Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,

Wij zijn op zoek naar een koppel kleurdwergen (met rechtopstaande oren). Ik heb gezocht op diverse opvanglocaties (o.a. ikzoekbaas.nl) maar de keuze is erg beperkt (veel grotere konijnen) en er lijken ook wachtlijsten te zijn (ondanks dat er blijkbaar ook een konijnenoverschot is). Het alternatief is om naar een betrouwbare fokker te gaan, maar ook dat is lastig te vinden. Er zijn veel topics over dit onderwerp, maar deze zijn vaak een paar jaar oud, vandaar dat ik een nieuw topic start.

Kan iemand mij adviseren welke fokker betrouwbaar is? We wonen in omgeving Utrecht (maar prima om een eindje te reizen voor een goede fokker).

Dank alvast!

Anne

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je ook al op deze lijst gekeken? https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Hier staan allemaal goede opvangen op, waar je vast leuke konijntjes kunt vinden. Als je een opvang in de buurt hebt gevonden, kun je altijd even bellen of mailen of ze konijntjes hebben die bij jouw situatie passen. Vaak zijn de websites niet up to date of hebben ze nog konijnen bij pleeggezinnen die nog niet uitgeplaatst kunnen worden. 

Staar je niet blind op een ras (kleurdwergen), het is bij konijnen niet zo dat een ras zorgt voor een bepaald karakter, dat zorgt alleen voor bepaalde uiterlijke kenmerken. Een rasloos konijntje van 2 kg kan net zo leuk of leuker zijn dan een rasechte kleurdwerg van 2 kg en vaak voorkom je ook bepaalde medische kwalen die karakteristiek zijn voor konijnen van bepaalde rassen (zoals een verkeerde kaakstand door een te klein gefokt hoofdje bij dwergkonijnen). 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je het best gewoon contact op kan nemen met een konijnenopvang, de meeste opvangen hebben niet de tijd om de konijnen op de website / ikzoekbaas te zetten, omdat het zo druk is in de opvangen. Er is heel veel aanbod van afstandskonijnen. Over het algemeen staan de konijnen die wat langer blijven zitten op de website, maar de konijntjes die net binnen zijn niet. Ook werken veel opvangen met wachtlijsten voor afstand, het kan dus best zijn dat een opvang een koppel kleine konijnen met staande oren op de wachtlijst heeft staan. Ik zou dus zeker aanraden om te informeren bij een opvang, en niet naar een fokker te gaan!

Betrouwbare fokkers zou ik niet weten, ik ben er al te veel in teleurgesteld. Er zijn te veel dingen mis met de konijnenfok die niet makkelijk en praktisch aangepakt kunnen worden, wat wel heel veel ellende in stand houd. Het is niet voor niets dat we geen fokkerslijst meer hebben op de website: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Fokkerslijst-van-konijnenfokkers

Hier vind je de lijst met konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Ik ben zelf niet zo bekend met die regio. Misschien dat kaatje keutel een optie is (lelystad)? Die staat wel goed bekend.

Dat er wachtlijsten zijn voor adoptie heeft meer te maken met de coronaregels vermoed ik. Veel opvangen hebben daar wat omslachtigere regels voor moeten maken, om toch veilig door te kunnen gaan en kunnen daardoor minder afspraken per dag plannen. Vergeet ook niet dat opvangen over het algemeen door vrijwilligers worden bemand, en die hebben er ook vaak nog een baan bij om alles te kunnen betalen.

Ook kan een konijn dat binnenkomt niet dezelfde dag verhuizen, zo werkt het niet. De konijnen moeten gecontroleerd worden door een dierenarts, soms als het vondelingen zijn enige tijd aangemeld zijn als gevonden voor ze geplaatst mogen worden om de eigenaar kans te geven ze terug te halen, soms moet er afgewacht worden of een voedster zwanger is voor ze geplaatst kan worden. En dan moeten ze gecastreerd en gevaccineerd, en dan pas kunnen ze geplaatst worden.

Het is geen productie-item wat kant en klaar uit de fabriek gerold komt op bestelling 😉

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed dat je op BunnyBunch terecht bent gekomen, want de informatie die je hier vindt, geeft je hopelijk een beter/goed inzicht in hoe en wat het beste is voor je aanstaande konijntjes (en dus voor jou ook) en kom je tot de conclusie dat een goede opvang de beste keuze is! Succes. 👍

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi, ik had precies hetzelfde, wilde ook graag twee dwergkonijntjes, omdat kleine konijntjes nou eenmaal zo schattig zijn. Ben verschillende kleinschalige fokkers afgegaan, maar ik had toch wel grote moeite met hoe de konijntjes gehouden werden en ermee omgegaan werd (ter demonstratie de hele tijd de beestjes opbollen en aan de oortjes trekken om ze rechtop te zetten). Daarom toch voor een opvang gekozen en daar hebben ze me (vrij snel) gemaild toen ze een kleurdwergje binnenkregen. Op dit moment staan er nog een stuk of wat kleurdwergjes op ikzoekbaas juist, zag ik gister toevallig. Dan zou je alleen misschien naar een opvang wat verder weg moeten rijden, maar zou ik er zelf wel over hebben. Die fokkers hebben toch vaak weinig verstand van goede verzorging, zijn meer bezig met uiterlijke kenmerken dan wat een beestje nodig heeft. Ik zou daar niet aan mee willen werken.

Ik heb nu een raszuivere kleurdwerg dus en een mengelmoesje tussen een echte kleurdwerg en een maatje groter. Ik moet zeggen dat ik hem beter gebouwd vind, Ukkie heeft echt korte pootjes, kan niet zo goed springen als Brownie en klinkt ook een beetje asmatisch met eten. Ook ziet ze voor wat minder als Brownie, omdat haar oogjes wat verder uit elkaar staan. Dus medisch gezien denk ik idd dat kleurdwergjes ook wel iets te ver doorgefokt zijn en is een klein maatje groter is ook nog erg leuk. Brownie weegt 1100 gram en Ukkie 950. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Staan er al wel een paar op gereserveerd. Ik zou gewoon contact opnemen met een of meerdere opvangen zodat ze een seintje geven als er een dwergje binnenkomt. Toen ik belde hadden ze er net een binnen, die nog niet op de site stond.

ga ondertussen gelijk voor je kijken welke er nog beschikbaar zijn. Deze iig 

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asieldier/konijn-en-knager/159281/knaagdierencentrum

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier nog meer:

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asieldier/konijn-en-knager/159282/knaagdierencentrum

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asieldier/konijn-en-knager/159284/knaagdierencentrum

en deze is een raszuivere marter kleurdwerg (die andere hebben geen bepaalde kleurslag qua vacht), maar staat nu net op gereserveerd. Je kunt ze bellen of je op de reserveplek mag.

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/asieldier/konijn-en-knager/160607/dierenasiel-de-swinge

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is mijn konijntje Ukkie uit het asiel toen we haar ophaalden. Dan zie je dat het wel kan bij een opvang. Het geeft mij ook een goed gevoel een beestje dat gedumpt is of waar niet meer voor gezorgd kon worden een 2e kans te geven ipv de productie van konijntjes bij fokkers in gang te houden. Er is al een overschot aan konijnen, asiels komen er niet doorheen. Bovendien zien fokkers konijnen vaak helaas meer als product of paradepaardjes dan als een beestje waar ze echt goede zorg voor dragen. 

FFBE72BB-16CB-4876-926F-01AA5537D30B.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij een fokker waar ik langs was geweest gingen de konijntjes meteen mooi staan als hij ze op tafel uitstalde. Opbollen en oortjes recht omhoog. Hij “stelde ze dan nog een beetje bij” zoals hij dat zei. Ze hadden grote ogen van angst en een snelle ademhaling. Ik kan een beestje dan niet mooi vinden. Ik vind ze mooi als ze ontspannen zijn en konijn kunnen zijn. Komt toch een beetje over als circusdieren zo. En dan die flats vol kleine hokjes, alle konijntjes alleen uiteraard. Alleen gemengd voer en af en toe wat broodkorsten, wat helemaal niet goed is. Het liefst wilde ik alle konijntjes redden daar, maar zoals hier ook aangegeven staat, dan houd je het juist in stand.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een vriendin van mij zit trouwens met een dwergkonijn (zij was zo handig om meerdere mannetjes bij elkaar te zetten 🤦‍♀️

Betreft een helemaal zwart dwergje in Rotterdam. Heel actief beestje. Mocht je interesse hebben en uit die buurt komen moet je het maar laten weten.

dan zou je hem nog wel moeten laten helpen en in een opvang aan een vrouwtje moeten laten koppelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor jullie reacties. We hebben vanmorgen een koppeltje dwergkonijnen bij een opvang opgehaald, ze zijn 2 jaar oud, helemaal leuk en precies wat we zochten. Fijn inderdaad om deze diertjes een mooi leven te kunnen geven. De vaste ren is nog niet klaar, maar ze konden vandaag al lekker in een afgezet gedeelte spelen. Het is fijn dat het al een koppeltjes is want sommigen opvanglocaties geven geen losse konijnen meer mee om zelf te koppelen, daardoor was/leek de keuze wat beperkt.

maggie en pippie.JPG

• Vind ik leuk 7
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden zei Anne88:

Heel erg bedankt voor jullie reacties. We hebben vanmorgen een koppeltje dwergkonijnen bij een opvang opgehaald, ze zijn 2 jaar oud, helemaal leuk en precies wat we zochten. Fijn inderdaad om deze diertjes een mooi leven te kunnen geven. De vaste ren is nog niet klaar, maar ze konden vandaag al lekker in een afgezet gedeelte spelen. Het is fijn dat het al een koppeltjes is want sommigen opvanglocaties geven geen losse konijnen meer mee om zelf te koppelen, daardoor was/leek de keuze wat beperkt.

maggie en pippie.JPG

Wat fijn dat je een koppeltje konijntjes gevonden heb bij de opvang en deze beestjes nu een mooi tweede leven geeft! Dat geeft toch een veel fijner gevoel dan meewerken aan fokkers. En wat voor konijntjes heb je, wat een dropjes zeg! 🥰

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een schattig duo! Veel plezier gewenst met ze!

Bij welke opvang ben je geweest? Het klopt dat de meeste opvangen geen "losse" konijnen mee geven, je kan vaak wel vragen of ze een koppel voor je samenstellen uit de konijnen die er zitten. En er zitten soms ook al gekoppelde koppeltjes. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze komen van Animal Home, volgens mij is het een kruising van dwerg met pool, het is broer en zus. Ze zitten inmiddels in de vaste ren en hebben dag en nacht dus lekker de ruimte. Vanuit ons huis kunnen we ze zien, leuk om in de gaten te houden wat ze allemaal doen!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
16 minuten geleden zei Anne88:

Ze komen van Animal Home, volgens mij is het een kruising van dwerg met pool, het is broer en zus. Ze zitten inmiddels in de vaste ren en hebben dag en nacht dus lekker de ruimte. Vanuit ons huis kunnen we ze zien, leuk om in de gaten te houden wat ze allemaal doen!

Ziet er eerder uit als een kruising tussen een kleurdwerg en Hollander (qua tekening), pooltjes hebben rode of blauwe ogen. 

Maar ze zijn iig Superschattig! Leuk hoor!

Leuk om ze vanuit huis te zien he? We hebben de ren ook voor de schuifpui, zien we ze vanaf de bank. Brownie gaat ook iedere keer contact maken als ik naar hem kijk en dan moet ik wel weer naar buiten 😍

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .