Ga naar inhoud

In welk hok na koppeling

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben bezig met mijn 2 konijnen koppelen alleen nu vroeg ik mij af hoe ik het moet doen zodra ze gekoppeld Zijn. Ze moeten dan namelijk in het hok van het vrouwtje. Maar kan dit zomaar? Want het is toch haar territorium en haar geurtjes zitten eraan. Iemand die hier ervaringen mee heeft?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je spreekt over een hok, wat bedoel je daar precies mee? Hoe groot is het hok waar ze 24 uur per dag toegang tot hebben? Hebben ze dan ook een ruime ren aan het hok zitten waar ze altijd in kunnen? Een standaard hok/kooi is voor één konijn namelijk al veel te klein, laat staan voor een koppeltje. Daarmee heb je heel veel kans op vechten en gezondheids- en gedragsproblemen.

Als je jouw konijnen gekoppeld hebt op neutraal terrein en dat gaat een tijdje goed, dan kunnen ze samen naar het permanente verblijf. Het is niet erg dat dat het territorium van de voedster is, als je er maar voor zorgt dat je het hele verblijf en de attributen goed schoonmaakt om de geur van de voedster eraf te halen. Het helpt vaak ook om het verblijf even wat anders in te richten, zodat het wat meer op een nieuwe ruimte lijkt. 

Op welke manier koppel je en is het mannetje gecastreerd?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je dit artikel al gelezen? Daar staat eigenlijk alles over koppelen in uitgelegd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Het kan inderdaad niet zomaar. Eerst moeten ze er op neutraal terrein uitkomen. Daar laat je ze echt een tijd zitten, dagen en nachten, dus als je ze samen zet en het gaat, haal je ze niet uit elkaar. Je laat ze minstens 2 dagen en 1 nacht er zitten, maar veel koppels hebben langer nodig, soms wel 2-3 weken. Pas als ze er echt uit zijn op neutraal terrein, dan verplaats je ze naar het uiteindelijke verblijf.

Dat moet je eerst goed poetsen en zo neutraal mogelijk maken. Anders inrichten, dingen met veel geur er uit halen. Zorgen dat ze zich nergens klem kunnen lopen (deurtjes van nachthokjes open). Het uiteindelijke verblijf voor een koppel moet ongeveer 4 vierkante meter leefruimte zijn op vlak terrein. Alleen een hok is echt te klein, zoals jamesthebunnybutler ook al zegt. Er moet minstens een flinke ren aan. 

Koppelen is niet in een paar uurtjes gedaan, je opmerking "als ze gekoppeld zijn" lijkt te suggereren dat je denkt dat het in een paar uur of paar dagen wel goed zit. De meeste koppels hebben weken of maanden nodig om echt naar elkaar te groeien en rust te vinden. Met een paar uur of paar dagen is het echt nog pril en onzeker allemaal. Geef ze rustig de tijd om er uit te komen en ga niet te snel wisselen van terrein. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Je spreekt over een hok, wat bedoel je daar precies mee? Hoe groot is het hok waar ze 24 uur per dag toegang tot hebben? Hebben ze dan ook een ruime ren aan het hok zitten waar ze altijd in kunnen? Een standaard hok/kooi is voor één konijn namelijk al veel te klein, laat staan voor een koppeltje. Daarmee heb je heel veel kans op vechten en gezondheids- en gedragsproblemen.

Als je jouw konijnen gekoppeld hebt op neutraal terrein en dat gaat een tijdje goed, dan kunnen ze samen naar het permanente verblijf. Het is niet erg dat dat het territorium van de voedster is, als je er maar voor zorgt dat je het hele verblijf en de attributen goed schoonmaakt om de geur van de voedster eraf te halen. Het helpt vaak ook om het verblijf even wat anders in te richten, zodat het wat meer op een nieuwe ruimte lijkt. 

Op welke manier koppel je en is het mannetje gecastreerd?

Het is een gecastreerd mannetje het vrouwtje is niet geholpen. Het is een ruim hok waar ze ook goed de mogelijkheid hebben om uit elkaars zicht te zitten. Ik heb ook een camera in het hok hangen waarmee ik ze in de gaten kan houden. Het is wel mogelijk om het te verbouwen bedankt voor de tip😄

7ED4F5FE-E672-4C1C-A303-4B8D633EED2A.png

6F8435D3-856F-45E2-81AF-68C1E2781888.png

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Heb je dit artikel al gelezen? Daar staat eigenlijk alles over koppelen in uitgelegd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Het kan inderdaad niet zomaar. Eerst moeten ze er op neutraal terrein uitkomen. Daar laat je ze echt een tijd zitten, dagen en nachten, dus als je ze samen zet en het gaat, haal je ze niet uit elkaar. Je laat ze minstens 2 dagen en 1 nacht er zitten, maar veel koppels hebben langer nodig, soms wel 2-3 weken. Pas als ze er echt uit zijn op neutraal terrein, dan verplaats je ze naar het uiteindelijke verblijf.

Dat moet je eerst goed poetsen en zo neutraal mogelijk maken. Anders inrichten, dingen met veel geur er uit halen. Zorgen dat ze zich nergens klem kunnen lopen (deurtjes van nachthokjes open). Het uiteindelijke verblijf voor een koppel moet ongeveer 4 vierkante meter leefruimte zijn op vlak terrein. Alleen een hok is echt te klein, zoals jamesthebunnybutler ook al zegt. Er moet minstens een flinke ren aan. 

Koppelen is niet in een paar uurtjes gedaan, je opmerking "als ze gekoppeld zijn" lijkt te suggereren dat je denkt dat het in een paar uur of paar dagen wel goed zit. De meeste koppels hebben weken of maanden nodig om echt naar elkaar te groeien en rust te vinden. Met een paar uur of paar dagen is het echt nog pril en onzeker allemaal. Geef ze rustig de tijd om er uit te komen en ga niet te snel wisselen van terrein. 

Bedankt voor de tips ! Ik ga ze gebruiken😄

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Anoniem6:

Bedankt voor de tips ! Ik ga ze gebruiken😄

nog wel een vraagje hoelang moet ik er bij blijven? Of moet ik ze gewoon hun gang laten gaan. Ik heb op internet zoveel verschillende manieren gelezen dat ik niet meer weet welke nou de beste is 😬

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden zei Anoniem6:

Het is een gecastreerd mannetje het vrouwtje is niet geholpen. Het is een ruim hok waar ze ook goed de mogelijkheid hebben om uit elkaars zicht te zitten. Ik heb ook een camera in het hok hangen waarmee ik ze in de gaten kan houden. Het is wel mogelijk om het te verbouwen bedankt voor de tip😄

7ED4F5FE-E672-4C1C-A303-4B8D633EED2A.png

6F8435D3-856F-45E2-81AF-68C1E2781888.png

Wow, wat een gaaf verblijf! Dat klinkt niet als een "hok"! 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Wow, wat een gaaf verblijf! Dat klinkt niet als een "hok"! 

Hihi nee ik heb heel hard mn best gedaan 😄 ze is er helemaal gek op🙂 vandaar ook de camera in het hok het is eg leuk om haar in de gaten te houden😆

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is de beste manier om de koppelkooi in te richten? Ik heb een onbekende ruimte maar als ze er een poosje in moeten verblijven dan moet er wel wat meer in toch? Ik heb op het moment een ren met een dichte doos in het midden zodat ze even uit elkaars zicht kunnen zitten. En ik heb wat hooi en een drinkbakje 😌

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, in eerste instantie zet je ze in een lege ren. Het eerste uur in ieder geval. Als het dan nog samengaat, dan zet ik er waterbakken en toiletbakjes met hooi in. Als je dat gelijk al doet ligt het overal als ze gaan rennen en jagen, dus vandaar het eerste uur even een lege ren. 

Wat je er wel in kan zetten is een ondiepe doos op z'n kant of een krukje of stoel. Dan kunnen ze wel een beetje uit elkaars zicht zitten als het er heftig aan toe gaat, maar zich niet volledig verstoppen. Als je er echt al gelijk dichte dozen en schuilhuisjes in zet gaan ze zich daar verstoppen en fel verdedigen, en dan mislukt de koppeling. 

Begin in de ochtend. Tegen de tijd dat het avond is kun je er dan als het buiten is natuurlijk wel wat beschutting in zetten. Als het binnen is hoeft dat niet echt. Maar buiten is dat nu wel fijn. Zelf pak ik dan het simpele huisje dat ik heb wat uit 2 planken tegen elkaar bestaat (als een driehoek staat dat).  Zie de onderstaande foto. Daarin hebben ze beschutting, maar toch ook altijd een vluchtroute. Wat stro er onder proppen en het is prima voor in de koppelren. 

Maar verder juist echt niet te veel afleiding, niet te veel objecten. Het is echt de bedoeling dat ze op karakter gaan koppelen.  Alleen de basis dus. Geen speelgoed, geen tunnels, weinig obstakels. Anders gaan ze elkaar ontlopen en duurt de koppeling eindeloos. 

joris-klein2.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden zei Evee:

Ik zou als je begint wel alles er uit halen, de toiletbak,  waterbak en wat er verder in staat. Je begint echt in een lege ren dus. 

Heb ik gedaan 😀 het gaat tot nu toe supergoed !

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-1-2021 at 22:58 zei Evee:

Ik zou als je begint wel alles er uit halen, de toiletbak,  waterbak en wat er verder in staat. Je begint echt in een lege ren dus. 

Heb ik gedaan 😀 het gaat tot nu toe supergoed !

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .