Ga naar inhoud

Andere bodembedekker dan een handdoek?

Suuzan_
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi!

Even weer een heel inleidingsverhaal omdat het mij gewoon simpelweg niet lukt om een vraag te stellen zonder alles uitgelegd te hebben. 🙃

Mijn (ex)ram van twee jaar is gevoelig voor pododermatitis. Gelukkig heeft de dierenarts mij hier al vroeg over ingelicht, toen het beestje nog maar een half jaar o.i.d. was, en ben ik, mede door de informatiepagina op deze website, op de hoogte van alles wat ik kan doen om dit zo minimaal mogelijk te houden. En dat werkt tot nu toe!

Wel heb ik om die reden handdoeken als bodembedekking op aanraden van de dierenarts, aangezien hij aangaf dat de beukensnippers die ik er destijds in had liggen te scherp zouden zijn voor de hakjes van mijn ram. Dat ging altijd goed, ik vind het ideaal. Mijn vriend heeft een heel systeem gecreërd waarmee we de handdoeken vast kunnen zetten zodat hij er niet mee kan gaan slepen, hiervoor hebben we bepaalde lussen in de handdoeken genaaid die vastgehouden worden door twee pinnen waar het konijn overigens niet bij kon. Mijn ram is redelijk zindelijk en als het dan toch een keer mis ging klopte ik de handdoek uit, gooide ik hem in de was en legde ik een nieuwe neer. Zo gepiept!

Toen kwam mijn voedster... 😂 Deze mevrouw blijft maar aan de handdoeken knagen en trekken, en ik wil natuurlijk niet dat ze die draadjes ook daadwerkelijk inslikt. Ook is zij iets minder zindelijk dan mijn ram en, ondanks dat ze net gesteriliseerd is en ik verwacht/hoop dat het dan wat beter zal gaan, hierdoor moet ik vaker de handdoeken vervangen die inmiddels behoorlijk wat gaten hebben. Als je daarbij optelt dat we vanmiddag een monteur hebben moeten laten komen voor onze wasmachine omdat het uitkloppen van de handdoek toch niet goed genoeg zorgde dat al het hooi e.d. eruit was, en het dan eindigt in de wasmachine, kom ik uit op dat er toch iets beters moet bestaan.

Dus heeft iemand tips voor mij voor een bodembedekking waarbij mijn ram zo zacht mogelijke ondergrond voor zijn voetjes heeft, maar die mijn voedster niet direct (met schadelijke gevolgen voor zichzelf) aan gort kan trekken? En als het herbruikbaar is: waar niet alle bodembedekking uit de toiletbakken en hooi aan vast blijft kleven zodat ik mijn wasmachine heel houd? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een handdoek was dan idd wel handig geweest, alleen jammer dat je voedster dat dus helemaal op eet, en je wasmachine er vol mee zit. Dan misschien toch iets dat niet herbruikbaar is? Hennepvezel bijvoorbeeld? Dat zijn hele kleine stukjes en echt niet scherp zoals beukensnippers, en ook totaal niet stoffig. Ik heb geen ervaring met konijnen met pododermatitis, dus geen idee of hennepvezel een optie zou zijn. Ik vind het ieder geval wel fijn spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en heb je fleece trouwens al geprobeerd? Handdoeken hebben vaak een textuur waar konijnen aan gaan knagen, maar fleece heeft dat niet. Ik weet niet of je voedster daar ook zin in heeft..?

En omdat het niet zo'n textuur heeft kan je ook veel makkelijker het hooi en bodembedekking eraf halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Oh, en heb je fleece trouwens al geprobeerd? Handdoeken hebben vaak een textuur waar konijnen aan gaan knagen, maar fleece heeft dat niet. Ik weet niet of je voedster daar ook zin in heeft..?

En omdat het niet zo'n textuur heeft kan je ook veel makkelijker het hooi en bodembedekking eraf halen.

Oh, dat vind ik nog wel eens een heel goed plan, daar ga ik eens achteraan. Dank je wel!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even nazoeken hoe het precies zit met fleece, ik heb een keer gehoord dat het door wrijving juist slecht is voor zere hakjes. En dan zit je nog steeds met het probleem met de wasmachine.

Ik zou zelf de oplossing zoeken in de bodembedekking die ook wordt aangeraden na castratie: hennepvezel of papierkorrels in het toiletje en katoenbedding in het schuilhok. Als het zacht genoeg is dat het niet in een wond prikt, zal het voor de hakjes ook wel mee vallen.

Zitten de konijnen buiten of binnen? Voor de ren binnen zou je een laagpollig vloerkleed kunnen kiezen, dat je kan stofzuigen ipv wekelijks in de was. Voor buiten is het wat lastiger, maar ik heb hier een keer iets gelezen over foamtegels zoals ook onder speeltoestellen worden gelegd.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei happy211:

Ik zou even nazoeken hoe het precies zit met fleece, ik heb een keer gehoord dat het door wrijving juist slecht is voor zere hakjes. En dan zit je nog steeds met het probleem met de wasmachine.

Ik zou zelf de oplossing zoeken in de bodembedekking die ook wordt aangeraden na castratie: hennepvezel of papierkorrels in het toiletje en katoenbedding in het schuilhok. Als het zacht genoeg is dat het niet in een wond prikt, zal het voor de hakjes ook wel mee vallen.

Zitten de konijnen buiten of binnen? Voor de ren binnen zou je een laagpollig vloerkleed kunnen kiezen, dat je kan stofzuigen ipv wekelijks in de was. Voor buiten is het wat lastiger, maar ik heb hier een keer iets gelezen over foamtegels zoals ook onder speeltoestellen worden gelegd.

Ze zitten binnen! Maar gelukkig is de ren geen enkel probleem, mijn ram is een ontzettende held op sokken en durft geen pootje op ons laminaat te zetten, dus mijn vriend heeft een klein paadje gecreëerd van vloerbedekking naar de slaapkamer met diezelfde vloerbedekking. Het paadje "mondt uit" in de ren en de hele ren heeft ook deze vloerbedekking als bodem. Snapchat-1281333597.thumb.jpg.0a738ef88d2614a9165eb3cfdf036712.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Suuzan_:

Ze zitten binnen! Maar gelukkig is de ren geen enkel probleem, mijn ram is een ontzettende held op sokken en durft geen pootje op ons laminaat te zetten, dus mijn vriend heeft een klein paadje gecreëerd van vloerbedekking naar de slaapkamer met diezelfde vloerbedekking. Het paadje "mondt uit" in de ren en de hele ren heeft ook deze vloerbedekking als bodem. Snapchat-1281333597.thumb.jpg.0a738ef88d2614a9165eb3cfdf036712.jpg

Wat leuk geregeld! Blijft hij dan ook echt alleen op dat paadje van vloerbedekking lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook een hennepvezel mat of zoiets. Dat is niet herbruikbaar, wel iets duurder maar wel knaagproof. Ik heb dat gebruikt als bodembedekking na de castratie. Keutels kun je zo vanaf halen en plas neemt die goed op en droogt er ook in  voor Vlekje kon ik 'm een week gebruiken maar die plaste er echt minimaal op. Het is wel een dure optie maar misschien kun je het afwisselen met iets. Ik weet dat die hier op de site te koop is, maar ze hebben het hier bij mijn Welkoop ook. Het is trouwens een rol die je op maat kunt knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Lola ziek was en ik de konijnen naar binnen had verhuisd, had ik ook een paar hennepvezelmatten aangeschaft. Ze zijn inderdaad lekker zacht aan de pootjes, maar als je een konijn hebt dat net zo’n sloper is als mijn Lewis, dan is een hennepvezelmat écht niet knaagproof. Ik kon de matten na een paar dagen weggooien helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ipv fleece ook naar van die sneldrooghanddoeken kunnen kijken. Die hebben ze o.a. bij de Decathlon in allerlei maten. Het is wat dunner en veel gladder dan gewone handdoeken, dus misschien minder aantrekkelijk om aan te knagen en slepen. En kan me voorstellen dat er vanwege de gladdere structuur ook minder troep in blijft hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fleece zou ik idd niet doen, dat kan de boel juist verergeren omdat het bij wrijving (dus lopen/rennen/springen) warm wordt en brandwonden kan geven. Klinkt raar omdat het zacht voelt, maar het is echt zo, weet ik helaas uit ervaring bij cliënten.

Heb je al overwogen om hooi als bodembedekking te gebruiken? Volgens mij is namelijk uit onderzoek gebleken dat dat de meest gunstige bodembedekker is bij zere hakjes. Klinkt raar misschien, maar ik dacht dat dat echt zo is. En het voordeel is dat ze er lekker aan kunnen knabbelen haha ;). 

Andere optie is misschien katoenbedding? Is wel heel duur en dat zou je voedster ook kunnen opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Suuzan_:

Oh vloerbedekking is mijn inziens trouwens niet zo ideaal voor de pootjes. Ik had mijn nijnen er toen ik op kamers woonde op zitten en allebei kregen ze er wondjes van, terwijl ze op andere ondergrond dat nooit hadden. Ook bij vloerbedekking is het zo dat het warm kan worden en kan irriteren bij wrijving (probeer maar eens met je knie over een stuk vloerbedekking te glijden, auw). Misschien een optie om daar nog naar te kijken voor een alternatief? Is wel lastig als ze zo'n helden op sokken zijn, dan vinden ze vinyl misschien ook te glad als ondergrond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2021 at 17:30 zei Jamesthebunnybutler:

Oh vloerbedekking is mijn inziens trouwens niet zo ideaal voor de pootjes. Ik had mijn nijnen er toen ik op kamers woonde op zitten en allebei kregen ze er wondjes van, terwijl ze op andere ondergrond dat nooit hadden. Ook bij vloerbedekking is het zo dat het warm kan worden en kan irriteren bij wrijving (probeer maar eens met je knie over een stuk vloerbedekking te glijden, auw). Misschien een optie om daar nog naar te kijken voor een alternatief? Is wel lastig als ze zo'n helden op sokken zijn, dan vinden ze vinyl misschien ook te glad als ondergrond. 

Oh, interessant! Tot nu toe maakt het de wondjes niet erger. De wondjes lijken juist minder te worden, en mijn voedster heeft überhaupt nergens last van. Het is ook wel redelijk hoogpolig vloerbedekking, misschien dat dat nog wat doet.. maar bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2021 at 00:44 zei Bambi&Fendi:

Wat leuk geregeld! Blijft hij dan ook echt alleen op dat paadje van vloerbedekking lopen?

Ja! Hij durft niks anders. 😂 voordat we mijn voedster hadden was het ideaal, echt een manier om zelf te kunnen beïnvloeden waar hij kan komen en waar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ik konijnen met zere hakjes gehad, mijn dierenarts had de tip zelf met je blote knieën over de bodem te lopen dan kan je voelen of het schuurt.

vloerbedekking is prima, maar het hangt dus wel af van het soort!

En als je voedster er veel aan knaagt zou ik ook oppassen met synthetische vezels, dan misschien toch liever dat ze knabbelt van de handdoeken.

Zelf gebruikte ik trouwens badmatten van de Ikea. Die zijn net wat steviger, blijven dus beter liggen en wordt daardoor net iets minder aan getrokken en gebabbeld. Ik klop ze buiten tegen de muur uit voor ze in de wasmachine gaan, tot nu toe doet de wasmachine het nog 😉

Hennepvezel zou je ook kunnen proberen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Ja joh dat is echt handig! Gewoon een paadje uitleggen 😂

Hahahaha ja, sowieso! Je kunt je de blikken op onze gezichten wel voorstellen toen mijn voedster erbij kwam en die vrolijk alle kanten op tippelde. 🙃

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .