Ga naar inhoud

Konijnen die een probleempje hebben


Aanbevolen berichten

Beste iedereen, 😀

Ik heb 2 vrouwtjeskonijnen, Knabbel en Babbel. Ze zijn nog geen 1 jaar en ze zijn heel lief tegen elkaar. Maar sinds vandaag zie ik dat Babbel op Knabbel gaat zitten (dekken/rijden?) Ook zie ik dat er een paar plukken haar van Babbel in het hok ligt. Is er iets aan de hand? Ze hebben wel veel ruimte.

Groetjes Juultje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wat onrust, het zijn nog pubers dus dat is niet zo gek. Het hoeft niet problematisch te zijn, maar twee dames is niet de gemakkelijkste combinatie. Ik zou ze heel goed in de gaten houden en castratie van beide dames overwegen, dan verklein je de kans dat het mis gaat. Als je ziet dat ze vechten moet je ze meteen uit elkaar halen en kunnen ze niet meer samen. Denk alvast na over wat je gaat doen als dat gebeurt, want die kans is er wel.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou dan de beste combi zijn om te houden?

Wij willen liever geen kleintjes...

Ik kijk het idd nog even aan met deze konijntjes, 🥰Ze zijn superlief

Mijn vriendin heeft ook 2 vrouwtjeskonijnen en dat gaat nu ook goed, terwijl ze ook eens dit gedrag hadden.

Ik heb het hok van mijn konijntjes nu tijdelijk in tweeën verdeelt en probeer het dan nog eens.

Bedankt voor het meedenken😃

Spoiler

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste combinatie is een gecastreerde ram en een (gecastreerde) voedster. Mocht dit uit de hand lopen dan kun je het beste naar een goede opvang gaan en een voedster ruilen voor een gecastreerde ram. Zij koppelen op karakter, je weet dan zeker dat je met een goed stel thuis komt. 

Als je deze dames bij elkaar wilt houden zou ik ze echt laten castreren. De kans dat dit op een later moment fout gaat is erg groot en ze kunnen elkaar lelijk verwonden, dat wil je niet. De puberteit kan best lang duren, wel tot een leeftijd van anderhalf jaar. Castratie kan ook de scherpe randjes daar vanaf halen. Als je ze niet allebei laat castreren (ook baarmoeder eruit) zou ik ze niet bij elkaar durven houden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het nu beter met Knabbel en Babbel! Ik hou ze voor de zekerheid in hun hok nog even gescheiden, op aanraden van mijn vader 😉 maar buiten het hok gingen ze naar elkaar toe en vertoonde Babbel dat gedrag niet meer! En Knabbel likte Babbel weer 🥰  ik hou ze nog in de gaten, maar het lijkt de goede kant op te gaan! Bedankt voor jullie meedenken 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .