Ga naar inhoud

Bruin konijn krijgt zwarte vacht rondom neus

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds 1.5e week twee konijnen. Ze zijn inmiddels ongeveer 10-11 weken oud. Een konijn is lichtbruin en heeft witte 'sokjes', heel schattig. Toen ik haar kreeg had ze een beetje zwart rondom haar neusje, maar nu valt het mij op dat de vacht rondom de neus erg zwart aan het worden is; de vlek spreid zich zeg maar uit. Is dit erg/kan dit kwaad? Dit zijn mijn eerste konijntjes dus ik ben denk ik gewoon een bezorgde konijnenmama. 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Thanks!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet het niet, maar bij twijfel kun je altijd even de dierenarts bellen. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Weet je trouwens het geslacht van je konijntjes? Dat vraag ik omdat ze nu zo ongeveer vruchtbaar worden. Dus als je een ram en een voedster hebt, wat de meest voorkomende combinatie is, dan is het belangrijk dat je ze zo snel mogelijk uit elkaar haalt tot de ram gecastreerd is. Anders zit je straks met een tienerzwangerschap en dat is helemaal niet goed voor je voedster.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat de vachtkleur gewoon nog kan veranderen als ze nog jong zijn. Ik dacht destijds ook een geheel zwart konijn te hebben maar ze heeft uiteindelijk wat blonde plukjes hier en daar gekregen. High lights dus 😉

Ik weet nog dat ze al haast een jaar was, toen ik het opeens zag dat ze niet volledig zwart meer was.  
Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken. 
Maar misschien kun je inderdaad even een foto uploaden? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb twee vrouwtjes. Helaas heb ik achteraf begrepen dat dit geen goede keuze is, omdat ze in de toekomst kunnen gaan vechten. Echter is de keuze gemaakt door op veel plekken navraag te doen en toen is het me meerdere keren aangeraden twee vrouwtjes te nemen. We hebben besloten ze nu gewoon te overladen met liefde en gewoon te kijken hoe het loopt. Maar ik voel me er wel schuldig over. Ik heb me laten vertellen dat ik altijd ook nog kan kiezen om een derde konijntje erbij te nemen, een gecastreerd mannetje, dan zou het ook goed moeten gaan. Maar daar kunnen we dan later nog naar kijken. Nu zijn het nog de beste vriendinnen. 

Bijgevoegd zie je trouwens een foto van het begin en nu... Ben benieuwd of jullie denken dat dit kwaad kan. 

Super bedankt weer!

IMG-20210113-WA0002.jpg

IMG_20210120_080247.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ze opgroeien (en ook gedurende hun leven) kan vachtkleur veranderen. Ik heb ooit een konijn gehad met de naam vlekje, omdat ze toch wel een duidelijk aanwezige witte vlek had op haar voorhoofd. Tegen de tijd dat ze een jaar was, was de vlek weg 🤣

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk beestje 🙂 twee vrouwtjes is inderdaad niet de beste combinatie maar ik heb zelf ooit twee vrouwtjes gehad en die waren erg close en mijn zus heeft ook twee vrouwtjes konijnen en ook daar gaat het goed, dus er is wel kans dat het goed blijft gaan hoor. 

Je hoeft met de zwarte neus niet naar de dierenarts in ieder geval, haar vachtje veranderd gewoon van kleur, misschien wordt ze wel tot op haar rug zwart, wie zal het zeggen? 🤔 Ben wel benieuwd eigenlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had eerst twee vrouwtjes, nooit gevochten, een vrouwtje ging dood. Toen weer een vrouwtje door de opvang er bij gehaald en dat ging nog beter. Toen dat konijntje uit het asiel dood ging kreeg ik een mannetje, en die koppeling ging juist langzamer dan die van de vrouwtjes!(uiteindelijk wel gelukt)

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden zei Skipenpip:

Ik had eerst twee vrouwtjes, nooit gevochten, een vrouwtje ging dood. Toen weer een vrouwtje door de opvang er bij gehaald en dat ging nog beter. Toen dat konijntje uit het asiel dood ging kreeg ik een mannetje, en die koppeling ging juist langzamer dan die van de vrouwtjes!(uiteindelijk wel gelukt)

Ik denk dat het ook voor een deel met karakters te maken heeft. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Als ze opgroeien (en ook gedurende hun leven) kan vachtkleur veranderen. Ik heb ooit een konijn gehad met de naam vlekje, omdat ze toch wel een duidelijk aanwezige witte vlek had op haar voorhoofd. Tegen de tijd dat ze een jaar was, was de vlek weg 🤣

Herkenbaar😂😂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is fijn dat er een paar mensen zijn die geluk gehad hebben met hun twee dametjes dat de karakters goed overeen kwamen en hopelijk is dat ook het geval bij jouw dametjes natuurlijk, maar het is wel wijs om nu al na te denken over wat te doen als dit niet het geval is. Nu heb je hen nog maar heel kort, maar straks als ze gaan puberen en hun karakter gaan ontwikkelen en het niet goed gaat dan zit je met twee dametjes waar je erg aan gehecht bent en die niet samen kunnen. Geen leuk vooruitzicht, lijkt me. Jammer toch dat goede informatie je een andere keuze had laten maken waar de konijnen en jij beter mee af waren geweest. Maar ja, gelukkig dat je hier terecht bent gekomen om zo goed mogelijk geïnformeerd en gesteund te worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat advies van een derde konijn erbij is ook niet echt goed. Mocht het straks niet goed gaan met je dames, kom dan vooral hier advies vragen, voordat je door die adviezen straks nog meer problemen hebt!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weken later...

Wij hebben ooit een volwassen konijn overgenomen van iemand. Konijn was volledig grijsbruin. Later kregen we nog een paar jeugdfoto's van het konijn, en toen zagen we dat ze als klein konijntje witte manen had gehad. Het leek echt een heel ander konijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .