Ga naar inhoud

Diaree en wellicht coccidiose?


Dropje&Clyde

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn voedster Dropje van rond de 2 jaar vond ik de laatste 3 dagen al wat anders. Minder actief en kwam savonds niet aanrennen als ik met biks kwam.. Ook vond ik haar wat dunner worden dus ik werd al bezorgd. Nu vandaag had ze diaree en erg dun ook! Ze leeft buiten samen met een gecastreerde ram en krijgt van mij alleen droog hooi en savonds biks. Maar mijn moedet gooit er baak groenvoer bij en brood. Ik had dat liever niet, maar ze zei dat het geen jwaad deed. Als het te veel was haalde ik het weer uit de ren maar ik ben niet hele dagen thuis. Nu heeft ze dus diaree en wordt dunner en minder actief!

 

Ik heb erg veel pech gehad met konijnen dus ik ga morgenochtend gelijk naar de da (want nu is er niemand die me kan brengen). Ik heb een goede konijnkundige da gelukkig. Maar mijn vraag is wat jullie denken dat de oorzaak kan zijn en wat ik er aan kan doen? Ik durf eerlijk gezegd niet te slapen door mijn slechte ervaring met zieke konijnen...

 

Dropje zit nu apart in een schoon droog hok op een tafel voor minder kou met alleen hooi en water. Toch ben ik bang dat ook dit fataal gaat aflopen. Ik zal een update geven na mijn da bezoek morgen. 

 

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt met zieke konijnen... Voor zover ik weet is brood niet ideaal om te geven. Vooral hard brood is slecht voor ze. En ook groenvoer moet juist geïntroduceerd zijn en met mate worden gevoerd. Als het te natte groenten zijn kan het ook voor diarree zorgen.
Konijnen hebben gevoelige darmen, en als ze zich niet lekker voelen dan kun je dat zeker merken aan minder eten en dus afvallen. Ik heb eigenlijk geen ervaring met coccidiose of iets dergelijks, maar ik hoop voor je dat het meevalt! Veel succes bij je DA bezoek morgen!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spontaan coccidiose krijgen is niet heel aannemelijk, niet als je haar al langere tijd hebt,  en het een volwassen konijn betreft. Dat komt vooral voor bij konijnen die uit de productie komen, zoals dierenwinkels, broodfok en fokkers. En met name de jonge konijntjes hebben er veel last van, daar kan het echt fataal voor zijn. Of je moet haar bijv. met kippen samen houden?

Een wormbesmetting is in dit geval aannemelijker, maar het kan van alles zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een gebitsprobleem of E cuniculi zijn. Maar voedingsfouten (als in het brood of verkeerde groenten) kan ook de oorzaak zijn.

 

Overigens is een konijnenhok op een tafel te klein als huisvesting, ik zou aanraden om er zeker een ren aan vast te maken om de leefruimte uit te breiden. Ook al is het een ziekenboeg. Beweging is heel belangrijk voor spierbehoud, een goede conditie en een goede spijsvertering en in een standaard hok kan dat gewoon niet. En als je iets meer ruimte hebt, kan haar maatje er ook gewoon bij, wel zo prettig!

 

- Edit: er is gewoon een maatje 😅

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood is echt slecht voor konijnen, dat moet ze ze echt niet geven. Groente is wel goed voor ze, maar zeker niet alle groenten en je moet het rustig opbouwen. Kun je niet met je moeder afspreken dat jij alle voeding verzorgt, zeker nu je met een ziek konijn zit? 

Succes bij de dierenarts vandaag, goed dat je meteen gaat. Dat is de enige die echt kan bepalen wat er loos is. Het kan vanalles zijn. Houd je ons op de hoogte?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha had ik zon mooi uitgebreid bericht geplaatst maar kwam er toch nog verwarring. Dat tweede topic plaatsen was inderdaad verkeerd gegaan.

Dropje leeft samen met haar maatje Clyde buiten waar ze ook een hok bij hebben. Maar als het swinters vriest dan plaats ik de konijnen snachts in het hok hoog van de grond met meer warmte, vooral nu Dropje aan de diarree zit en haar weerstand dus omlaag is.

Ze leven niét samen met kippen en brood geven zeg ik ook altijd nee tegen maar af en toe wordt er dus toch door andere gezinsleden wat gegeven. Groente zijn ze aan gewend sinds het begin en ze hebben nog nooit diarree of plakpoep gehad. Zodra hun keutels zachter werden, kregen ze minder groente.

 

Over wat er nou aan de hand was. Haar voortanden en oren check ik dagelijk dus daar lag het probleem niet. De da checkte de kiezen maar die waren prima, deed een mestonderzoek, gaf haar pijnstillers en darmstimulerend goedje. Vervolgens deed hij een mestonderzoek. Ik kreeg pijnstillers voor 2x 0,5 mL daags mee, darmstimuleerders voor 4x 0,5 mL daags en dwangvoeding omdat ze niet (goed) at voor 2 tot 4x 10 mL daags.

 

Uit het mestonderzoek bleek ze erg last van wormen te hebben dus ik kreeg er een wormenkuur bij voor 1x 5 mL daags voor beide konijnen.

 

Dropje is nog steeds niet levendig maar slikt wel alles door wat ik haar geef. Ik zal een update geven als de situatie veranderd 😁.

 

 

Anne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, een eerdere update dan gepland, maar ik ben toch erg bezorgd. Drooje eet nog steeds niks zelf en keutelt nauwelijks. Ze wast zichzelf nu ook niet en ik hoorde haar net knarsetanden en ben dus bang dat ze echt veel pijn heeft. Ze krijgt nog steeds alle voorgeschreven goedjes maar heeft geen honger. Ze is totaal niet actief behalve dat ze zich omdraaid of twee huppels verder gaat zitten om aan te geven dat ze niet opgepakt wil worden.

 

Hoor ik nu al verbetering te zien of duurt het langer voordat de ontworming inwerkt? Sorry voor de lange berichten, maar het is zo sneu om te zien...

 

 

Anne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet alle dwangvoeding zolang je haar aait maar niet van zichtzelf. Haar buik is idd boller dus ik zat ook al na te denken over een gasbuik of zoiets. De da is niet meer bereikbaar volgens mij maar ik zal een poging wagen.

 

Ik heb de da gebeld en ze gaan de dierenarts vragen wat de beste aanpak is en bellen me dan weer terug. Ik heb gelezen dat je het konijn naar binnen moet halen bjj een gasbuik, klopt dat? Of is de garage met een deken beter vanwege het temperatuurverschil. 

 

En wat kan de da er aan doen want ze krijgt al dwangvoeding, pijnstiller en darmstimulatie? 

 

Ik hoop dat er iemand hier raadt mee weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké beide konijnen zitten in een grote bak in mijn kamer. Ik heb het kontje van Fropje schoongemaakt met lauw water geweeky en vervolgens met een washandje schoongemaakt. Nu lijkt haar plasser wel iets roder geworden waarschijnlijk door het washandje. Ik ging er vooral omheen maar ben er zachtjes overheen gegaan omdat dat ook schoon moest. Kan de roodheid heel veel kwaad of heelt dat vanzelf weer? Ik heb er niet overheen gerost natuurlijk.

 

Ze hebben genoeg hooi en er kwamen een paar mooie dikke keutels uit terwijl ik haar medicatie gaf maar het was niet veel en ze was ook aan het knarsetanden. 

 

De da heeft nog een middel gegeven tegen gasvorming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een konijn voor ziekte binnen moet halen, dan gaat het wintervacht verhaal  even niet op, je haalt ze dan namelijk binnen om onderkoeling te voorkomen. Zichzelf warm houden kost heel veel energie, als konijntjes zwak worden en ziek zijn (zoals bij verstopping of gas) dan kost dat te veel energie, dan lukt dat niet goed. Ze naar een ruimte halen waar het dan 20 graden is, is dan dus juist goed, want dat scheelt energie, waardoor het ze vaak wel lukt om op temperatuur te blijven. Je mag zelfs op zo een moment ook nog een snugglesafe of kruik  geven om ook het laatste stukje warmte er nog bij te voorzien. 

 

Meestal zijn ze binnen een week weer een stuk fitter, en dan kunnen ze (zonder dat de wintervacht uitgetrokken is) weer naar buiten toe. Moeten ze langer binnen ivm ziekte, dan heb je kans dat de wintervacht al wel uit gaat (met een dag of 10 begint dat meestal). En dan moeten ze dus wel binnen blijven tot het voorjaar. 

 

Gaat het al beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor je reactie.

Vanochtend heeft Dropje weer al haar medicatie gehad en daarna heb ik haar verschillend voedsel aangeboden, voordat ik de dwangvoeding gaf. Ze zit nu aan een schijfje appel wat erg langzaam gaat maar ze eet zelf en dat is positief. Ik hoor nu ook gerommel in de darmen dus volgens mij komt het weer op gang. Maar de dwangvoeding wil ze nu even niet doorslikken na de appel dus ik probeer over een half uurtje weer. Gisteravond kwamen er een paar grote keutels uit en wat kleine. Dus er is verbetering, maar we zijn nog niet klaar.

 

Ondertussen vindt Clyde het heel gezellig dat hij zoveel dekens en aandacht krijgt. Hij kan los rondlopen als hij dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik slecht nieuws.

Dropje is vanmiddag om 4 uur overleden... Ze had veel pijn en ook al at ze lekkere dingen en al haar medicatie, ik zag haar achteruit gaan... Morgen ga ik haar begraven en Clyde blijf ik de wormenkuur geven. Ik hoop niet dat hij ze heeft. Beide hokken ga ik morgen met chloor schoonmaken en soppen en daarna moet Clyde weer naar buiten.

 

Ik weet niet of hij al door heeft dat ze echt weg is (hoop het niet). Hij heeft al 2x eerder zn maatje verloren. Het is voor mij nog niet zeker of ik hem een nieuw maatje ga geven of dat ik voor hem een nieuw thuis ga zoeken. Omdat er al dus binnen 3 jaar nu 4 konijnen zijn overleden aan ziekte en 2 zijn ontsnapt (of gepakt door een marter of kat, dat was onduidelijk). 

 

Heb dus al heel veel pech gehad en ik wil niet dat er iets slechts met Clyde of welk huisdier van ons dan ook gebeurd.

 

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach nee toch, wat erg zeg! En het leek op de keutels na best oké te gaan. Heel veel sterkte gewenst. 

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt of je nog door wil met konijnen. Laat het eerst even bezinken, je hoeft dat niet nu te beslissen. Houd Clyde wel goed in de gaten hoor, sommige konijnen reageren erg heftig op het verlies van een maatje. Ook rot voor hem zeg. Je hebt veel pech gehad zo te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .