Ga naar inhoud

Voorkomen blaaszand door vitamine d suppletie of hydrochloorthiazide


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Iemand ervaring met het geven met extra vitamine d aan z'n konijn om blaaszand te voorkomen of een plasmiddel via de dierenarts?

 

Ons buitenkonijn Hopper van 5 jaar heeft in 3 maanden tijd weer een hoop blaaszand en vorige week is zijn blaas weer gespoeld (september 2020 ook al, daarvoor nooit problemen).

We hebben z'n dieet na de eerste blaasspoeling in september onmiddellijk aangepast naar timothy hooi, 10 gram ss, veel calciumarme natte groenten, flessenwater en 1 lijnzaadbrokje. Het blijft een raadsel hoe hij aan al dat zand komt, vooral in zo'n korte tijd. Hij is door het oog van de naald gekropen en nog een blaasspoeling is geen optie meer. Ik heb contact opgenomen met Wilhelminapark en zij adviseren in deze moeilijke gevallen waarin het probleem niet in de voeding ligt zelf vitamine d druppels te geven of een plasmiddel via de da. Morgen heb ik overleg met eigen da (konijnenkundig) die al heeft aangegeven nog geen ervaring te hebben hiermee. Iemand van jullie hopelijk wel?! Alvast bedankt!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat medicijn hydrochloorthiazine ofzoiets haha dat heb ik gebruikt toen mijn konijn last van niersteentjes had. Ik weet niet echt of dat heel veel geholpen heeft maar ze is er wel doorheen gekomen al heb ik maanden met haar gedoktert.

 

Ik gaf haar ook eurologist en ik kreeg de tip om chanca piedra te geven van wilhelminapark. Dat had ik toen pas op het einde gebruikt.

 

Pas geleden wilde ze ook niet meer drinken en had ze moeite met plassen dus ik had onmiddelijk haar dieet aangepast en was begonnen met de chanca piedra en eurologist en nu drinkt ze weer en is ze vrolijk en zie ik haar niet meer moeilijk plassen. Die kruiden zijn nu standaard bij het dieet inbegrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Boefje:

Dat medicijn hydrochloorthiazine ofzoiets haha dat heb ik gebruikt toen mijn konijn last van niersteentjes had. Ik weet niet echt of dat heel veel geholpen heeft maar ze is er wel doorheen gekomen al heb ik maanden met haar gedoktert.

 

Ik gaf haar ook eurologist en ik kreeg de tip om chanca piedra te geven van wilhelminapark. Dat had ik toen pas op het einde gebruikt.

 

Pas geleden wilde ze ook niet meer drinken en had ze moeite met plassen dus ik had onmiddelijk haar dieet aangepast en was begonnen met de chanca piedra en eurologist en nu drinkt ze weer en is ze vrolijk en zie ik haar niet meer moeilijk plassen. Die kruiden zijn nu standaard bij het dieet inbegrepen.

Boefje, dank je wel voor je waardevolle reactie!! Ook al gaat het bij jouw nijn om nierstenen; er zijn toch veel overeenkomsten. Kom net terug van da en ze gaat contact opnemen met Wilhelminapark om details op te vragen over exacte dosering hydrochloorthiazine, werking urologist en chanca piedra. Wil je mij misschien ook vertellen wat jij je herinnert van behandeling met hydrochloorthiazine (injecties?) en waar je de chanca piedra en eurologist koopt en hoe je doseert/geeft aan je konijn? Alvast enorm bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hydrochloorthiazine zijn pilletjes. Eigenlijk gebruikt voor mensen om vocht af te drijven. De gedachte hierachter is dus dat je konijn het vocht sneller en goed uitdrijft dus veel plast waardoor dus het calcium, gruis, steentjes sneller en beter uitgeplast worden. Dat het niet te lang in het lichaam blijft zitten en gaat kristalliseren en steentjes vormt. Ik had een doseerspuitje waar ik het tuitje afknipte omdat er anders nog medicijn in het tuitje achterbleef. Ik deed de achterkant open deed het halve pilletje (afhankelijk van gewicht denk ik) er in en zoog daarna wat water op en schudde het met mijn vingertopje op het gaatje van afgeknipt tuitje en als het opgelost was spoot ik het in het bekje. Misschien kan je overleggen met dierenarts of je het ook in eten ofzo mag verwerken. Voor mij was dit handiger. 

 

De chanca piedra is poeder en je hebt een mespuntje per keer nodig. Ik doe het over een paar vochtige witlofblaadjes en dit 2x daags. Knoevelshop heet de site. Staat ook wel aangegeven dosering. Er staat met water vermengen maar de blaadjes zijn ook vochtig en zo werkt t voor mij het beste.

 

De Urologist kan je daar ook bestellen. Ik gebruikte aldoor Eurologist. Met Eu. Dat is van huisdierendokter site. Maar dat is erg duur dus ik ben nu ook overgestapt op de Urologist van Knoevelshop. Weet nog niet of dat beter is. Heb nog niet binnen. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Dat zijn pilletjes. Dosering staat ook op de site. Mijn konijn eet ze graag als snoepjes en ik geef dat met de chanca piedra nu dus ook standaard preventief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-1-2021 at 13:15 zei Boefje:

De hydrochloorthiazine zijn pilletjes. Eigenlijk gebruikt voor mensen om vocht af te drijven. De gedachte hierachter is dus dat je konijn het vocht sneller en goed uitdrijft dus veel plast waardoor dus het calcium, gruis, steentjes sneller en beter uitgeplast worden. Dat het niet te lang in het lichaam blijft zitten en gaat kristalliseren en steentjes vormt. Ik had een doseerspuitje waar ik het tuitje afknipte omdat er anders nog medicijn in het tuitje achterbleef. Ik deed de achterkant open deed het halve pilletje (afhankelijk van gewicht denk ik) er in en zoog daarna wat water op en schudde het met mijn vingertopje op het gaatje van afgeknipt tuitje en als het opgelost was spoot ik het in het bekje. Misschien kan je overleggen met dierenarts of je het ook in eten ofzo mag verwerken. Voor mij was dit handiger. 

 

De chanca piedra is poeder en je hebt een mespuntje per keer nodig. Ik doe het over een paar vochtige witlofblaadjes en dit 2x daags. Knoevelshop heet de site. Staat ook wel aangegeven dosering. Er staat met water vermengen maar de blaadjes zijn ook vochtig en zo werkt t voor mij het beste.

 

De Urologist kan je daar ook bestellen. Ik gebruikte aldoor Eurologist. Met Eu. Dat is van huisdierendokter site. Maar dat is erg duur dus ik ben nu ook overgestapt op de Urologist van Knoevelshop. Weet nog niet of dat beter is. Heb nog niet binnen. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Dat zijn pilletjes. Dosering staat ook op de site. Mijn konijn eet ze graag als snoepjes en ik geef dat met de chanca piedra nu dus ook standaard preventief. 

Nogmaals veel dank!! Heb je de urologist al binnen? Ik heb ook rondgekeken en kwam op dezelfde sites uit voor de producten. Het prijsverschil tussen huisdierendokter en knoevel is enorm. Heb nu een vraag ingediend bij knoevel wat precies de ingrediënten zijn van hun urologist zodat ik kan vergelijken. Strooien op de witlofblaadjes is ook altijd mijn tactiek 😉 Hopper krijgt komende week nog 2x preventieve antibiotica van da en aanstaande donderdag komt de da met haar bevindingen over al deze middeltjes. Ik ben erg benieuwd. Jij in ieder geval enorm bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb de urologist binnen maar ik ben niet enthousiast. In het zakje Eurologist zitten 90 in. Ik geef 2x daags 2 pilletje. Dan doe ik er ongeveer anderhalve maand mee. In die zakjes van Urologist zitten 20 pilletjes waar je een halve moet geven. Weet niet of dat voldoende is  zo'n half pilletje... en zo veel goedkoper is het dan ook niet. Dus ik ga straks gewoon weer voor Eurologist. Dat werkt voor mij. En die Urologist moet ik nog maar net zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2021 at 16:48 zei Boefje:

Nou ik heb de urologist binnen maar ik ben niet enthousiast. In het zakje Eurologist zitten 90 in. Ik geef 2x daags 2 pilletje. Dan doe ik er ongeveer anderhalve maand mee. In die zakjes van Urologist zitten 20 pilletjes waar je een halve moet geven. Weet niet of dat voldoende is  zo'n half pilletje... en zo veel goedkoper is het dan ook niet. Dus ik ga straks gewoon weer voor Eurologist. Dat werkt voor mij. En die Urologist moet ik nog maar net zien...

Goed te weten. Ik heb ook besteld. De ingrediënten zouden dezelfde moeten zijn, maar dan inderdaad minder stuks. Voor mij handig om zo relatief betaalbaar uit te proberen, maar bij langer gebruik natuurlijk niet. Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt ook plaspillen, wel met een andere reden. Ze krijgt best veel, een half tabletje 2x daags. Het heet furosoral, zal vergelijkbaar zijn met hydrochloorthiazide denk ik. Ik merk dat ze heel veel en heel vaak plast en ook meer is gaan drinken, dus ik kan me goed voorstellen dat het bij blaaszand kan voorkomen dat het zand zich ophoopt en dus beter uitgeplast kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-1-2021 at 11:25 zei Jamesthebunnybutler:

Mijn konijn krijgt ook plaspillen, wel met een andere reden. Ze krijgt best veel, een half tabletje 2x daags. Het heet furosoral, zal vergelijkbaar zijn met hydrochloorthiazide denk ik. Ik merk dat ze heel veel en heel vaak plast en ook meer is gaan drinken, dus ik kan me goed voorstellen dat het bij blaaszand kan voorkomen dat het zand zich ophoopt en dus beter uitgeplast kan worden. 

Dank, James!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .