Ga naar inhoud

Giftige hortensia's?


Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

Ik googlede vandaag een beetje over konijnen, en toen zag ik dat hortensia's giftig waren😬 dat wist ik niet! Nu eten mijn konijntjes geen (denk ik) hortensia's omdat die nu nog bruin zijn. 

Maar hoe moet het als het zomer wordt😶 hoe kan ik zorgen dat er niks gebeurd? 

Alles eruit halen?(Ik weet niet of mijn ouders dat oké vinden😔 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden ook een grote bos hortensia's staan. Hierdoor konden ze gewoon niet loslopen in de tuin, want die zijn hartstikke giftig. Tot ze plotseling door het hekje glipten toen ik naar binnen kwam lopen en ééntje aan de hortensia's begon te eten, terwijl ik de ander aan het vangen was. Ik weet uiteindelijk nog niet hoeveel ze er van op heeft gehad (waarschijnlijk niet heel veel) maar was wel even schrikken. Heb toen meteen de dierenarts gebeld om te vragen of het ernstig was, maar dat viel mee. Moest haar vooral in de gaten houden. Dit was allemaal een tijd geleden, want nu hebben wij die er een tijd geleden uit gesloopt, want ik wil gewoon niet het risico lopen dat een van beiden nog een hap van zo'n hortensia kunnen nemen. Wel jammer, want het zijn mooie bloemen. Als ze zo groot zijn gegroeid is afzetten best lastig, dus voor ons was eruit slopen toch de beste optie. Een wilgenboom staat er nu voor in de plaats, op zich ook leuk 😉 

Maar ja, dan moeten je ouders het wel goed vinden! Ik zou ieder geval echt oppassen dat ze die hortensia's niet op eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hortensia is inderdaad giftig. Over het algemeen wordt die plant vermeden, maar je kunt natuurlijk de pech hebben dat ze er toch aan beginnen. De meeste konijnen zijn, naar mijn mening, voorzichtig met wat ze eten. Ook hebben ze een slim darmsysteem waardoor ze zichzelf niet zo snel kunnen vergiftigen als andere dieren. Zelf zet ik giftige planten die ik leuk vind in de voortuin, daar komen de konijnen niet en kan het geen kwaad. Misschien kunnen de hortensia's verplaatst worden naar een andere plek in de tuin. waar ze niet bij kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet op gokken dat ze er zelf vanaf blijven, onze huisdierkonijnen zijn daar toch wat minder verstandig in dan hun wilde - in het wild opgegroeide - soortgenootjes. Het ligt ook aan hoe je tuin verder is ingericht, als er veel grassen en kruiden staan waar ze wel van kunnen eten, dan blijven ze inderdaad wel sneller af van de minder aantrekkelijke (vaak giftige) planten. Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet toch opeens aan kunnen beginnen.

 

Afzetten met een hekje, een plaats geven waar ze er niet bij kunnen of toch vervangen voor een plant die minder kwaad kan is wel zo verstandig. Beter veilig dan een ziek konijn! Een nieuwe plant kopen die wel veilig is, is over het algemeen goedkoper dan de dierenartsrekening 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader heeft bedacht om een grote ren te plaatsen🙂dat is misschien beter! Want in de tuin wordt ook wel eens wat gesloopt: ze zijn met z'n tweeën behoorlijk boevig😁 met een ren zijn de konijntjes denk ik ook veiliger. Kunnen ze ook niet meer bij de Hortsina's

aangepast door Babbeltje en Knabbeltje08
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .