Ga naar inhoud

Hok heel snel vies/stank

Aanbevolen berichten

We hebben sinds een ruime week 2 schatjes van konijntjes. Ik had gelezen dat je de kooi/schuilhok 1x per week schoonmaakt, de toiletjes om de dag en als ze nog niet zindelijk zijn 2x per week het hok. Maar wat valt dat tegen. Ik ben dagelijks bezig met schoonmaken, dochter (7)helpt heel ijverig mee en nog steeds heb ik last van stank. 

Konijntjes zijn nog niet zindelijk (dat verwachten we ook nog niet) en poepen en plassen overal in de ren, kartonnen speelhuisje, beide verdiepingen van de kooi en op de toiletjes (2 stuks). 

Wat doen we nu:

-elke ochtend toiletjes legen, schoonmaken (heet water, scheutje azijn, drupje zeep), verse korrels erin. 

-tot 8 keer per dag keutels rapen en in toiletjes gooien 

-plasjes opdweilen

-om de dag het volledige verblijf schoonmaken (buiten soppen, naspoelen

-bodembedekking eerst stro en zaagsel (van de fokker geregen) vervangen door hennepmat, bovenin kokosvezel matrasonderlegger (had ik nog op zolder liggen van toen dochter kleinwas). Die heb ik inmiddels al 2 keer in wasmachine gewassen. 

-2x per dag kleed (picknickkleed met waterdichte onderkant) buiten uitklappen en plasvlekken wegpoetsen. 

Nu vind ik poetsen of een plasje dweilen echt geen ramp, maar de hoeveelheid poetswerk en de penetrante plasgeur vallen me echt tegen. 

Konijntjes staan met hok en rek bij openslaande deur. Als ik poets (en ook vaker) mogen ze lekker vrij rondhuppelen en gooi ik de deur open voor frisse lucht. Dat helpt maar even. 

Wie heeft tips om het gemakkelijker schoon te houden en stank te verminderen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je de mogelijkheid om alle bodembedekking te verwijderen en alleen in de WC'tjes bedekking te doen? Dat zou kunnen helpen. Waarschijnlijk vinden ze de andere plekken ook lekker om hun behoefte te doen op dit moment 🙂 Ook zou het kunnen dat ze de houtkorrels te hard vinden aan hun voetjes. Ik gebruik zelf papieren bodembedekking en hennepvezel is me ook goed bevallen. Die laatste gaf wel meer vuil aan hun vacht en vond ik binnen toch wat stoffig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb in de bovenverdieping (waar ze het meest plassen/poepen) toilet je staan, en idd 4 dagen de bodembedekking daar weggelaten, behalve op toilet. Resultaat was een ondergeplaste bak, overal plasjes en keutels, die dan nog lastiger te verwijderen zijn. En ook wel zielig vond ik, want op de bovenverdieping sliepen ze ook graag in donker hoekje, maar op hard plastic is dat niet lekker natuurlijk. Ze waren dus maar in de kartonnen speeldoos gaan slapen. Ik heb idd houtkorrels nu. Heb een klein pakje hennepstrooisel gekocht om te proberen, eens kijken of dat werkt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Had je al gezien dat er heel wat informatieve artikelen hier op de website zijn:

Zoals deze over het schoonmaken van het konijnenhok: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

En deze over bodembedekking:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/bodembedekking-voor-konijnen

Je zit wel in de fase dat hun verblijf nog niet eigen is, dus daardoor plassen en keutelen ze vaak meer, stinkt het ook meer en gaat het vaker naast de bak. Ook leeftijd (puberteit, of juist piepjong) kan een rol spelen in de zindelijkheid. 

Hier staan veel zindelijkheidstips: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

Garantie heb je niet, maar ik denk dat het wel beter kan worden dan dit 🙂 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .