Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondag troffen wij ins ons buitenhok helaas een overleden mini konijntje aan. Wij waren in de veronderstelling 3 dames te hebben. Zijn toch maar op onderzoek uitgegaan en er blijkt bovenin een nest te zitten. Vader zit nu apart. Ik durfde het nest niet te controleren... nu vanmorgen weer een dood konijntje in het beneden hok... De 2 voedsters zitten nog wel samen, want we weten niet welke de moeder is. Moeten we het nest nog onderzoeken en wat kunnen we verder nog doen? Ze krijgen extra voer een genoeg drinken. Veel stro en water. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat de antwoorden in het artikel van de link staan.

Zorg dat het verblijf veilig is. Het klinkt als een verdiepinghok, en dat is niet geschikt voor nestjes omdat de jonge konijnen dood kunnen vallen. In het artikel staat daar ook uitleg over.

Houd er wel rekening mee dat je over 4 weken weer een nest kan hebben van deze moeder, en dat de andere voedster de komende weken ook kan bevallen. Als je pech hebt, zit je dus hierdoor met 3 nesten konijnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Ik denk dat de antwoorden in het artikel van de link staan.

Zorg dat het verblijf veilig is. Het klinkt als een verdiepinghok, en dat is niet geschikt voor nestjes omdat de jonge konijnen dood kunnen vallen. In het artikel staat daar ook uitleg over.

Houd er wel rekening mee dat je over 4 weken weer een nest kan hebben van deze moeder, en dat de andere voedster de komende weken ook kan bevallen. Als je pech hebt, zit je dus hierdoor met 3 nesten konijnen.

Klopt,  hier zijn we ons inderdaad van bewust. Volgende week wordt het mannetje geholpen.  Voor nu is het voor ons niet zeker wie de moeder is...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei BunnieHop:

Als het voornamelijk witte plukken zijn, zou ik zelf uitgaan van je witte voedster.

Vlak voor bevallen trekken ze namelijk vacht van hun buik af om het nestje af te maken en klaar voor de ukkies.

Zie bijgevoegde foto... ik heb me inderdaad inmiddels redelijk ingelezen.  Ik ben alleen wel erg bang om de verkeerde eruit te halen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je een camera die je er op kan zetten, zodat je kan zien wie er zoogt? Kun je het aan de kleur haar in het nest zien? Kun je het evt aan de tepels zien, welke voedster zoogt? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden zei Evee:

Heb je een camera die je er op kan zetten, zodat je kan zien wie er zoogt? Kun je het aan de kleur haar in het nest zien? Kun je het evt aan de tepels zien, welke voedster zoogt? 

Nee die mogelijkheid hebben we niet,  ze staan buiten.  Zoals ik hierboven benoemde,  zijn er zowel bruine/ grijze als witte haren.  Ik heb een foto bijgevoegd.  Is deze te zien?

IMG-20210117-WA0014.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat is lastig, met een mix van haren.

Heb je geen simpele fotocamera die je er kan zetten op een randje in het hok, gericht op het nest? Desnoods een oude telefoon, die wel opgeladen is en kan filmen met ducktape tegen een wand geplakt? Dan hang je die er een aantal uur in, zo lang als de batterij mee gaat, terwijl die filmt. En na afloop kun je het dan terugkijken en dan maar hopen dat je ziet wie de jongen voedt. Dat is wel lastig hoor want dat doen konijnen maar 2 a 3 keer per 24 uur. Dus je moet het maar net treffen dat het er dan op staat. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich zouden twee dames bij een nest kunnen blijven maar in een standaard konijnenhokje is dat niet handig, dat is veel te klein. Als het vlak en ruim terrein was had het gekund. Nu is het niet aan te raden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Evee:

Op zich zouden twee dames bij een nest kunnen blijven maar in een standaard konijnenhokje is dat niet handig, dat is veel te klein. Als het vlak en ruim terrein was had het gekund. Nu is het niet aan te raden. 

Ze zitten inderdaad in een buitenhok met een verdieping.  Ik twijfel gezien de kleuren in het nest. De lichtbruine is de vader.  Dus of de donkere of de witte...

PSX_20210119_153814.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

We hebben gekeken in het nest... er leven in ieder geval nog 13 baby's. Dus een nest van 15 in ieder geval.  Kan het zijn dat beide dames al geworpen hebben? Lijkt mij vrij veel voor 1 nest? Maar ik heb er ook weer geen verstand van...

IMG-20210119-WA0017.jpg

IMG-20210119-WA0018.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden zei Ripley:

Dat is een flink groot nest! Dit soort aantallen hoor je meestal niet, maar ik heb in het verleden een konijn gehad uit een nest van 14... Het kan dus wel.

Maar nu durf ik echt geen voedster weg te halen.. wat als ze wel samen genest hebben?

Of nesten ze nooit samen? Ik ben een slechte konijnen pleegmoeder....😭

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ooit meegemaakt (niet bij mij hoor!) dat er onverwacht in een groep voedsters een ram zat, die zaten wel gelijkvloers, dus geen problemen met trapjes. Maar er waren toen 3 dames ook in een dag tijd bevallen, twee daarvan hadden een gezamenlijk nest. Dus ja, het kan wel een combi-nest van beide dames. Maar nesten van 14 komen ook voor, dus dat zou ook kunnen. Je weet het nog niet zeker dus. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow, dertien ukkies, wat veel. Misschien maar hopen dat de dames beide bevallen zijn, anders zit je straks met nog meer kleintjes. Wat een ingewikkelde situatie. Sterkte met stressen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 minuten geleden zei JokeC:

Wow, dertien ukkies, wat veel. Misschien maar hopen dat de dames beide bevallen zijn, anders zit je straks met nog meer kleintjes. Wat een ingewikkelde situatie. Sterkte met stressen. 

Eigenlijk dus 15, 2 overleden...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag helaas weer een kleintje beneden getroffen en een dode in het nest... nu dus helaas al 4 overleden.. vanmorgen wel de opening met een klein plankje wat afgezet en we controleren het nest wat vaker.  Zijn we zo goed op weg? Het voelt iedere keer als falen wanneer we er weer eentje aantreffen... 😥

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn er vaak een paar die het niet redden, dat is normaal. Meestal hebben die dan wat onder de leden waardoor ze het niet gaan redden.

Goed dat je het trapje hebt afgezet, het is wel handig om te voorkomen dat ze naar beneden kunnen vallen. Want omhoog komen kunnen ze nog niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 20-1-2021 at 16:50 zei Daniëlle 21:

Vandaag helaas weer een kleintje beneden getroffen en een dode in het nest... nu dus helaas al 4 overleden.. vanmorgen wel de opening met een klein plankje wat afgezet en we controleren het nest wat vaker.  Zijn we zo goed op weg? Het voelt iedere keer als falen wanneer we er weer eentje aantreffen... 😥

Ik snap dat dit vervelend is! Ik hoop dat de rest van de kleintjes het redden🤗

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .