Ga naar inhoud

Moeder en zoon bij elkaar

Aanbevolen berichten

Ik heb een leuke voedster die een goed aantal keren is gedekt door een rammetje die we helaas moesten afdoen wegends redenen. Ik vind het zielig dat ze nu alleen is en ik ben redelijk zeker dat ze zwanger is. Kan de moeder later overweg met een zoon als ik die, zodra het legaal is, castreer?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is niet zeker. Konijnen kennen geen familiebanden en kunnen op latere leeftijd (als ze gaan puberen) flinke ruzie krijgen. Konijnen moet je echt aan elkaar koppelen op karakter, het maakt dan niet uit of het familie van rlkaar is. De karakter zijn pas na een jaar of anderhalf jaar een beetje bepaald en stabiel en dan pas weet je dus zeker of je een match hebt of niet. Ik zou daar dus niet vanuit gaan.

Mag ik je vragen waarom je je voedster meerdere keren hebt laten dekken? En wat ga je met de babies doen? Ik ben daar eerlijk gezegd absoluut geen voorstander van, en er zijn op bunnybunch veel meer mensen die daar geen voorstander van zijn. Ten eerste omdat je de voedster er geen plezier mee doet en het een behoorlijke aanslag op haar lijf is, met alle risico's van dien. Bovendien is er al een flink overschot aan konijnen en zitten de opvangen overvol met konijnen die afgestaan zijn of gedumpt zijn. Fokken met konijnen veroorzaakt mijn inziens veel dierenleed, ook omdat heel veel konijnen niet de juiste verzorging krijgen of in hun uppie moeten leven. Ik weet natuurlijk niet de reden dat je je voedster verschillende keren hebt laten dekken en probeer ook niet direct een oordeel te hebben, maar ik heb er persoonlijk wel moeite mee. 

Wat ik zelf zou doen is de babies als ze oud genoeg zijn afstaan aan een goede konijnenopvang en je voedster daar laten koppelen aan een gecastreerd mannetje waarmee het goed klikt en die oud genoeg is om te koppelen.

Hopelijk kan je hier iets mee.

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wijze woorden van Marjolein, neem die alsjeblieft ter harte, want dan heb je binnenkort een fijn maatje voor je voedstertje waar ze veel meer aan heeft dan een leven alleen als fokdier. Het is fijn dat je aan haar belang denkt nu en hier om advies hebt gevraagd!👍

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden zei JokeC:

Wijze woorden van Marjolein, neem die alsjeblieft ter harte, want dan heb je binnenkort een fijn maatje voor je voedstertje waar ze veel meer aan heeft dan een leven alleen als fokdier. Het is fijn dat je aan haar belang denkt nu en hier om advies hebt gevraagd!👍

Ik zei niks? Dat gebeurt niet vaak, dat weet ik, maar deze keer ben ik echt onschuldig. Ik ben het wel helemaal eens met @Jamesthebunnybutler, dat wel.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hemeltje, zat ik zeker twee topics door elkaar te halen. Sorry, Evie, was tamelijk slordig van mijzelvers en niet de bedoeling natuurlijk. 🙂 Jij krijgt alle eer, hoor!👍 Al moet ik moet ik wel zeggen dat Marjolein ook best wijs uit de hoek kan komen. 😁

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .