Ga naar inhoud

Voedster rent ram achterna


Romée

Aanbevolen berichten

Ik heb voedster en een ram ( de ram is gecastreerd) ze zijn nu 3 maanden gekoppeld en alles ging prima tijdens ze koppeling, het klikte meteen, nu begint mijn voedster dus steeds achter de ram aan te rennen en in de kont te bijten en als ze de kans krijgt gaat ze er boven op, maar dit doen ze alleen als ze buiten zijn in de tuin, zodra ze samen in hun hok zitten is er niks aan de hand, ze liggen steeds tegen elkaar aan, ze eten samen, ze wassen elkaar kortom ze doen alles samen, het gedrag begint alleen steeds wanneer ze buiten in de tuin zijn. Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of dit nog over gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word voorjaar, het natuurlijk paar-seizoen van wilde konijnen begint nu ook zo een beetje. De komende maanden spelen bij veel konijntjes de hormonen op, wat onrust kan veroorzaken.

 

Je zou de voedster kunnen laten castreren. Dat haalt de pieken, de scherpe kantjes, van dit gedrag wel af en zorgt voor een stabielere relatie.

 

Daarbij is wisselen van ruimte (dan weer wel los, dan weer niet los) ook niet zo goed voor konijnenrelaties. Dat kan er voor zorgen dat ze elke keer opnieuw de rangorde willen bepalen, en vergroot de kans ook dat het mis loopt. Hoewel je ze natuurlijk alle ruimte gunt, is het vaak voor de relatie beter om een voldoende grote leefruimte permanent aan te bieden, zeker als ze nog niet zo lang samen zijn, zoals in dit geval (3 maanden is nog niet zo lang voor een koppel om samen te zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Evee:

Het word voorjaar, het natuurlijk paar-seizoen van wilde konijnen begint nu ook zo een beetje. De komende maanden spelen bij veel konijntjes de hormonen op, wat onrust kan veroorzaken.

 

Je zou de voedster kunnen laten castreren. Dat haalt de pieken, de scherpe kantjes, van dit gedrag wel af en zorgt voor een stabielere relatie.

 

Daarbij is wisselen van ruimte (dan weer wel los, dan weer niet los) ook niet zo goed voor konijnenrelaties. Dat kan er voor zorgen dat ze elke keer opnieuw de rangorde willen bepalen, en vergroot de kans ook dat het mis loopt. Hoewel je ze natuurlijk alle ruimte gunt, is het vaak voor de relatie beter om een voldoende grote leefruimte permanent aan te bieden, zeker als ze nog niet zo lang samen zijn, zoals in dit geval (3 maanden is nog niet zo lang voor een koppel om samen te zijn).

 

 

Bedankt voor je reactie! Ze hebben eigenlijk al een super groot hok, maar ik wil ze natuurlijk ook de ruimte geven om te kunnen rennen in de tuin, dit vinden ze zelf super leuk want dan maken ze altijd binkies dus eigenlijk wil ik ze nog wel los laten lopen in de tuin, is het misschien een optie om ze appart dan naar buiten te doen of hoe kan ik dit het best aanpakken?

 

Ze hebben ook een vast routine wanneer ze in de tuin mogen, want heb gelezen dat konijnen dat belangrijk vinden om routine te hebben.

aangepast door Romée
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat valt onder groot? Want grote hokken bestaan niet. Een koppel konijnen heeft minstens 4 vierkante meter permanente leefruimte nodig op vlak terrein, om relatieproblemen te voorkomen, om de energie kwijt te kunnen en om genoeg beweging te krijgen. Konijnen zijn schemerdieren, hoewel loslopen leuk is, zitten de konijnen op het moment dat ze de meeste energie hebben juist opgesloten in een kleiner verblijf. En dat geeft frustratie. Wat ze in een koppel op elkaar af reageren, want er is niemand anders in de buurt.

 

Nee, apart naar buiten zal juist nog meer frustratie en onrust geven. Permanent buiten laten is een optie, maar niet echt veilig. Zorgen dat je het verblijf permanent kan vergroten is wel een optie, met een veilige grote ren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .