Ga naar inhoud

Konijntje wil al 5 weken niet zelfstandig eten


Karlijne

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

 

Ik ben al een flinke tijd niet meer actief geweest of het forum, maar graag zou ik onderstaand verhaal even willen delen, want ik zit met mijn handen in het haar!

 

Mijn dwergkonijntje Walvis (8 jaar) eet al niet meer goed sinds de week voor kerstmis. Ik ben in die week meerdere keren naar mijn DA geweest, waarna bleek dat hij een blaasontsteking had. Ik heb toen antibiotica (sulfatrim) meegekregen. Na kerst ging het nog steeds niet beter, waarna ik nog een keer naar de DA ben geweest. Ze hebben toen wat haakjes weggehaald, waarna mijn hoop toenam dat hij eindelijk weer zou gaan eten. Helaas gebeurde dit nog steeds niet. Anderhalve week na de haakjes hebben ze hem nog een keer onder narcose gebracht om te kijken of echt alles weg was, maar er was niets te zien in zn bekje. Na een week het aangezien te hebben heb ik een afspraak gemaakt bij Wilhelminapark in Utrecht. Vorige week moest hij een nachtje blijven en de DA heeft toen alles onderzocht. Uit de resultaten bleek dat hij verhoogde suikers in zijn urine had (en ook bloed), maar de waarden waren niet hoog genoeg voor nierfalen. Omdat er dus wel een ontsteking zit heb ik Bactrimel en Cerenia meegekregen. Daarnaast heb ik m de afgelopen week 3 keer per dag geinjecteerd met ringerlactaat (op advies van de DA uiteraard, ben niet de grootste fan van injecties geven aangezien ik bang ben voor naalden!)

 

De afgelopen week is Walvis zeker wat opgeknapt, hij is weer wat feller (altijd al een fel konijntje geweest), hij is nieuwsgieriger en loopt wat vrolijker door het huis. Het was nooit echt een knager, maar de laatste weken knaagt hij werkelijk aan alles. Hij eet wel een beetje groente (20-30gr per etmaal, normaal gesproken eet ie 50gr), maar bijna geen biks (hij eet nu ong 2-5gr per etmaal, normaal gesproken is dat 24gr). Hij eet ook minder hooi dan normaal.

 

Het is niet dat hij niet wil eten. Regelmatig staat hij naast mij in de keuken te bedelen om eten, maar als ik iets geef eet hij het niet op. Ik merkte dat hij wel biks pakte uit zijn bakje, maar het weer op de grond laat vallen. Gisteren heb ik wat biks in de keukenmachine gegooid zodat het wat kleiner was en makkelijker te eten, dit ging er zeker in. Maar vandaag heeft hij er nog niet naar omgekeken. Hij is ondertussen afgevallen van 1200gr naar 1070gr. Om op gewicht te blijven moet ik dus wel dwangvoeren. Dit verschilt een beetje per dag, als hij wat groente en biks eet is dit soms 15ml, als hij niks eet krijgt hij 30ml. Al met al ben ik nu al 5 weken aan het dwangvoeren.

 

Ik snap er helemaal niks van. Ben best wel verdrietig hierom en vind het ook moeilijk om dit gedoe even los te laten, zeker ook omdat ik thuis werk en de hele dag bij Walvis ben. Morgen bel ik Wilhelminapark weer om te laten weten hoe het gaat. DA verwachtte vorige week eigenlijk wel dat hij weer snel normaal zou gaan eten. Ik vraag me af of één van jullie eerder iets soortgelijks hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie je nijnen weer aan het eten gekregen?

 

aangepast door Karlijne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat balen dat hij niet beter eet, terwijl de problemen die er waren opgelost zouden moeten zijn. Bij wilhelminapark zit je in ieder geval wel goed als het gaat om de konijnengebittenkennis.

 

Biks fijnmaken heb je al geprobeerd lees ik. Heb je ook al dwangvoerpapjes geprobeerd maar zonder dwang dan,  gewoon in een bakje of van een lepetje? Eventueel gewoon de biks met wat lauwwarm water mengen en aanbieden? Dat het een soort slobber is wat hij naar binnen kan werken? Eventueel een paar andere soorten biks? Bijv. beaphar care+ heeft een sterkere geur waardoor konijnen dat soms net aantrekkelijker vinden dan de supreme brok. Maar de supreme brok is soms net wat makkelijker op te pakken en breekt iets sneller. Soms kan iets anders dan anders aanbieden wat de brokken betreft ze net over de streep trekken om te gaan eten. 

 

Krijgt hij op het moment nog wel pijnstillers?  

 

Tja, ik zou zeggen vooral geven wat hij zelf wel eet, als dat groenvoer is, vaker groenvoer aanbieden, als het (verse of gedroogde) kruiden en hooi zijn, dat aanbieden, en als brokjes dan maar minimaal zijn, dan is dat maar zo. Regelmatig iets aanbieden en elk beetje dat ze eten is mooi meegenomen. Soms is het gewoon niet beter of anders. Als ik het zo lees heb je alles al wel zo een beetje gedaan. Je zou in dit soort situaties willen dat ze konden praten om te vertellen wat er pijn doet of mis is. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat rot zeg. Ik heb een konijn met een beetje hetzelfde, bij hem weet ik ook nog steeds niet zeker wat er aan de hand is (hoewel ik pinwormen vermoed). Hebben ze uitgebreid röntgenfoto's gemaakt om te kijken of er ook nog iets van blaasstenen of iets heel anders te vinden is in het lijfje? En hoe is zijn gedrag verder, hoe zijn zijn keutels? Zo frustrerend als je niet weet wat er aan de hand is he, dan zit je continu in spanning. Ik ben idd ook benieuwd of hij pijnstiller/ontstekingsremmer krijgt om die ontsteking te verhelpen (is het bekend waar de ontsteking zit?) en antibioticum of iets?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Ik vraag inderdaad regelmatig waarom hij niet eventjes kan vertellen wat er aan de hand is, zo jammer dat ie niets terug kan zeggen!

 

Ik ben al van gewone Selective naar Selective 4+ overgestapt, ik merk wel dat hij hier blijer van werd. Vaker groenvoer aanbieden is wel een goeie, een vers stukje witlof gaat er toch wat makkelijker in dan eentje die al een halve dag in z'n bakje ligt.

 

@Jamesthebunnybutler Er zijn foto's gemaakt, bloedtesten en urinetesten gedaan. Op de foto's was echter niets te zien. Zijn keutels zijn iets kleiner dan normaal, veel trosjes ook. Die eet ie overigens wel regelmatig op. Hij krijgt trouwens Laxatract, dit heeft ook wel flinke invloed op z'n darmpjes. Hij krijgt Metacam voor de pijnstilling, ik begreep van de DA dat dit ook een ontstekingsremmer is. Daarnaast ook nog Bactrimel (antibiotica) en Cerenia (tegen misselijkheid van de medicijnen). Wat zijn trouwens pinwormen? En wat zijn hier de symptomen van?

 

Ik heb net weer met Wilhelminapark gebeld, en in overleg ga ik hem een dagje bijna geen dwangvoer geven, in de hoop dat daardoor het knopje om gaat en hij weer meer gaat eten. De medicijnen lijken wel aan te slaan, want hij is wel levendiger en feller. Na het weekend kijken we even of ik nog een keer met hem langs moet komen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is hij wel goed onderzocht ja. Lastig hoor. Dat je blindedarmkeutels ziet liggen zou door de medicatie kunnen komen, dat het daardoor anders ruikt of smaakt. Ik kan me ook voorstellen dat laxatraxt invloed op zijn darmpjes heeft. Zorg ervoor dat hij ook genoeg drinkt of vocht door nat gemaakte groentes binnenkrijgt! Cerenia heb ik goede ervaring mee, daarmee gaan ze vaak weer aan het eten. Schijnt ook pijn van het maagvlies tegen te gaan. Als je bij Wilhelminapark geweest bent zal hij ook een goede dosis krijgen qua pijnstiller, soms schrijven dierenartsen namelijk nog weleens te weinig voor.

Pinwormen zijn hele vieze wormpjes die in de blindedarm van een konijn zitten als ze besmet zijn. Ze kunnen er symptoomloos mee rondlopen, maar soms zie je de wormpjes in de ontlasting zitten (met name in de blindedarmkeutels). Echt vies, je ziet ze soms bewegen. Blijkbaar kunnen ze er ook verminderde eetlust en heel afwijkende keutels door krijegen, google maar eens op pinwormen wilhelminapark ;). Wist ik dus niet.

 

Het kan best werken om even te stoppen met dwangvoeren inderdaad, als hij maar wel iets zelfstandig blijft eten. Door dwangvoeren kan het zelfstandig eten soms ook uitblijven doordat ze steeds vol zitten. Op de lange termijn is het natuurlijk ook niet goed als ze echt te weinig blijven eten, dan vallen ze te veel af en krijgen ze mogelijk leververvetting. Maar in jouw geval zou ik zeker even kijken of het helpt om een of twee dagen niet te dwangvoeren, mits hij wel iets blijft eten.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .