Ga naar inhoud

Konijnen voor verjaardag

Knijntjes
 Delen

Aanbevolen berichten

Je kunt in een opvang een koppeltje gaan halen. Pas op! Er zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Een konijn is geen knuffeldier! Een konijn heeft minstens 2m2 nodig! Twee konijnen dus 4m2. Je kunt je beter eerst heeeeeeel goed inlezen, welk voer hebben ze nodig, wat vinden ze leuk en wat niet,...

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat een heleboel leesvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

Je kunt inderdaad het beste naar een konijnenopvang gaan, daar hebben ze koppeltjes konijnen, maar je kunt ook twee konijnen aan elkaar laten koppelen.  Twee jonge konijnen uit de dierenwinkel lijkt heel leuk, maar met 10 weken moeten ze uit elkaar tot je ram gecastreerd kan worden, en als ze volwassen worden loop je kans dat ze elkaar niet meer lief vinden. Hier vind je een opvang:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad niet zomaar wat, om konijnen te nemen. Ik heb me ook heel goed in moeten lezen toen ik er twee wilde. Ikzelf vind dat heerlijk om te doen en zoveel mogelijk te leren, en over konijnen is aardig veel te vinden 😉. Weet je al of je ze binnen of buiten laat wonen? Want als je bijvoorbeeld een konijn koopt die binnen leeft, kan je hem natuurlijk niet zomaar buiten zetten. En heb je er genoeg ruimte voor? Een konijn kan niet in een klein kooitje leven en het liefst hebben ze een ren waar ze in rond kunnen rennen. Ook voer is heel belangrijk: altijd onbeperkt hooi, het liefst een goed merk brokken (bijvoorbeeld science selective, vind ik een goeie, sommigen vinden het wel prijzig) en eigenlijk ook elke dag wat groenvoer (zoals andijvie of witlof, dat is iets wat veel mensen geven. Maar je kan heel veel afwisselen. Hier heb je een hele lijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen)

Ook kan je speeltjes kopen zodat ze zich niet zullen vervelen. Mijn eigen konijnen spelen niet echt, maar ze zijn dol op knaagspeelgoed van hout. Dat blijft helaas niet heel, maar het is wel goed voor de tandjes!

En bereid je voor, want konijnen knagen overal aan 😉

Veel plezier met je konijnen! En alvast fijne verjaardag dan.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Knijntjes:

2 Konijnen voor mijn verjaardag, ik ben een meisje van 14 jaar oud die waarschijnlijk 2 konijnen voor haar verjaardag krijgt, ik zoek konijnen die goed samen kunnen en graag willen knuffelen, heeft iemand tips?

Ja zeker! Let op dat je geen te goedkope koopt ivm broodfokkers

Op marktplaats bijv. Zijn er helaas ook mensen die slangen als huisdier hebben en als die zien dat een konijntje goedkoop is, kunnen ze ze voeren aan slangen...

(Tip: als je baby konijntjes verkoopt, doe dat dan niet te goedkoop of neem eerst goed contact op bij de gene die m wil kopen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige juiste plek om konijntjes te halen is inderdaad een opvang. Op deze site staat heel veel informatie, lees je maar goed in en laat je ouders dat ook doen! Konijnen zijn geen gemakkelijke huisdieren en ze zijn heel leuk, maar wel heel anders dan mensen denken. Als je knuffelen belangrijk vindt zijn konijnen niet de juiste huisdieren voor je. Ze vinden het heel eng om opgepakt te worden en veel konijnen willen nieteens geaaid worden. Ze hebben veel ruimte nodig en ze bijten overal in. Ook kunnen ze erg oud worden, soms wel 12 jaar! Jij woont dan misschien niet meer bij je ouders, dus moeten zij er dan voor zorgen, of kunnen je konijnen met jou mee verhuizen. Er zijn best nog veel dingen om over na te denken, het is voor jouw toekomstige konijntjes belangrijk dat je ouders en jij dat allemaal goed doen. Veel plezier en succes met de voorbereidingen!

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Babbeltje en Knabbeltje08:

Ja zeker! Let op dat je geen te goedkope koopt ivm broodfokkers

Op marktplaats bijv. Zijn er helaas ook mensen die slangen als huisdier hebben en als die zien dat een konijntje goedkoop is, kunnen ze ze voeren aan slangen...

(Tip: als je baby konijntjes verkoopt, doe dat dan niet te goedkoop of neem eerst goed contact op bij de gene die m wil kopen!)

Wat een gekke tip. Er zijn helemaal geen babykonijntjes en als ze het goed aanpakt met haar nieuwe konijntjes komen die er ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk, ik was zelf 13 toen ik mijn eerste konijnen kreeg en daarmee is een levenslange liefde voor die beestjes gestart. Helaas heb ik dat toen fout gedaan door ze uit de dierenwinkel te halen en gewoon een paar schattige beestjes bij elkaar te zetten.

Helaas worden die beestjes uit de dierenwinkel op hele zielige wijze gefokt en wat ze niet verkocht krijgen gaat naar de slangen. Als je daar je konijntjes dus haalt werk je daar dus eigenlijk aan mee. Daarnaast geven ze verkeerde voorlichting, zoals dat jonge konijntjes prima samen kunnen en konijnen van hetzelfde geslacht ook samen kunnen (wat niet zo is). Dankzij hun advies zat ik op mijn 14e met 3 gescheiden konijnen in drie aparte hokken met rennen. Dit soort situaties komen helaas nog steeds veel voor en hier lijden niet alleen de baasjes maar ook de konijnen onder. Konijnen worden dan alleen gehouden terwijl het groepsdieren zijn en wel een maatje nodig hebben (alleen moet het dus op volwassen leeftijd wel klikken) of de konijnen worden vervolgens gedumpt, vaak in het bos. Met heel veel geluk worden ze dan gevangen en komen ze in de opvang terecht, maar de meeste overlijden.

Dit is waarom we hier allemaal waarschuwingen neerzetten, zodat je je goed kunt voorbereiden.

Je kunt dus eigenlijk alleen volwassen konijnen koppelen, als je ze op jonge leeftijd samen zet heb je kans dat ze later ruzie krijgen en uit elkaar moeten. De beste combi is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje op volwassen leeftijd laten koppelen. Asiels/ opvangen hebben al dit werk al gedaan (castreren en koppelen) en dan weet je dat ze goed samen kunnen. bovendien red je een paar gedumpte beestjes wat een goed gevoel geeft. 

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers

Hier kun je kijken welke konijntjes er bij jou in de buurt zitten. Je kunt een koppeltje uitzoeken of een asiel een koppel voor je laten maken (dan moet het natuurlijk wel klikken tussen ze).

Je weet dat hier eigenlijk alleen de konijnen in asielen van de dierenbescherming op staan, dat er nog veel meer opvangen zijn, en dus ook echt veel en veel meer konijnen die een huisje zoeken?

Hier een lijst met alle opvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn leuke dieren, maar vergis je niet in het wekelijks onderhoud, de dagelijkse verzorging, de dierenarts kosten, het feit dat (99%) ze niet van knuffels houden, ze veel ruimte nodig hebben (24 uur per dag!!). Als je ze binnen los wilt laten lopen lijkt dat heel leuk, maar dat gaat je geheid kabels, vloer, plinten, banken, stoelen etc kosten en dat vinden je ouders niet fijn denk ik. Een ren in de tuin vinden veel konijnen een stuk fijner, omdat ze daar echt konijn kunnen en mogen zijn. Een ren bouwen moet wel aan eisen voldoen. Minimaal 4 m2, liefst 5 m2. De ren moet volledig roofdier-proof zijn. Dat betekent volledig overdekt met marter-gaas en als de ren niet op stenen staat maar op gras of zand dit gaas ook ingraven tot minimaal 30cm in de grond én onder de ren. Wat ipv martergaas ook een optie is, is aluminium renpanelen. Die laat je op maat maken en moet je dan nog zelf in elkaar schroeven. Zeer duurzaam, roofdier-proof en gaat levenslang mee. Maar niet aan te raden op zand/gras, dus wel op tegels zetten. 
Buitenkonijnen kunnen net zo tam zijn als binnenkonijnen. Mijn buitenkonijnen komen bijna hysterisch naar het deurtje gerend voor eten en als ik in de ren zit willen ze een aai. Maar knuffels, daar doen ze niet aan. 

Succes, ik ben benieuwd of je nog konijntjes wilt na al onze verhalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven de topic starter goede informatie waar ze rekening mee moet houden als ze begint met konijnen. Helaas wordt er nog steeds zo veel foute informatie gegeven op zo veel plekken (bij dierenwinkels, door fokkers). We zijn gewoon zo enthousiast over konijnen en zien het zo vaak misgaan bij mensen die Bunnybunch pas vinden nadat ze al die verkeerde adviezen hebben gekregen, daarom doen we ons best om dat te voorkomen als we dat kunnen.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .