daardoor minder getriggerd wordt als wij binnen komen. Trainen is sowieso niet iets wat je uren achter elkaar met konijnen doet, dus dat loopt wel los denk ik. Het is ook wel leuk als ze het leuk blijkt te vinden. Wie weet staat straks de kamer ineens vol met hindernissen ๐Ÿ˜†

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het gesprek goed is bevallen en dat je bruikbareย tips en adviezen hebt gekregen om mee aan de slag te gaan. Ik hoop dat het bij Kiki ย (en Gijs)ย ook een positief effect heeft. ๐Ÿคž๐Ÿป

Als ik het goed begrijp ga je dus zowelย de manier van voerenย als het soort voer aanpassen? Voor beide konijnen?
ย 

Bij konijnen trainen zie ik trouwens meteen een strak afgetraind en afgericht konijn voor me, maar dat zalย wel meevallen. ๐Ÿ˜†

ย 

ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat lukken, joh. Met haar informatie en adviezen staan jullie er ook anders in en dat alleen is al een grote stap die voor verandering bij Kiki en Gijs kan zorgen. Beetje houvast dat het goed kan gaan komen. Niet geschoten, is altijd mis. Blijf je verstand gebruiken (tuurlijk doe je dat al de hele tijd, maar ik bedoel dat jullie degenen zijn die Kiki en Gijs meemaken en de verandering van voer en het voerregime kunnen evalueren).ย Wel jammer dat je dus blijkbaar niet de forumleden mag informeren, omdat het haar broodwinning is. Het is wat om geheimhoudingsplicht te hebben, terwijl er gewoon lezingen, trainingen en boeken met dezelfde informatie te koop zijn. En het in feite super reclame is voor haar als jijย haar hier promoot door te vertellen hoe goed ze jullie geholpen heeft met Kiki en Gijs.ย Het zij zo. ๐Ÿ™‚ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Wat fijn dat het gesprek goed is bevallen en dat je bruikbareย tips en adviezen hebt gekregen om mee aan de slag te gaan. Ik hoop dat het bij Kiki ย (en Gijs)ย ook een positief effect heeft. ๐Ÿคž๐Ÿป

Als ik het goed begrijp ga je dus zowelย de manier van voerenย als het soort voer aanpassen? Voor beide konijnen?
ย 

Bij konijnen trainen zie ik trouwens meteen een strak afgetraind en afgericht konijn voor me, maar dat zalย wel meevallen. ๐Ÿ˜†

ย 

ย 

ย 

Ja ze doen allebei mee! Dat voeren is wel een dingetje hoor. Het komt neer op zo voeren dat ze zoveel mogelijk hun natuurlijke eetpatroon kunnen volgen van zelf eten wanneer ze dat nodig hebben ipv wanneer wij het wel tijd vinden voor een bak eten. Meer zoals een konijntje op de hei. Maar de meeste diervoeders zijn daar niet op aangepast. Het is bijvoorbeeld te lekker, waardoor ze dan overeten en geen hooi meer eten.ย 

Nou ja, ik weet niet helemaal wat ik er van vind, dat had zij zelf ook dus daar is begrip voor. Maar ik wil het niet niet proberen, straks blijkt het ineens key te zijn en dan heb ik die tip links laten liggen. In het ergste geval moet ik een giga hoeveelheid bdks van Gijs opruimen. Niet dat ik daar blij van word, want als ik ergens bijna van over mijn nek ga...ย 

ย 

@JokeCze heeft me niet gezegd dat ik het niet mag delen hoor! Ik had zelf bedacht dat dat misschien niet zo netjes zou zijn ๐Ÿ˜Š.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pablo&Loladat ligt eraan hoe het bevalt denk ik. Ik heb geen idee hoe dat gaat lopen met Gijs en zijn gewicht bijvoorbeeld...ย 

Mijn vriend en ik hebben gezegd dat we op 1 april een duidelijke stijgende lijn moeten kunnen zien. Is de situatie dan nog precies zoals nu, dan gaat Kiki terug naar de opvang en krijgen ze allebei kans op een betere match. Dit om te voorkomen dat we eindeloos door blijven emmeren terwijl Gijs er onder lijdt. En Kiki natuurlijk ook, dit is voor niemand fijn. Mocht de situatie verergeren dan maken we de keuze uiteraard eerder.

Lonneke houden we via de mail op de hoogte.ย 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff merk wel dat het me een beetje verdrietig maakt. Ik had eigenlijk echt gedacht dat ik te horen zou krijgen: komt wel goed! En niet: best een kans dat het gewoon geen goede match is. We gingen juist door omdat we altijd veel plezier hebben gehad aan de konijnen en deden dit om Gijs weer gelukkig te maken. Dat is nu allebei niet het geval. En dan een dikke kans dat we weer afscheid moeten nemen van een konijntje dat we toch ook het beste leven hadden willen geven voor de komende tien jaar als het even mee zou zitten ๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข

Even over zeuren hoor.

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Pff merk wel dat het me een beetje verdrietig maakt. Ik had eigenlijk echt gedacht dat ik te horen zou krijgen: komt wel goed! En niet: best een kans dat het gewoon geen goede match is. We gingen juist door omdat we altijd veel plezier hebben gehad aan de konijnen en deden dit om Gijs weer gelukkig te maken. Dat is nu allebei niet het geval. En dan een dikke kans dat we weer afscheid moeten nemen van een konijntje dat we toch ook het beste leven hadden willen geven voor de komende tien jaar als het even mee zou zitten ๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข

Even over zeuren hoor.

Begrijpelijk toch, jullie hebben haar toch in je hart gesloten. Wie weet pakt het nog goed uit en anders hoop ik dat je de volgende weer net zo snel in je hart zult sluiten. Maar daar moet je nu nog maar even niet aan denken. Wie weet wat er nog gaat gebeuren als je de tips opvolgt!ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is super dubbel. Het ging een paar dagen veel beter, maar vandaag is ze verschrikkelijk naar Gijs. In zo'n mate dat ik nu dus nieteens de lamp in hun kamertje aan wil gaan doen om geen onrust te veroorzaken met mijn aanwezigheid. Het is vandaag erger dan het ooit geweest is. Als ze dit gedrag in deze mate volhoudt de komende dagen dan stap ik zodra de weg weer begaanbaar is in de auto naar de opvang. Dit is echt echt echt NIET LEUK.ย 

We snakken gewoon naar rust en gezelligheid. Lekker boven zitten bij de konijntjes, ren open zodat ze buiten kunnen rennen, kijken hoe ze met elkaar spelen en elkaar wassen. Het maakt me ook geen bal meer uit of dat dan met een lompe logge hangoor van 3kg is (wat dus niet mijn smaak is), of ze tam naar ons toe is, of wat dan ook. Als er maar rust is en liefde tussen de konijnen. Nu willen we dus nieteens in de buurt komen, elke keer dat we er toch moeten zijn voelen we ons schuldig naar Gijs. Dit kan zo echt niet.ย 

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap heel goed dat het misschien niet helemaal was waar je op gehoopt had... Lijkt me vreselijk om haar terug te moeten brengen als het niet lukt. Gelukkig geven jullie het nog even de tijd en kan het ook zo zijn dat deย tips van Bernice zo geweldig werken dat het niet eens meer nodig is om je af te vragen of Gijs en Kiki wel een goede match zijn. Ik hoop het zรณ voor je! Ook ik duim mee dat het allemaal goedkomt.ย 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt toch dat Kiki en Gijs het prima kunnen vinden met elkaar....totdat Kiki niet weet waar ze met de spanning naar toe moet en het afreageert op Gijs? Dat is wat anders dan dat het geen match zou zijn, maar ik ben het wel met je eens dat match of niet het voor jullie niet grappig is zo, Gijs kan ook niet op aan van het gedrag van Kiki en die puber zal het ook niet leuk vinden dat ze niet weet wat te doen met de spanning.ย 

ย 

Zal Kiki dat dan met een ander vriendje niet of minder hebben? Had Bernice daar ideeรซn over?ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zag ik Kiki op de camera al heel lang op een plek liggen waar ze nooit ligt, dus toch de lamp maar aan gaan doen om te checken of ze ok is. Wat denk je, niks aan de hand! Bleef liggen terwijl ik binnen kwam en de lamp aan de, voor de zekerheid maar een pluk hooi neergegooid en daar ging ze naartoe om te eten. Super chill.ย 

Nou heb ik twee theorieรซn daarover.

1. De dagen voorafgaand dat ze zo rustig was had ze Bach druppels gehad. Daar ben ik mee gestopt omdat ik er eigenlijk niet in geloof, homeopathische quatsch. Maar nu we zo terug dachten heb ik haar straks weer druppels gegeven. Als dit het is eet ik mijn schoen op. Maar dat zou natuurlijk sowieso geen oplossing zijn. Duur spul en het is dan geen weergave van de rauwe werkelijkheid.ย 

2. Het heeft inderdaad met voeren te maken, ze krijgen nooit wat op dit tijdstip. In dat geval zou een nieuw regime wellicht helpen.ย 

ย 

@JokeC dat zou kunnen, maar het kan ook dat ze op een ander konijn totaal anders reageert. Dit is natuurlijk waar we altijd voor waarschuwen met jonge konijnen, het kan zijn dat ze elkaar toch niet helemaal liggen later. Zoals ik het nu zie is die puberteit keihard begonnen toen ze een week of drie vier bij ons was. Daarvoor was het echt mooi stabiel en alleen maar liefde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefjeย ik hoop ontzettend voor jou en je vriend dat het goedkomt! Ik wil alleen zeggen dat ik je verhalen om t zo te zeggen volg vanaf dat Betsy net was overleden (toen ben ik op dit forum gekomen) en ik vind het echt fantastisch te lezen hoe je zo voor je beestjes inzet. Wilde gewoon even zeggen dat je zo te lezen een hart van goud heb en dat het natuurlijk verdrietig zou zijn als Kiki niet kan blijven, maar ik hoop dat je wel jezelf kan vertellen dat je er dan รฉcht alles aan heb gedaan want dat is wel overduidelijk. Duim enorm voor je mee dat dat niet hoeft te gebeuren natuurlijk en dat je snel veel baat heb aan Bernice haar advies (of van de Bach druppels ๐Ÿค”, wat ook prima zal zijn uiteraard!). Veel succes komende tijd ๐ŸŒน

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht het bestelde voer niet heel snel met dit weer, dus ik ga toch vast met het voerschema aan de gang. Dat werd rommelig omdat Kiki wordt bijgevoerd. Dat is wel nodig, dus even zien hoe we dat gaan doen. Ik wil voor nu het voeren terugbrengen naar twee keer per dag, in de ochtend als we wakker worden en savonds voordat we gaan slapen. Tussendoor alleen hooi vullen, ze vallen altijd aan op vers hooi dus daarmee kan ik ook prima zien hoe ze zich voelen. Normaal kregen ze smorgens en savonds groenten en dan rond zes uur brokjes. En dan vroeg in de middag dus bijvoeren, maar het kon nogal eens wisselen hoe laat. Dat kan natuurlijk wel onrust geven. De momenten die ik nu heb gekozen zijn stabiel, het moment in de namiddag/avond kan ook weleens schuiven, daarom kies ik nu voor de momenten waarop we de beste regelmaat kunnen bieden. Ik weet ook niet meer precies wanneer we met bijvoeren begonnen zijn. Zou daar de onrust begonnen zijn ๐Ÿง๐Ÿง?ย 

Bizar toch hoe je gaat nadenken over elk klein dingetje..

ย 

ย 

ย 

ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bach Bloesems is geen homeopathie. Al de babbelbabbel kijk-ons-eens-interessant-zijn verkoop onzin terzijde zijn het gewoon plantaardige mengsels met een bepaalde werking. Heb je je geprikt aan een brandnetel, kijk in de buurt van de plant en je ziet bijvoorbeeld hondsdraf staan wat de "brand" verzacht. Voel je je gedeprimeerd, snuif de lucht op van een sinaasappel of mandarijn en het verlicht het zware gevoel. Heb je last van je luchtwegen, gebruik klein hoefblad om het te verlichten/helen. Geen homeopathische quatsch, maar Moeder Natuur die overal een antwoord op heeft.ย 

ย 

Als de druppels lijken te werken dan is het wellicht een manier om Kiki door de puber-ellende te helpen? Voor haar, voor Gijs en voor jullie.ย 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doe je het bijvoeren nu dan? Toen ik nog een groot en klein konijn had, voerde ik ze altijd met aparte bakjes. Lola kreeg 3x zoveel als Lewis, maar at ook 3x zo snel, dus ze waren wel tegelijkertijd klaar. Luz en Lewis krijgen ook ieder een apart bakje, ook al krijgen ze net zoveel, maarย Luz eet 2x zo snel en is dan ook eerder klaar. Ik houd haar dan weg bij Lewis, want hij gaat echt meppen en grommen als zij aan zโ€™n biks komt, maar als ik als een beschermmuur bij hem zit, is er niks aan de hand.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JokeCย dank voor de info, jij maakt het een stuk minder zweverig en in kruiden geloof ik wel degelijk! Placebo werkt niet bij dieren, dus dat kan het niet zijn. ik geef haar de komende dagen sowieso druppeltjes in een klein bakje water. En als Gijs het dan opdrinkt en er chill van wordt is dat ook fijn voor hem. Wie weet was dat het wel. Is ook zoiets van baat het niet dan schaadt het niet. En dat in een regime van rust en regelmaat met voeren, ik krijg zomaar weer hoop ๐Ÿ˜Š. Toen ik net mijn hoofd om de hoek stak zaten ze ook dik tevreden met zijn tweetjes aan de grote haycube te werken. Gunden mij amper een blik waardig. Dat ziet er voor mij dan ook helemaal niet uit als een slecht koppel ๐Ÿคท.

ย 

@Pablo&Lolaย zoals ik met Betsy ook deed. Uit de hand voeren, Kiki krijgt dan steeds drie brokjes en Gijs eentje. Kiki uit het bakje met haar hoeveelheid en Gijs uit zijn bakje, tot er een gelijke hoeveelheid over was die ze dan savonds samen kregen. Met betsy ging dat altijd prima, maar al mijn vorige konijnen hebben nooit lelijk gedaan tegen elkaar met voeren, waren gewoon samen enthousiast, dat richtte zich nooit tegen de ander. Tijdens het voeren is er overigens niks aan de hand met Gijs en Kiki, dan zijn ze te druk met eten ๐Ÿ’. Maar voordat het eten er staat ๐Ÿ˜ต

ย 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten is voor konijnen natuurlijk โ€˜nogal een dingโ€™, waar ze heel veel adrenaline of weet ik wat van krijgen als je met eten aan komt. Zo te lezen hadden ze vrij veel voermomenten en was het voor hun niet altijd duidelijk wanneer ze precies iets zouden krijgen. Ik kan me best voorstellen dat Kiki daar (extra) opgefokt door raakt. 2 duidelijke, vaste voermomenten per dag geeft wat dat deel betreft misschien wat rust en duidelijkheid. En konijnen houden ook van vaste, duidelijke gewoonten.ย 

ย 

Hopelijk helpen zulk soort aanpassingen. Ik vind het heel sneu om te lezen dat het nu slecht gaat. En wat betreft die Bach Rescue druppels, ik zou het gewoon proberen. Als daar de kans dat ze terug naar de opvang moet kleiner van wordt, waarom niet? Ze zal toch niet eeuwig blijven puberen. En ja, je weet niet hoe haar karakter precies zal zijn na de puberteit, maar puberteit is wel heftig.

ย 

Sterkte ermee! Is geen gezeur hoor!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot zo ver die theorie. Ze ging nu lelijk doen tegen Gijs terwijl ze net gegeten had en er gewoon nog eten lag. Mijn vriend zei dat hij vannacht nog op de camera had gekeken, omdat hij wat hoorde. Toen zat ze ook even achter hem aan. Ik ben er behoorlijk klaar mee, die arme Gijs heeft geen leven zo.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .