Ga naar inhoud

Bijzonder moment


Meeuw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Heb dit account speciaal voor dit topic gemaakt 😄

 

Vandaag kwam ik een wild konijn (of jonge haas) tegen. Ze bleef vlak tegen de grond liggen. Op Google heb ik daarna gelezen dat konijnen en hazen bij gevaar niet persé vluchten, soms blijven ze ook heel laag tegen de grond liggen.

 

Echter, ik kon haar gewoon aaien, zonder dat ze wegrende. Ervanuitgaande dat het dier gewond was, aangezien het een industrieterrein is, heb ik haar niet al teveel aangeraakt. Maar toen ik mij omdraaide om weer in te stappen... *zoef*, weg was ze. Ze rende niet mank o.i.d. 

 

Ik vraag mij af: Hoezo rende dit wilde haasje al niet weg bij aanraking? 

 

https://youtu.be/_ATVDqqfC5c

 

 

aangepast door Meeuw
Filmpje toegevoegd (Youtube)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat hij verblind is door jouw koplampen. Heel veel dieren kunnen dan niet vluchten omdat ze niks kunnen zien. Gebeurt ook vaak bij herten, reeen en wilde zwijnen.

Het koppie ligt namelijk in een vreemde houding. En je ziet inderdaad dat hij wel in elkaar krimpt zodra je hem aanraakt. 

Ik gok dat het verblinding en daarna bevriezen van angst is geweest.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Ripley:

Het kan zijn dat hij verblind is door jouw koplampen. Heel veel dieren kunnen dan niet vluchten omdat ze niks kunnen zien. Gebeurt ook vaak bij herten, reeen en wilde zwijnen.

Het koppie ligt namelijk in een vreemde houding. En je ziet inderdaad dat hij wel in elkaar krimpt zodra je hem aanraakt. 

Ik gok dat het verblinding en daarna bevriezen van angst is geweest.

 

Hoi, bedankt voor je antwoord. Dat dacht ik ook, daarom had ik mijn koplampen uitgezet en overgeschakeld naar dagrijlampen, die een stuk minder fel zijn. 

 

Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf waar ik het diertje toen gevonden had, en er blijkt een serieus probleem te zijn. Het volgende verhaal kan onprettig zijn, het is erg zielig: 

 

De bodem bij de Europoort is zwaar verontreinigd. De konijnen worden daar meestal permanent blind geboren, en de ogen puilen soms uit. 

Ze komen versufd over, en die indruk had ik ook bij dit haasje. 

 

Ik snap niet waarom de konijnen daar blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu zeg! Konijnen hebben een territorium, dat zullen ze niet gauw uit zichzelf verlaten. In dit geval is het ook een sluipgevaar natuurlijk. Als er een vos rondloopt snappen ze wel dat het linke soep is, maar vervuilde grond spreekt het vluchtinstinct niet aan, denk ik.. dat is mijn theorie over deze situatie. Ben benieuwd of er andere ideeën over zijn!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Meeuw:

 

Hoi, bedankt voor je antwoord. Dat dacht ik ook, daarom had ik mijn koplampen uitgezet en overgeschakeld naar dagrijlampen, die een stuk minder fel zijn. 

 

Ik heb geïnformeerd bij het bedrijf waar ik het diertje toen gevonden had, en er blijkt een serieus probleem te zijn. Het volgende verhaal kan onprettig zijn, het is erg zielig: 

 

De bodem bij de Europoort is zwaar verontreinigd. De konijnen worden daar meestal permanent blind geboren, en de ogen puilen soms uit. 

Ze komen versufd over, en die indruk had ik ook bij dit haasje. 

 

Ik snap niet waarom de konijnen daar blijven. 

Wat sneu! Dan is die omgeving echt super vervuild 🤗🤔😔

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .