Ga naar inhoud

Konijn knaagt aan kooi


ALICE_J

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ons konijntje Gerard knaagt constant aan zijn kooi. Die is natuurlijk wel te klein om hem de hele dag in te houden: daarom hebben we ook een ren gemaakt binnen én buiten. Als het gras droog is kan hij naar buiten. Hij brengt het merendeel van de dag door in de grote ren binnen. Nu, elke ochtend en avond als hij in zijn kleine kooi zit begint hij te knagen aan de tralies. Ik word er helemaal gek van. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen dan hem ruimte geven, met in die ruimte stimulerende dingen waardoor hij zich niet gaat vervelen. 
Nu begint mijn dag vaak met mijn konijn uit de kooi halen en boven in zijn ren zetten zodat ik rustig kan werken... Ik vind het heel erg zielig en ik voel me schuldig dat ik hem echt irritant begin te vinden tot op het punt dat ik er gewoon stress van krijg. 

Is dit verveling? Is hij ongelukkig? Wat moet ik doen zodat hij zich weer fijn voelt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de te kleine ruimte en het wisselen tussen wel genoeg ruimte en 's nachts te weinig ruimte. Konijnen zijn in de schemering en 's nachts erg actief, en dat zijn nu net de momenten dat hij bij jou in een kleine kooi moet. 

Kun je de ren binnen uitbreiden/verstevigen zodat hij hier de permanent in kan wonen? Dan kun je de kooi wegdoen en zal het knagen daaraan stoppen. 

Het knagen ontstaat uit frustratie door de te kleine ruimte, maar het kan ook een gewoonte worden, een manier van tijdverdrijf uit verveling. De beste manier om dit te verhelpen is door je konijn een maatje te geven. Konijnen zijn groepsdieren en hebben echt behoefte aan een konijnenmaatje, die ze kunnen wassen, tegenaan kunnen slapen en waarmee ze kunnen spelen.

Geef je konijn 24/7 een ruime ren (minimaal 2 m2 per konijn) en een maatje, en zijn gedrag zal stukken verbeteren. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen optie om hem dag en nacht in de ren te laten? Een kooi is inderdaad te klein, en het geeft veel frustratie dat hij daar opgesloten is, waarschijnlijk zelfs op de momenten dat konijnen van nature juist het meest actief zijn (schemering, dus vroeg in de ochtend, en laat in de avond).

 

Hier staan ook tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .