Ga naar inhoud

Konijn 8 weken eet weinig


Flo26x

Aanbevolen berichten

Goedeavond, 

Ik heb nu een week een nieuw konijntje! Alleen hij eet en drinkt ineens heel weinig... 

De eerste dag dat ik hem had was dat ook zo maar da zei dat dat kon komen door de stress van de verhuizing en dat hij binnen een dag wel moest gaan eten. Nou dat gebeurde hij at als een tierelier niks helemaal op, hooi tot de laatste spriet en drinken ging ook erg goed! 
gisteravond zag ik al dat hij zijn biks niet helemaal op had. Heb het toen wel ververst (Mijn andere konijn eet geen biks als het er te lang staat) omdat ik dacht dat het misschien daardoor kwam. Nu kom ik net thuis uit werk en zie ik dat hij echt amper tot niets heeft gegeten en gedronken... Ook heb ik vanmorgen zijn wctje verschoond en zie ik geen keutels! Maar aangezien hij nog niet zindelijk is is dit moeilijk meetbaar want hij doet het dus overal. 
 

Ik ben bang dat het een verstopping is dus ik ga zo even het buikje masseren en toch proberen hem te laten drinken. Als het dan morgenochtend niet beter is dan bel ik natuurlijk meteen de DA. Maar ik vraag me af of iemand dit ook heeft meegemaakt en wat het toen was en wat heb je eraan gedaan?? 
 

ik vind het zo eng. Hij is nog zo klein en kwetsbaar. Heb de eerste nachten ook alleen maar rechtop gezeten omdat ik altijd bang ben dat ze ineens dood zijn dan ofso en heb toen ook echt om half 4 snachts eten proberen te geven. Maar dat hij toen weinig at kwam echt door de stress want daarna ging het gewoon goed. 

kan het misschien eenzaamheid zijn? Hij komt uit een nest natuurlijk en zit nu tijdelijk alleen totdat hij gecastreerd is. Wel staan de kooien naast elkaar zodat de konijnen elkaar wel kunnen leren kennen en contact kunnen maken maar dat is toch anders dan dat hij gewend is. 
 

Hij krijgt nu gewoon biks die ik heb meegekregen maar wil wel als dat tegen zijn einde loopt overstappen op SS. Mijn andere konijn had altijd darmprobleempjes en sinds ze dat krijgt nooit meer last gehad. Wil ze dus graag beide daarop hebben omdat ik van mening ben dat dat het beste voer is. 
 

Iniedergeval heel erg bedankt alvast! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil er overigens nog even bij zeggen dat hij nu wel op zijn gemak is! Zijn gedrag is dus niet veranderd de afgelopen week. Hij is erg aanhankelijk en als ik hem bij me neem op bed dan kruipt hij zelfs onder de deken om vervolgens languit tegen mijn buik aan te liggen. Dus het lijkt mij wel dat hij zich prettig voelt.

 

waar ik nu wel aan denk... ik heb van die kattenbak stenen in zijn wc. Niet van die zwart wit achtige maar die een beetje op ‘hout’ lijken? 
zou hij hiervan iets gegeten kunnen hebben waardoor hij last heeft van zijn buikje oid? Met mijn andere konijn heb ik daar nooit last mee gehad dat ze dat at. Maarja elk konijn verschilt. 
heb hem er overigens niet op kunnen betrappen dat hij dit eet. Het lijkt ook van niet aangezien ik maar een klein laagje in zijn wc heb zodat ik zijn plasjes en keutels goed kan zien en er lijkt niet iets uit te zijn van die stenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om hem even te laten nakijken. Niet eten is een signaal dat er echt iets aan de hand is. Als hij vandaag nog niets heeft gegeten, dan moet je nu zorgen dag er iets in gaat, zodat de darmen aan de gang blijven, dat is echt heel belangrijk. Dus plaag hem met biks, met hooi, net zolang tot hij een paar hapjes neemt. Maak eventueel wat biks fijn met wat water, en kijk of hij dat van een lepeltje of van een schoteltje wil eten. Als dat allemaal niet lukt, zul je moeten dwangvoeren, want een konijn kan geen 24 uur zonder eten. Succes!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Het is goed om hem even te laten nakijken. Niet eten is een signaal dat er echt iets aan de hand is. Als hij vandaag nog niets heeft gegeten, dan moet je nu zorgen dag er iets in gaat, zodat de darmen aan de gang blijven, dat is echt heel belangrijk. Dus plaag hem met biks, met hooi, net zolang tot hij een paar hapjes neemt. Maak eventueel wat biks fijn met wat water, en kijk of hij dat van een lepeltje of van een schoteltje wil eten. Als dat allemaal niet lukt, zul je moeten dwangvoeren, want een konijn kan geen 24 uur zonder eten. Succes!

Dankjewel voor je reactie! Nee daarom ben ik dus ook zo bang... ik wil niet dat zijn darmen stil komen te liggen want dan is het echt foute boel en is het morgen misschien al te laat! 
het lijkt erop dat hij vandaag wel iets heeft gegeten maar geen normale hoeveelheid. Echt echt heel weinig. Bedankt voor de tips ik ga zo even uitproberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen van 8 weken oud zijn ontzettend kwetsbaar. Ben je al bij de dierenarts geweest?

Neem dan ook keutels mee voor onderzoek, bij jonge konijntjes komen parasietenbesmettingen zoals wormen en coccidiose heel vaak voor en dat kan zeker ook invloed hebben op eetgedrag en verstoppingen en gasbuikjes veroorzaken. Een goede, grondige controle bij een dierenarts zeker doen dus. Ik zou dus echt vandaag nog naar de dierenarts gaan. Zeker als hij nog steeds niet/zeer weinig eet.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Konijnen van 8 weken oud zijn ontzettend kwetsbaar. Ben je al bij de dierenarts geweest?

Neem dan ook keutels mee voor onderzoek, bij jonge konijntjes komen parasietenbesmettingen zoals wormen en coccidiose heel vaak voor en dat kan zeker ook invloed hebben op eetgedrag en verstoppingen en gasbuikjes veroorzaken. Een goede, grondige controle bij een dierenarts zeker doen dus. Ik zou dus echt vandaag nog naar de dierenarts gaan. Zeker als hij nog steeds niet/zeer weinig eet.

Kom net bij de dierenarts vandaan. Hij heeft 2 injecties gekregen en heb metacam en cisaral drops meegekregen. Ik moet zijn buikje masseren en als er geen verbetering komt dan moet ik terugkomen... 
Ohja en de biks even weghalen omdat hij denkt dat hij een verstopping heeft van de biks. Ookal heeft hij er niet inmens veel van gegeten zegt het toch even iets teveel kan zijn voor zo’n jong konijn. Zoals mijn dierenarts ook al zei het is echt een ‘kippie’ Hij is best klein en dun. Dus het kan zijn dat hij in het nest een beetje het lulletje was en het meeste eten voor zijn neusje werd weggepikt waardoor hij de afgelopen week gewoon teveel voor zijn doen heeft gegeten. Hij voelde wel ontlasting in zijn buikje en het lag nog niet helemaal stil gelukkig. Dus hopelijk werkt dit ik duim echt 🙏🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke hier even een update... Xemmy ging vannochtend helaas nog niks beter. Dus had de DA weer gebeld. Enige optie was zo snel mogelijk daarheen racen en dwangvoeding halen. Maar ik zou Xemmy even mee moeten nemen om zijn temperatuur te meten. Helaas 36,7, ik denk dat iedereen hier wel weet hoelaat het dan is... Xemmy werd bij me weggehaald en in de couveuse gelegd waar ze hem ook zouden dwangvoeren. Ik ben terug naar werk gegaan en een vriendin van mij zou hem dan tussen 2 en 3 ophalen want dan zou het beter moeten gaan. Helaas werd ik rond half 3 teleurgesteld met een telefoontje dat Xemmy meteen weer afkoelde nadat de couveuse uitging. Hij moest dus nog langer blijven en ze hadden verwacht dat hij rond half 6 wel gehaald kon worden en dat zijn temperatuur dan wel stabiel zou zijn. Helaas na een uur werd ik gebeld dat er nog steeds geen verbetering in zat, dat ze waren gestopt met dwangvoeren omdat hij nog steeds niet keutelde. Ook kreeg ik de keus om Xemmy mee naar huis te nemen en hem 24/7 zelf warm te houden in de hoop dat in de loop van dit weekend zijn temperatuur constant zou zijn. Waardoor hij dus ook een opkikkertje heeft en het misschien allemaal wat makkelijker zou gaan. Of ik kreeg de keuze Xemmy na half 6 naar de spoedkliniek te brengen waar ze hem 24/7 onder toezicht houden in de couveuse en waar hij eigenlijk door de medische molen gaat. 
Voor mij leek het eigenlijk al klaar en had ik geen hoop meer. 
Om half 6 is een vriendin daarheen gereden want ik was nog steeds aan het werk waar zij mij om 6 uur zou oppikken nadat ze Xemmy had opgehaald. Nouja zei mij dus vertellen wat de dierenarts had verteld. Xemmy was nog erg levendig en alert en zij vond het zonde om er nu een punt achter te zetten. Want er is nog hoop en hij wil zo te zien heel graag. Dus toen de keuze gemaakt om Xemmy meteen bij de spoedkliniek langs te brengen. Helaas zat de arts zelf in de OK dus Xemmy zou later op de avond pas onderzocht worden door de arts zelf. 
helaas heb ik nog niks gehoord maar ze zouden mij vanavond nog even bellen, dus ik hoop natuurlijk op iets goeds 🙏🏼

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig net gebeld! 😃 Uit de röntgenfoto is niks raars gekomen. Alleen gewoon heel erg veel ontlasting in de darmen. Zijn temperatuur is nu wel constant en dat gaat gelukkig voor nu goed. Ze dwangvoeren en geven hem medicatie om de paar uur nu. Voorderest huppelt hij nu vrolijk rond en is hij erg actief vertelde de assistente. Morgenochtend tussen 10:00 en 12:00 word ik gebeld door de arts zelf voor een update en wat er nog verder gaat komen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Marjoleink:

Poe, dat is nogal wat zeg. Sterkte! Ik hoop dat de spoedarts met goed nieuws komt.

Dankjewel! Ik hoop het ook. Hoop vooral voor hem dat het snel achter de rug is. Ook als dit allemaal niet werkt hoop ik vooral dat hij zo min mogelijk pijn heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke... Xemmy is nog steeds heel actief en alert gelukkig en zijn temperatuur blijft ook voor nu gewoon stabiel. Helaas vannochtend nog geen keutels, plasjes en niet eten/drinken. 
ze zeggen dat ze er wel alsnog vertrouwen in hebben. Omdat hij zo jong is kan het opgang brengen van de darmpjes gewoon wat tijd vergen. 
Ze gaan vandaag dus nog door met dwangvoeding, medicatie en gaan hem proberen te laxeren. 
Ze zeiden dat ik morgenochtend dan weer op de hoogte word gebracht van hoe dat allemaal is gegaan. Mocht hij eerder het weer goed doen word ik natuurlijk meteen gebeld en kan ik hem komen ophalen. 
Ze hebben normaal gesproken ook een bezoekuur maar door Corona valt dat weg. Tenzij het rustig is in de kliniek. 
heel erg jammer want ik mocht dus vandaag niet langskomen. Had hem graag even met mijn eigen ogen willen zien en hem even willen vasthouden. ❤️ Maarja we moeten het er zo maar even mee doen. 
Voor nu dus gewoon nog steeds HEEEEEL lang wachten. En vooral nadenken wat gaan we doen als er morgenochtend nog steeds geen verbetering in zit... 😔 
We kunnen helaas niet teveel hoop hebben. Dus we wachten het maar even af allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel trouwens allemaal voor de lieve reacties! Ik hoop ook dat het snel beter gaat en dat alles natuurlijk goed verloopt en dat hij opknapt. 
Vinden jullie die updates trouwens fijn eigenlijk? 🤣 Ik erger me er namelijk echt dood aan dat sommige mensen topics openen over een ziek dier en dan vervolgens nooit meer wat laten horen terwijl heel veel mensen vragen hoe het gaat enso. Dan weet je 9 van de 10 keer niet wat de DA heeft gezegd, wat het dier had en hoe hij behandeld is etc. Maar kan me voorstellen dat dat sommige ook helemaal niet meer interesseert. 
 

Ik ga zo zelf even bellen want ben toch wel heel benieuwd of er wat vooruitgang is geboekt. Ik zit wel met een knoop in mijn maag. Ben echt bang dat ze overgaan op opereren als het morgen niet beter gaat. 1000% zou ik dat doen als de overlevingskans groot genoeg is. Alleen het is wel weer stress want ja ik heb geen idee hoe hoog de kosten dan weer zullen oplopen en een spaarpotje voor de dierenarts had ik natuurlijk wel maar die begint nu wel leeg te raken. En ik voel me dan weer teveel om bij mijn ma of vrienden aan te kloppen hahaha. Geen idee of meer mensen met dit dilemma ooit hebben gezeten misschien denk ik wel veel te veel na. 
Het is gewoon zo lastig in deze tijd. Heb ook minder werk nu door Corona. En heb nog wel een oke inkomen momenteel maarja heb ook gewoon een huis waarvan de huur betaalt moet worden etc. En bij de spoedkliniek is het ook niet mogelijk om in termijnen te betalen helaas. 
Ben sowieso geen persoon die me dier laat vallen omdat het financieel nu even niet uitkomt en wat moeilijker gaat. Maarja je zit er toch mee. 
Vervelende is ook dat ik een verzekering heb afgesloten maar die moet nog goed gekeurd worden dus ik krijg natuurlijk ook niks verzekerd van dit alles. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf altijd wel fijn als mensen updates geven, maar voel je uiteraard niet verplicht.

Ik denk niet dat de dierenarts zonder overleg opeens gaat opereren. Misschien als het opeens bloedspoed wordt, maar normaal gezien zullen ze wel eerst om toestemming vragen. Dan kan je gelijk een inschatting vragen van de kosten. Lastig dat je niet in termijnen kan betalen. Hopelijk vallen de kosten gewoon mee en hoef je je er niet druk om te maken 🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee voel me ook niet verplicht hoor! Maar vind hetzelf altijd zo vervelend als ik iemand help of reageer en dan nooit meer wat hoor. En vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je af en toe toch even wat laat weten. Ook omdat mensen die later dat topic lezen er ook weer ervaring en hulp van kunnen hebben. 
Xemmy heeft inmiddels zelf gedronken en is nog steeds actief en alert. Dus eigenlijk gaat hij tot nu toe alleen maar vooruit. Alleen ja nog steeds geen keutels. Vanavond zouden ze hem nog een keer laxeren en dan hopen ze toch echt wel dat er vannacht of morgenochtend gekeuteld gaat worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd heel fijn om te horen hoe het verder gaat, aan dat soort topic hebben andere mensen met een soortgelijk probleem ook het meest, dus ook voor het forum heeft het meer waarde als er niet alleen een "wat te doen met een ziek konijn" vraag in staat, maar ook het vervolg. 

En ik leef op afstand toch ook altijd mee met de konijnenbaasjes van zieke konijnen, ik denk dat meer mensen dat wel hebben. We weten allemaal dat je je behoorlijk zorgen kan maken in dit soort situaties. Ik hoop dus echt dat het goed komt, en dat is natuurlijk ook fijn om de updates te lezen. Maar zoals Irene zegt, het is geen verplichting, iedereen is er vrij in.

Hopelijk krijg je snel goed bericht en vallen de kosten mee, wel jammer dat in termijnen betalen niet mogelijk is bij de dierenarts. Je kan altijd even vragen als ze bellen hoe hoog de rekening op dit moment is, dan heb je in iedergeval daarvan al een idee. Wie weet valt het heel erg mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .