Ga naar inhoud

Castratie jonge rammelaar, dierenarts wil pas met 6 maanden opereren


Snuitensnoetje

Aanbevolen berichten

Sinds een week zijn we de trotse eigenaren van 2 lieve dwergkonijntjes Snuit (m) en Snoetje(v) . Ze zijn nu iets meer dan 10 weken oud. 

Vandaag voor gezondheidscheck en vaccinatie bij de dierenarts geweest. 

Ik had me naar eigen idee goed ingelezen en oa hier gelezen dat om nestjes te voorkomen, het mannetje over een week gescheiden moet worden van het vrouwtje en rond 12-16 weken gecastreerd kan worden, waarna hij nog even apart moet blijven. Dit hadden we ook al voorbereid: het mannetje tijdelijk in de (grote) kooi, het vrouwtje in de ren met een schuilhokje erin, op snuffelafstand, ombeurten vrij in de woonkamer, zodat ze voldoende beweging krijgen. Iets minder ideaal, maar voor een aantal weken best te doen. En poosje na castratie weer koppelen en hopelijk succesvol bij elkaar. 

Maar nu zei de dierenarts (die verder erg tevreden was over gezondheid, voeding en gewicht van de konijntjes) dat ze echt pas gaat castreren als het mannetje minimaal 6 maanden en 1 kg is. Anders zou de narcose te zwaar zijn, dus niet goed voor hem. 

Nu zijn het dwergjes, Snoet weegt nu 530 gram, heel mooi op schema, maar het gaat dus nog wel even duren voordat hij 1 kg is, ik had er niet op gerekend zo lang te moeten wachten. Lijkt me voor de konijntjes ook niet fijn om zo lang met minder bewegingsvrijheid en zonder maatje te moeten. 

Wat kan ik doen? Deze praktijk staat op de lijst hier in het forum, een nette, moderne praktijk. Vroeger een kat gehad, altijd naar tevredenheid behandeld daar. 

Ik heb aangegeven dat ik zelf andere info had eb dat castreren eerder beter zou zijn, maar daar ging ze niet op in. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is de dierenarts? Met 6 maanden castreren is iets van een jaar of 20 geleden. Als jouw dierenarts dus al 20 jaar dierenarts is, en zo'n 20 jaar of langer geleden is afgestudeerd, dan is dat wat hij geleerd heeft tijdens zijn opleiding....

 

Daarna kwam "vroegcastratie" in voor konijnen, dat was een tijdje een keuze, wat nog niet alle dierenartsen deden, maar was zo een succes dat dat tegenwoordig eigenlijk gewoon de standaard is bij konijnen, elke konijnkundige dierenarts doet dat voor zo ver ik weet, en elke konijnenopvang houd die termijn ook aan, om te voorkomen dat konijnen langer dan nodig alleen zitten. Vroegcastratie is dus zodra de balletjes er zijn castreren, wat meestal tussen week 12 en week 16 is. Sommige dierenartsen houden om die reden standaard de 16 weken / 3.5 maand aan als gewenste castratie leeftijd voor rammetjes. Maar 6 maanden?

 

Dat konijntjes met een heel laag gewicht opereren wat meer risico geeft is wel waar, maar er zijn konijntjes die in hun hele leven nooit zwaarder dan 1 kg worden, het is niet zo dat die nooit gecastreerd kunnen worden 😕 530 gram is wel weinig,  maar de ram is ook nog maar 10 weken. En als het goed is is dat gewicht over een week of 6 alweer een stuk hoger. Dit is de periode dat ze flink groeien. Zijn er andere gezondheidsproblemen? Groeiachterstand? Mogelijk jonger bij de fokker weggegaan waardoor het gewicht laag is? Of is de 6 maanden deze dierenarts de standaard?

 

Het betreft een ram toch, dat weet je zeker? Want voor een voedster is 6 maanden wel een normaal moment. Dan is tussen de 5 maanden en 1.5 jaar het meest ideaal qua keuze voor castratie.

 

Wil je een priveberichtje sturen met welke dierenarts het betreft?

 

Je kan natuurlijk altijd op zoek naar een andere dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ja ik weet het zeker! Vanmorgen geweest, da heeft gecheckt of het een rammetje was en vertelde toen bovenstaande (na 6 mnd castreren/boven 1 kg). Ivm risico narcose. Maar ik lees elders dat castratie ook plaatselijk verdoofd kan. 

 Hij is gezond, met extra complimentwn van de dierenarts. Glanzende vacht, zachte buik, etc. Thuis ook lekker actief. Volgens mij groeit hij prima. Ik heb hem vorige week vrijdag thuis gewogen, toen woog hij 490 gram, nu 530, dus mooi gegroeid. Eet ook graag alles wat we geven (biks, hooi, kruidenhooi, en wat groenvoer/stukje wortel) en mooie keutels. 

Ik denk niet dat hij te jong weg is gegaan hoor, hij is van 5 november en nu dus ruime een week bij ons. 

Vrouwtje was wel iets harder gegroeid dan hij, die is ook zo mogelijk nog gulziger dan hij, maar ik maak me geen zorgen om zn gezondheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Snuitensnoetje,

 

Ik lees dit verhaal en ik denk, is dit niet gewoon door mijzelf geschreven? Ik heb precies het zelfde, heel veel verschillende dierenartsen gebeld, wilden het allemaal niet voor de 6 maanden doen. Uiteindelijk een dierenarts te weten overtuigen, het kan nu als hij 1 kg is. Hij is nu ong 900 gram en 14 weken ongeveer. Probleem is nu dat hij dat denk ik weet🙃 en geen zin heeft in een operatie dus maar een beetje er onder blijft schommelen. Het is een dwergje met lang haar. Hij heeft ook al balletjes dus ik snap niet waarom het niet gaat. Ze zitten nu allebei los van elkaar en dat vind ik heel erg jammer, omdat ze elkaar zo aardig vinden. Skip leefde helemaal op toen ze een vriendinnetje kreeg! Ik hoop dat iemand op het forum jou en daarmee dus mij ook kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Marjoleink:

Er staat een dierenarts in Roosendaal op deze lijst, die zou je eens kunnen bellen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenarts-konijn-zeeland-noord-brabant-limbu

Ik ga zelf naar Dierendokters in Breda. 

Ik ben bij een praktijk geweest die op de lijst staat. Daar dus dit verhaal. Ik ga morgen de andere praktijk bellen die op de lijst staat in mijn woonplaats. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, herkenbaar - ik heb vier of vijf dierenartsen gebeld en pas de laatste wilde het na behoorlijk aandringen met 4,5 maand doen. Pas toen ik duidelijk aangaf dat ik overal had gelezen dat het kon zodra de balletjes ingedaald waren en dat mijn konijn echt de hele dag ronkend rondjes om me heen liep, ging de assistente overstag. Uiteindelijk werd ik er zelf nog best zenuwachtig van: was het niet toch te vroeg? Maar hij heeft de operatie goed doorstaan 😉

De eerste dierenarts die ik koos en waar ik 'm heb laten vaccineren, wilde het ook al wel eerder doen, maar die vroeg er bijna €300 voor; dat werd me wat te gortig. De andere dierenartsen wilden het alleen vroeger doen als ik al een voedster in huis had, maar die heb ik nog niet. Dat vond ik ergens ook wel een beetje een kromme redenering (hoewel wel praktisch).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .