Ga naar inhoud

Vragen over zindelijkheid, huisvesting en vervelen


Annasbeestenbende

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb ook een vraag (logisch, daar is deze topic voor 😅

 

hoe maak ik mijn konijnen zindelijk?

waarom knaagt mijn konijn soms aan mijn kleren?

vinden konijnen kunstjes doen leuk?

zijn wilgentakken goed voor konijnen?

is mijn hok groot genoeg ? (Zie foto)

hoe kan het dat mijn ene konijn (Hazel) kleiner is dan mijn andere konijn (Soltar)?

Vervelen mijn konijnen zich?

 

dat is wel meer dan een vraag 😅

ik heb gewoon opgeschreven wat ik dacht. Hopelijk storen mijn vragen jullie niet! 
 

groetjes,

             Anna

55139C40-B91D-4B17-B76A-FED2606AD24F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Hoi, ik heb ook een vraag (logisch, daar is deze topic voor 😅

 

hoe maak ik mijn konijnen zindelijk?

waarom knaagt mijn konijn soms aan mijn kleren?

vinden konijnen kunstjes doen leuk?

zijn wilgentakken goed voor konijnen?

is mijn hok groot genoeg ? (Zie foto)

hoe kan het dat mijn ene konijn (Hazel) kleiner is dan mijn andere konijn (Soltar)?

Vervelen mijn konijnen zich?

 

dat is wel meer dan een vraag 😅

ik heb gewoon opgeschreven wat ik dacht. Hopelijk storen mijn vragen jullie niet! 
 

groetjes,

             Anna

55139C40-B91D-4B17-B76A-FED2606AD24F.jpeg

Deze foto’s zijn van toen ik het hok aan het uitmesten was 😂

314123D2-D6E7-424F-8DB2-EA403CB8AAB9.jpeg

088AD3F0-88B0-455D-A5D4-EF50E56C7AC0.jpeg

EDAA281A-4A0A-4B91-BEDB-AC2EEA6D4A3B.jpeg

285A7AAD-768D-4A63-86BB-9B5A699E2237.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Annasbeestenbende:

hoe maak ik mijn konijnen zindelijk?

waarom knaagt mijn konijn soms aan mijn kleren?

vinden konijnen kunstjes doen leuk?

zijn wilgentakken goed voor konijnen?

is mijn hok groot genoeg ? (Zie foto)

hoe kan het dat mijn ene konijn (Hazel) kleiner is dan mijn andere konijn (Soltar)?

Vervelen mijn konijnen zich?

Je konijn zindelijk maken is soms nog best wel lastig. Hier staat beschreven hoe je dat het best kan doen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

In kleding bijten betekent vaak aandacht vragen. Hij voelt zich in ieder geval op zijn gemak bij jou. Het zijn konijnen en die knagen nou eenmaal veel 😉

 

Sommige konijnen houden wel van een uitdaging, waaronder kunstjes, maar het zijn natuurlijk geen honden. Natuurlijk kan je het uitproberen, maar als je merkt dat hij er geen zin in heeft, zou ik er niet mee door gaan.

 

Wilgentakken zijn prima voor konijnen om op te knagen, die zijn gewoon veilig. Wij hebben thuis ook een wilgenboom, die vinden ze heerlijk!

 

Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe groot je hok eruit ziet qua meters, maar als het 2 vierkante meter voor elk konijn is (4 bij 2 voor twee konijnen dus) dan is het groot genoeg!

 

En hoe bedoel je dat je ene konijn kleiner is dan de ander? Konijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Komen ze uit hetzelfde nest bedoel je? Mijn familie is thuis ook niet allemaal even lang, niet iedereen heeft dezelfde grootte 😉

 

En konijnen kunnen zich wel degelijk vervelen. Je kunt ze voor een tijdje vrij laten lopen, dat vinden mijn konijnen ook heerlijk en dan vervelen ze zich geen seconde! Voor de rest (zo wat de hele middag) slapen ze. In de ochtend dus lekker los lopen, en in de avond hebben ze houten speeltjes of takken waar ze op kunnen knagen. Dat kan ook verveling tegengaan. Of een kort spelletje, zoals een plastic snoep-bal vullen met hooi en daar een paar snoepjes/biks tussen proppen. Dan kijken of ze het eruit krijgen! Dat vinden mijn konijnen super om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Je konijn zindelijk maken is soms nog best wel lastig. Hier staat beschreven hoe je dat het best kan doen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

In kleding bijten betekent vaak aandacht vragen. Hij voelt zich in ieder geval op zijn gemak bij jou. Het zijn konijnen en die knagen nou eenmaal veel 😉

 

Sommige konijnen houden wel van een uitdaging, waaronder kunstjes, maar het zijn natuurlijk geen honden. Natuurlijk kan je het uitproberen, maar als je merkt dat hij er geen zin in heeft, zou ik er niet mee door gaan.

 

Wilgentakken zijn prima voor konijnen om op te knagen, die zijn gewoon veilig. Wij hebben thuis ook een wilgenboom, die vinden ze heerlijk!

 

Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe groot je hok eruit ziet qua meters, maar als het 2 vierkante meter voor elk konijn is (4 bij 2 voor twee konijnen dus) dan is het groot genoeg!

 

En hoe bedoel je dat je ene konijn kleiner is dan de ander? Konijnen zijn er in allerlei soorten en maten. Komen ze uit hetzelfde nest bedoel je? Mijn familie is thuis ook niet allemaal even lang, niet iedereen heeft dezelfde grootte 😉

 

En konijnen kunnen zich wel degelijk vervelen. Je kunt ze voor een tijdje vrij laten lopen, dat vinden mijn konijnen ook heerlijk en dan vervelen ze zich geen seconde! Voor de rest (zo wat de hele middag) slapen ze. In de ochtend dus lekker los lopen, en in de avond hebben ze houten speeltjes of takken waar ze op kunnen knagen. Dat kan ook verveling tegengaan. Of een kort spelletje, zoals een plastic snoep-bal vullen met hooi en daar een paar snoepjes/biks tussen proppen. Dan kijken of ze het eruit krijgen! Dat vinden mijn konijnen super om te doen.

Ik ga de informatie zeker bekijken!

 

ik dacht dat ze geïrriteerd waren omdat ze in mijn kleren bijten 😅🤦🏼‍♀️ Gelukkig is het niks ergs

 

ik doe al kunstjes met mijn konijnen, ik vroeg me alleen af of het wel goed is voor konijnen. Hazel vind het helemaal niks maar Soltar vind het ge-wel-dig!! 
mij ga kijken of ik een filmpje hieronder kan linken 

 

 

Top dat wilgentakken goed zijn, ik heb hier een hele voorraad 😂 ik heb het geprobeerd, binnen tien seconden zag het er zo uit (zie de foto)

 

volgens mij is het hok 2 bij 4 ofzo, ik weet het niet precies, ze mogen ook vaak in de ren van ongeveer 10M2 lekker gras eten😋

 

mijn konijnen komen uit hetzelfde nest, ja. Het zijn twee voedsters (ik weet het, niet ideaal. Maar ze wassen elkaar  en eten samen uit een bakje)

Hazel is ongeveer 1,5 kilo en Soltar 2 kilo. 
 

ze kunnen niet loslopen (we hebben een vrijstaand huis zonder hek om onze tuin) ik doe kunstjes ze hebben takken en ik wil graag een speeltje kopen. Ik doe ook wel een gras in een wc-rol en dan de onderkant en de bovenkant  dicht maken met sisaltouw en wat snoepjes ertussen proppen , plastic is voor mij geen optie , ik had een plastic toiletje voor de konijntjes en daar ging Soltar aan knagen. 
 

 

 

nog bedankt voor je reactie! 

1C7CC614-CA21-4646-9DB2-3AF409E40059.jpeg

aangepast door Annasbeestenbende
Vergeten om een foto te uploaden en een spelfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg wel een beetje de kriebels van jouw verblijf eigenlijk. Zit er alleen een panelenren omheen? Of heb je ook wel gaas of iets in de grond gegraven? Zo'n panelenren gaan ze makkelijk onderdoor. Daarnaast is de bovenkant niet overdekt dus roofdieren kunnen er heel makkelijk inkomen. En een gemiddeld konijn springt er daarnaast ook wel overheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei IreneM:

Ik krijg wel een beetje de kriebels van jouw verblijf eigenlijk. Zit er alleen een panelenren omheen? Of heb je ook wel gaas of iets in de grond gegraven? Zo'n panelenren gaan ze makkelijk onderdoor. Daarnaast is de bovenkant niet overdekt dus roofdieren kunnen er heel makkelijk inkomen. En een gemiddeld konijn springt er daarnaast ook wel overheen.

Dan zijn mijn konijnen geen gemiddelde konijnen. Ik heb al bijna mijn hele leven konijnen op die manier en er is er nog nooit een gepakt door een roofdier. Er zijn voldoende schuilplaatsen en ze hebben een konijnenhol . Dat is geen probleem. Ze mogen best graven en dat doen ze graag in hun graafhoekje. Als ze uit hun panelenren ontsnappen zijn ze in het kippen weilandje, en dan kunnen ze ook geen kant op .
 

groetjes,

              Anna

 

A06C850D-62DF-477D-A129-BA86DCC445A3.jpeg

aangepast door Annasbeestenbende
Een argument toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Ik ga de informatie zeker bekijken!

 

ik dacht dat ze geïrriteerd waren omdat ze in mijn kleren bijten 😅🤦🏼‍♀️ Gelukkig is het niks ergs

 

ik doe al kunstjes met mijn konijnen, ik vroeg me alleen af of het wel goed is voor konijnen. Hazel vind het helemaal niks maar Soltar vind het ge-wel-dig!! 
mij ga kijken of ik een filmpje hieronder kan linken 

 

 

Top dat wilgentakken goed zijn, ik heb hier een hele voorraad 😂 ik heb het geprobeerd, binnen tien seconden zag het er zo uit (zie de foto)

 

volgens mij is het hok 2 bij 4 ofzo, ik weet het niet precies, ze mogen ook vaak in de ren van ongeveer 10M2 lekker gras eten😋

 

mijn konijnen komen uit hetzelfde nest, ja. Het zijn twee voedsters (ik weet het, niet ideaal. Maar ze wassen elkaar  en eten samen uit een bakje)

Hazel is ongeveer 1,5 kilo en Soltar 2 kilo. 
 

ze kunnen niet loslopen (we hebben een vrijstaand huis zonder hek om onze tuin) ik doe kunstjes ze hebben takken en ik wil graag een speeltje kopen. Ik doe ook wel een gras in een wc-rol en dan de onderkant en de bovenkant  dicht maken met sisaltouw en wat snoepjes ertussen proppen , plastic is voor mij geen optie , ik had een plastic toiletje voor de konijntjes en daar ging Soltar aan knagen. 
 

 

 

nog bedankt voor je reactie! 

1C7CC614-CA21-4646-9DB2-3AF409E40059.jpeg

 

Haha geen probleem! Wat leuk dat een van je konijnen kunstjes kan. Wat heb je haar dan geleerd?

En zo te horen vervelen ze zich niet 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Bambi&Fendi:

 

Haha geen probleem! Wat leuk dat een van je konijnen kunstjes kan. Wat heb je haar dan geleerd?

En zo te horen vervelen ze zich niet 😉

 

Linksonder in beeld van het filmpje staan de kunstjes als het goed is. Bedankt voor het compliment ☺️ Mijn ouders zeuren al veel minder dat ik teveel vragen heb over mijn konijnen 🤣😂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch alleen maar goed dat je veel vragen stelt, dat betekent dat je veel wilt leren. 

Kunstjes vinden ze vaak erg leuk, het is heel leuk om eens bij thebunnylady op haar blog en YouTube filmpjes te kijken, daar legt ze stap voor stap een aantal kunstjes uit. Zo heb ik ze geleerd om kusjes te geven. Ook reageren ze bij mij op “kom maar”, dan komen ze direct op schoot gesprongen/ geklommen. Dit doen ze ook zonder beloning van voedsel, maar gewoon voor een aai/ aandacht. Superleuk! 

 

Aan je knabbelen doen ze ook vaak om je te willen verzorgen, dan denken ze dat je dat een zoom of rits van je jas bijv. een knoopje in je vacht is die ze weg willen knabbelen. Doen ze vaak ook tijdens het likken 😉 

Ze kunnen ook aan je knabbelen of zachte duwtjes aan je geven omdat ze er langs willen.

 

Wat betreft de grootte van je konijnen, dat verschilt een beetje per ras en zelfs per individu. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot zijn ouders zijn. 

 

Ik geef ze ook wilgentakken, vinden ze heerlijk en slijten ze ook meteen hun tandjes op. Alleen niet teveel geven, dan gaat het ten koste van het hooi eten. Je moet het meer zien als een extraatje/ tussendoortje. 

Je kunt ze ook takken geven van 

Appelboom (geen sierappel en geen appelpitjes)
Bamboe
Beuk
Berk
Eik
Els
Hazelaar
Perenboom (geen perenpitjes)
Populier
Tamme kastanje
Wilg (alle soorten)

 

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat betreft je ren had ik in je vorige forumdiscussie ook al gestuurd dat ik een ren aan de onderkant en bovenkant open echt heel gevaarlijk vind, zowel voor ontsnappen als dat je konijnen gepakt kunnen worden. Naast roofvogels, kun je ook marters en hermelijnen krijgen. Maar ook katten kunnen erbij en je konijnen lelijk verwonden. In het verleden heeft een kat zich bij mij zich door het gaasnet heen gewurmd, dus ik heb nu een bovenkant van stevig vogelgaas.

 

En wat betreft het graven, ze kunnen zich ook weer uit de kippenren graven en ik zie op de foto’s ook een weiland erom heen. Ik denk dat als jouw konijnen gaan graven je ze gewoon kwijt bent. Ik zou eens op marktplaats kijken voor een partij Tuintegels, zijn vaak gratis af te halen en dan leg je die eronder, dan kunnen ze ergens heen.

bijkomend voordeel is dan ook dat ze hun nagels meteen slijten en het je weer knippen scheelt (wat ik toch altijd een vervelend en eng klusje vind).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-1-2021 at 14:35 zei BaasjevanBrownie:

En wat betreft je ren had ik in je vorige forumdiscussie ook al gestuurd dat ik een ren aan de onderkant en bovenkant open echt heel gevaarlijk vind, zowel voor ontsnappen als dat je konijnen gepakt kunnen worden. Naast roofvogels, kun je ook marters en hermelijnen krijgen. Maar ook katten kunnen erbij en je konijnen lelijk verwonden. In het verleden heeft een kat zich bij mij zich door het gaasnet heen gewurmd, dus ik heb nu een bovenkant van stevig vogelgaas.

 

En wat betreft het graven, ze kunnen zich ook weer uit de kippenren graven en ik zie op de foto’s ook een weiland erom heen. Ik denk dat als jouw konijnen gaan graven je ze gewoon kwijt bent. Ik zou eens op marktplaats kijken voor een partij Tuintegels, zijn vaak gratis af te halen en dan leg je die eronder, dan kunnen ze ergens heen.

bijkomend voordeel is dan ook dat ze hun nagels meteen slijten en het je weer knippen scheelt (wat ik toch altijd een vervelend en eng klusje vind).

Bedankt voor de tip! Er komt een extra hek omheen! Ik ben Soltar trouwens nog een kunstje aan het leren; duw! https://photos.app.goo.gl/wo2cHyADFWiGmycx9 Dan kunnen we uiteindelijk overgooien/duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .