Ga naar inhoud

Meer hooi in de winter...


Loeuïsch

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of het kwaad kan om een konijn dat weinig tot geen hooi eet, maar eigenlijk bijna alleen vers groenvoer (dille, peterselie, koriander, rucola, veldsla, etc.)en korrels, meer hooi en minder korrels en groenvoer te geven zodat hooi toch echt minstens 50% van zijn dieet wordt. Het gaat om een buiten konijn (een vlaamse reus)...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi hoort 70-80% van de voeding uit te maken, dus nee, 50% hooi geven is zeker niet erg, dat is eigenlijk nog wat weinig. 

Hooi is echt het hoofdvoedsel voor konijnen, nodig voor de spijsvertering en het afslijten van de tanden. Het is wel aan te raden om gemengde hooisoorten te geven, zodat het niet eenzijdig is. Een weidehooi, of zelf een aantal hooisoorten mengen is dus wel aan te raden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend heeft het bericht getypt, Het was niet helemaal de vraag die ik had. Mijn vraag is, is het erg om in deze tijd van het jaar het dieet van mijn vlaamse reus aan te passen. Zodat hij meer hooi gaat eten. Hij krijgt in de ochtend korrels en verse sla en andere groenten, ligt een beetje wat ik in huis heb. S'morgens doe ik het hokje open en mag hij door de tuin hupsen. Hij eet dus veel vers gras en de tuin kaal :P. Maar ik wil dus dat hij meer hooi gaat eten. Maar hij heeft daar niet echt intresse in, want de tuin ligt natuurlijk vol met veel lekkerdere verse plantjes. Is het erg om hem dus in deze tijd van het jaar minder verst voer te geven in de ochtend en te beginnen met Hooi. Omdat het nu zou koud is, mist hij dan niet voedingsstoffen als hij niets eet?

 

Ook heb ik hem vanmorgen hooi gegeven, en op zijn poep plekjes een hoopje neer gelegd. Er is al iets meer intresse en volgens mijn heeft hij ook wat opgegeten. (of hij heeft het allmeaal aan der kant gegooit :P)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers gras is een alternatief voor hooi. Het komt op hetzelfde neer, alleen met meer vocht. Maar als het er vers is, zou ik ook minder interesse hebben in het gedroogde spul als ik konijn was 😉 Dus als hij veel vers gras kan eten, dan zal hij inderdaad minder hooi eten.  Maar dat geeft niet, omdat hij gras binnen krijgt. 

 

Hoe is het gewicht / de conditie? Hoe zijn de keutels? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed. Hij is actief en rent en springt door de tuin.

Gewicht denk ik ook wel goed. Ik heb hem niet gewogen, maar hij is zeker niet te dik, en als ik hem aai voelt hij ook niet te dun. Dus ik denk op een mooi gewicht.

 

De keutels zijn mooi rond en niet vochtig en ook niet te droog.

 

Ik zou het toch wel fijn vinden als hij meer hooi gaat eten, want ik wil graag de tuin wat meer begroeid houden. Ik ga dus ook een omheining maken voor de plantjes, zodat die ook een kans krijgen om te groeien.

Dan is er minder vers voer te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .