Ga naar inhoud

Hoe maak jij het jouw konijnen comfortabel in de winter?


Evee

Hoe maak jij het jouw konijnen comfortabel in de winter?   

195 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat doe jij in de winter extra voor jouw konijnen?

    • Niets, ik heb huiskonijnen
      73
    • (Extra) stro in de schuilhokken
      115
    • Extra vaak water verversen
      77
    • Een snugglesafe aanbieden in koude nachten
      17
    • Het verblijf beter afschermen met bijv. een zeil, jute of voorzetraampjes.
      81
    • Anders, reageer in het topic
      7


Aanbevolen berichten

Wat doe jij voor jouw konijnen in de winter, om het ze lekker warm en comfortabel te maken?

 

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum. Je kan meerdere opties aanvinken. Als ik nog iets mis, laat het dan even weten, ik kan nog opties toevoegen.

 

We hebben over dit onderwerp ook een doorlopend topic over konijnen in de winter kou, daar staan ook veel verhalen en tips in.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb extra stro in de schuilhokken, ververs het water vaker, zeker bij vorst.

 

En de koppels krijgen als het vriest een snugglesafe in de nachthokken. Dat doe ik eigenlijk niet bij gezonde konijnen maar voor Joris sinds zijn EC ben ik dat toch gaan doen, en Charlie en Harold zijn ook de jongsten niet meer. Ik vind dat stukje extra comfort dus wel lekker voor de konijnen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter heb ik stro in de schuilhokken (waar ze geen gebruik van maken, maar toch, voor het idee), stro in de cat cube en stro op een gedeelte van de tegels waar ze ‘s middags graag slapen.
 

Daarnaast heb ik drie delen plexiglas die ik voor het open gedeelte van de ren kan zetten. Momenteel heb ik één  ‘raam’ afgeschermd met plexiglas, bij hevige wind dek ik een tweede raam af en bij strenge vorst drie ramen. Er blijft dan nog een raam open voor frisse lucht. Ik vind het plexiglas erg goed werken en merk duidelijk verschil tussen in de ren en in de tuin (in de ren is behaaglijker).

 

Verder controleer ik het water bij vorst iets vaker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een deken die ik over het hok kan leggen en gebruik vaak een snugglesafe. Meestal als het al 1 graad vriest ligt die er al in. Omdat ze alleen is.. (Wilde deze maand opzoek gaan naar een maatje maar dat moeten we nu weer maar uitstellen). Verder leg ik er veel stro in.

Morgen wil ik haar ook weer naar buiten verhuizen. Beetje K** dat het nu net zo'n koude week is.. Ik ben een beetje bang dat als ik haar weer buiten neer zet het straks weer slechter gaat. Maar het moet. Anders verliest ze haar wintervacht en ik heb geen ruimte om haar permanent binnen te houden tot mei. Dat wordt heel veel de snugglesafe opwarmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons hok is beneden bij het zogenaamde “ren”-gedeelte dicht gemaakt met plexiglas, wat er in de zomer uitkan. Want juist daar liggen ze altijd en niet boven in het donkere dichte hokje. Ik heb er ook extra stro inliggen, wat ik meestal rondom lekker opbol zodat ze een holletje hebben. Via een poortje kunnen ze van hun hok naar de echte ren. Alleen gingen ze daar steeds voor liggen, terwijl het daar het meeste waait en soms ook een beetje regen naar binnen komt. We hebben nu als een soort kattenluikje een juten flapje daar gehangen. Dat houdt de ergste wind en kou nu tegen. Ze hadden het gelukkig snel door hoe ze erdoor moesten. Die halen we van het voorjaar wel weer weg, want het remt ze wel af als ze naar buiten willen rennen.

Verder ververs ik het water overdag en zo laat mogelijk voor het slapengaan. En ik geef ze wat extra weerstand mix of vezelrijkmix door hun hooi gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel grappig om te lezen dat konijnen zo verschillend gebruik maken van de aanpassingen die we voor ze maken. Sommige van jullie konijnen liggen heerlijk in hun warme schuilhok, terwijl andere niks van hun hok vol stro moeten weten. Mijn konijnen zitten bijvoorbeeld nooit in hun schuilhok, maar Lewis ligt wel lekker in een bult stro áchter het schuilhok en plexiglas. Luz ligt daarentegen alleen met haar kont achter het plexiglas en niet in het stro, maar op de koude tegels.

 

EDIT: Lewis zit nu in de cat cube met stro te rommelen.

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen aangevinkt: extra stro in de schuilhokken daar ik het logisch vind dat als het vriest je extra vaak gaat kijken of het water niet bevroren is.

 

Ook al is het koud, meestal ligt het stro de volgende ochtend tegen de zijwanden van het nachthok aan.
Koos vindt het op een kale houten plank meestal al warm genoeg blijkbaar.

Als het echt héél koud gaat worden (-10 of lager) leg ik een dikke deken bovenop het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pablo&Lola Daarop inhakend.... Hier heb ik er ook zo'n één.

Vlekje zit nu zo'n 4 uur buiten. Hele bovenhok vol gegooid met stro. Waar gaat ze zitten? Buiten in de ren vol in de wind.... Laat ik dat maar beschouwen als een: ik heb niet veel last van de temperatuur overgang van binnen naar buiten. Vanavond pleur ik toch even voor de zekerheid nog de snugglesafe erbij in. 

Wel goede keuze om haar naar buiten te doen want ze is opeens ook weer meer happy. Ze rent weer naar mij toe als ik voor de ren sta en bromt weer. Blij mee want haar naar buiten doen was een mega risico.

 

Zie dat ze nu ook in de catcube zit die ze bijna niet heeft gebruikt deze winter. Die straks ook maar volpompen met stro. Ze krijgt het straks nog te warm buiten.😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat de konijnen wind nou echt heel erg vinden. Als het echt lange tijd hard regent vinden ze het niet zo lekker meer, dan gaan ze wel echt droog zitten. Maar bij een simpel buitje niet eens. En soms zie ik ze tijdens een regenbui alsnog naar buitenrennen, snel keutelen en dan weer schuilen. 

 

Ik heb in de ren ook veel half beschutte plekken, rondom de schuilhokken vooral. Daar zitten ze zowel in de winter als zomer ook veel. Ze kunnen altijd wel juist in de zon, of juist in de schaduw, juist in de wind of uit de wind zitten daardoor. Daar maken ze ook veel gebruik van, ik heb het idee dat ze het prima zelf regelen. 

 

Ik had alleen een grote wilgenbrug in de ren van Joris en Brenda, toen ging Joris toen het regende onder de wilgenbrug zitten... maar dat is natuurlijk helemaal niet droog! Hij zag er niet uit daarna, heeft al een lastige vacht. Hij is gewoon echt lomp in dat soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de lage open delen van de ren en het open stuk van het nachthok afgeschermd met plexiglas (wel zo dat er nog voldoende luchtcirculatie is uiteraard in het nachthok). 
Verder in het schuilhuis een dikke laag stro waar ze veel in zitten en in het nachthok zo’n dikke laag stro dat er af en toe als een soort mol een konijn omhoog gegraven komt 🤣

Ze zitten er graag in, in dat warme stro. Maar ik zie ze toch ook veel op of in de Cat Cube zitten waar geen stro ligt. 
Als het echt heel koud is doe ik er een Snugglesafe bij. En water ververs ik sowieso 2x per dag voor vers lauw water. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kwam vanmorgen bij de konijntjes en ik schrok me een hoedje. Normaal komen ze altijd op me afgerend, maar vandaag niet dus ik kijk in het nachthokje; twee halfbevroren konijnen! Dus ik voel in het nekje, koud!  Pappa zei: gooi er maar wat stro bij. Maar ze zaten echt te trillen! Na even aandringen mochten ze net als de cavia’s in de schuur, na even wachten gingen ze zichzelf wassen en hooi eten. Ik heb ze wat wilgentakken gegeven. Maar nu gaat het niet goed 😢 Soltar gaat steeds op Hazel ‘rijden’ en Hazel laat het gewoon toe! Wat moet ik doen 😣 ze kunnen niet terug naar hun hokje. Moet ik ze maar uit elkaar halen?

AF063F6C-9EB4-451D-B71F-B5AE76926301.jpeg

75C5AF98-0D9E-4DFC-8BFA-1D3CD763CA0B.jpeg

32F5A18C-FAC1-422D-AE7D-3FFE5D66225E.jpeg

9CA004B0-62DC-4D3C-BFC0-AFA2F97A6840.jpeg

EDF0FAE7-5C49-4805-9C3B-3D823FE8C3A2.jpeg

FB2BCEE7-8252-47A5-A300-7CEACC4D1173.jpeg

B985B51D-212D-4C61-9D88-F493675FDF59.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer heeft Hazel voor het laatst gegeten? Hij moet wel echt blijven eten, dus bied hem dingen aan die hij normaal heel lekker vindt. Ze zitten nu in ieder geval uit de wind en uit de kou, maar als hij zat te trillen heb je kans dat hij onderkoeld is. Heb je iets van een snugglesafe ofzo die je hem kan geven om op te warmen? Als hij niet binnen een paar uur gaat eten zou ik hem tijdelijk even helemaal naar binnen halen, in huis, zodat hij in ieder geval op temperatuur kan komen en je onderkoeling voorkomt. Hoe is zijn gedrag verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ander terrein zal opnieuw rangorde bepaald moeten worden, plus als één van de konijnen echt niet fit is (door onderkoeling?) dan verstoort dat de rangorde ook. Als er echt onderkoeling is moet je wel de dierenarts bellen, de konijnen echt goed warm houden, op lichaamstemperatuur brengen. Zo niet, dan loopt dat niet goed af, raken ze in shock, stoppen ze met eten, en kunnen ze zelfs sterven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Wanneer heeft Hazel voor het laatst gegeten? Hij moet wel echt blijven eten, dus bied hem dingen aan die hij normaal heel lekker vindt. Ze zitten nu in ieder geval uit de wind en uit de kou, maar als hij zat te trillen heb je kans dat hij onderkoeld is. Heb je iets van een snugglesafe ofzo die je hem kan geven om op te warmen? Als hij niet binnen een paar uur gaat eten zou ik hem tijdelijk even helemaal naar binnen halen, in huis, zodat hij in ieder geval op temperatuur kan komen en je onderkoeling voorkomt. Hoe is zijn gedrag verder?

Het is een zij😜 

Ze heeft 1 blaadje witlof op. Helaas niet zoveel, wat ik raar vind is dat Soltar supergoed eet enzo. Hazel heeft nu ook een paar brokjes op. Ik zal haar wat andijvie geven, dat vind ze het lekkerste dat er is! Soltar ging alweer rijden maar Hazel zit nu wel lekker haar brokjes te eten , we hebben geen snuggle safe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Jamesthebunnybutler:

Oeps, sorry haha!

Ze heeft dus iig iets gegeten, dat is mooi. Kan best dat ze een beetje ondertemperatuur had en daardoor niet wilde eten. Houd haar goed in de gaten, je wil zoals Evee zegt echt onderkoeling voorkomen. Lekker wat dingetjes blijven aanbieden, maar dat ze nu wat eet is een goed teken.

Echt superbedankt! Ik heb altijd het idee dat mensen soms denken; het is maar een konijn! Gelukkig zit ze nu goed te eten, brokjes gaan er nog niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .