Ga naar inhoud

Verwaarloosde konijntjes?


Aanbevolen berichten

Hoi bunnybunchers,

Ik kom wel eens bij mijn neefje en bij zijn buren. Die buren hebben 2 konijntjes. Ze hebben ze achter een schuur staan, op een (beetje een vieze) ondergrond (dan echt pardoes achter de schuur, zeg maar: je hebt een schuur en een hek en daartussen gepropt zit een konijnenhok) ze dekken elkaar ook steeds (uit verveling? Want ze hebben nooit kleintjes gehad) Ik vindt zelf dat ze niet goed verzorgd worden. Wat kan ik er aan doen?

Ze worden geloof ik ook nooit geaaid/geknuffeld....

aangepast door Babbeltje en Knabbeltje08
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij dekken noemt, is waarschijnlijk rijden om de rangorde te bepalen. Dat kan inderdaad voorkomen uit frustratie, als ze hun energie niet kwijt kunnen en hun frustratie op hun maatje gaan uiten. Dat kan dus zorgen voor het opnieuw willen bepalen van de rangorde.

 

Maar rijden alleen zegt vrij weinig. Het kan ook zijn dat de konijnen in de puberteit zijn of een wat minder stabiel koppel bijv. omdat het twee voedsters zijn. 

Als ze echt een te klein hok hebben, dan is frustratie wel iets waarschijnlijker. 

Zijn er andere dingen waardoor jij vindt dat ze slecht verzorgd worden? Krijgen ze bijvoorbeeld gemengd voer, weinig hooi, hebben ze vuil water of ziet de vacht er slecht uit? 

Als er meer aan de hand is, zou ik het als volgt aanpakken:

Maak je je echt acute zorgen, omdat ze bijvoorbeeld nooit hooi krijgen of er echt ziek uitzien, vraag dan aan je ouders of ze de dierenbescherming kunnen bellen. Ik weet niet precies wat zij kunnen doen, maar dan is het wel belangrijk dat er snel iets gebeurd ipv dat je moet wachten tot je de buurman hebt overgehaald. 

Is het niet zo dringend, maar zie je wel dingen die niet goed zijn voor ee konijnen, zoals gemengd voer of te weinig ruimte, bedenk dan of je zelf in gesprek wil gaan of dat je vraagt of je ouders meegaan. Zeg dat je zelf ook konijnen hebt en je je heel goed hebt ingelezen over hoe je ze het beste kunt verzorgen. Geef aan waarom iets beter is dan hoe de konijnen het nu hebben in plaats dat je alleen zegt dat hoe hij het doet slecht is. Kijk ook vooral bij de informatieve artikelen hier op Bunnybunch voor dat soort argumenten. 

Als je ouders vinden dat je je er niet mee moet bemoeien, vraag dan eerst waarom ze dat vinden. Misschien is de buurman wel ziek of is er een andere reden waarom hij nu tijdelijk wat minder goed voor de konijnen kan zorgen. 

 

Als je wil kan je ook de hulp van je oom of tante inschakelen, aangezien het hun buurman is.

 

Als de konijnen echt niet goed verzorgd worden, ben ik bang dat de buurman gewoon verkeerde informatie heeft over hoe konijnen gehouden moeten worden. Vroeger was het heel normaal dat je een konijn alleen in een klein hokje hield, misschien heeft hij nooit geleerd dat het beter kan. Maar als hij dat al zijn hele leven geloofd, dan zal hij eerder naar volwassenen luisteren ben ik bang. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze gelijk op veel punten aanvalt, is de kans groot dat ze niets veranderen. Het best kun je stapje voor stapje verbetering voor elkaar krijgen. 

 

Gewoon een "wist je dat hooi het belangrijkste voedsel is voor konijnen, en dat ze dat de hele dag moeten kunnen eten? " Of eens vragen "welke brokjes krijgen jullie konijnen?".

 

Of een keer aanbieden wat stro mee moet nemen voor de konijnen, zodat ze dan lekker warm zitten in de winter! Of een toiletbak aanraden, zodat schoonmaken makkelijker is. Ik weet niet hoe goed je met ze bent, maar je kan ook vragen of je een keer kan komen helpen met de konijnenverzorging, en dan terwijl je poetst en inricht tips geven aan ze?

 

Je kan ze ook altijd naar deze website sturen, en als je besteld in de webwinkel, krijg je een "bedankt voor je bestelling flyer" met op de achterkant tips voor verantwoord konijnen houden (dit idee, maar dan met de leefruimte aangepast naar 4 vierkante meter https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenopvang-asiel-promotieflyer.html Maar een flyer zoals dat ik vrij laagdrempelig en heeft toch wel goede informatie. Die kun je ook altijd printen en geven of als je hem al hebt liggen, aan hun geven voor de info.

 

En als de hygiëne en voeding op orde zijn, kun je misschien eens peilen of ze de ruimte die de konijnen hebben kunnen / willen vergroten. Maar dat zou ik niet allemaal in één keer doen dus 😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .