Ga naar inhoud

Niet zindelijk


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn konijn Brownie is vanaf dat ik hem heb zindelijk, plast en keutelt op zijn toilet buiten in de ren en houdt zijn hok en de rest van de ren schoon. Nu heb ik sinds 2 maanden Ukkie erbij die overal direct in de ren keutelde. Eerst dacht ik nog territoriaal, maar inmiddels is het rijgedrag verdwenen en zijn ze helemaal gelukkig en stabiel samen. Ik heb het zand maar uit de ren gehaald (zaten tegels onder) en een stoffer en blik op steel gekocht om het mezelf makkelijker te maken. Ik veeg consequent iedere keer alles aan en gooi het in het toiletje. Plassen deed ze gelukkig wel op het toilet de eerste weken, maar dat ging ze daarna ook op de tegels doen. Ook dat maak ik consequent schoon met azijn. Maar eigenlijk wordt het steeds erger. Sinds vorige week is ze ook begonnen met in het hok te keutelen (nog meer werk om alles uit het stro te spitten iedere dag) en sinds deze week is ze ook overal in het hok gaan plassen. Ze slapen nu ook in hun poep en plas waar ik me zorgen om maak ivm myiasis straks in de zomer. Ik vind het ook sneu voor Brownie, want hij doet wel alles op het toiletje.

 

Ik heb zowel in de ren als het hok een ruim toilet staan met andere bodembedekking (back to nature geprobeerd, en nu hennepvezel) met een hooiruif erboven. Voor Brownie werkt het dus, maar Ukkie heeft niet echt een plek waar ze het meerendeel van haar keutels en plasjes laat. Ze doet dat gewoon overal. Letterlijk overal, ook op plekjes zoals het trappetje naar boven of het tunneltje naar buiten en vanmiddag ook op schoot. Ukkie zit af en toe wel in de toiletjes en zal er ook weleens een keutel laten, maarja dat doet ze dus op iedere plek.

 

Ik had gehoopt dat mijn 2 maanden van consequent schoonmaken zijn vruchten zouden afwerpen, maar het is dus alleen maar erger aan het worden, nu naast de ren ook het hele hok vol keutels en plasjes ligt. Ze drinkt ook nog eens superveel, dus dat maakt het er niet beter op. 

 

Iemand nog aanvullende tips? Ik heb de artikelen hier over zindelijkheidstraining al gelezen en doe dit alles al.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Misschien even wachten tot het warm genoeg is om een periode het hok zonder bodembedekking te gebruiken?

Dan kun je alle keutels en plasjes consequent in de toiletjes blijven doen.

Maar goed niet elk konijn gaat het snappen. Hier was de voedster zindelijk en de ram, gecastreerd uiteraard, niet zindelijk te krijgen.

Hij loopt nu los in mijn keuken en ik zuig 5 keer per dag de keutels op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .