Ga naar inhoud

Late puberteit gecastreerde ram


Rosinda

Aanbevolen berichten

Ik heb eens wat ervaring nodig 🙂 bestaat er iets als een late puberteit bij gecastreerde rammen? Mijn ram Hos is nu ruim 10 maanden, en sinds afgelopen tijd opeens zooo boevig. Sneller (zacht) bijten als je ook maar een beetje in de weg zit, meer slopen, telkens plasje echt nét naast het toilet... 😑 klint bij mij als vrij  puberige gedrag, alleen meneer is al sinds 16 weken oud gecastreerd. Nu snap ik dat dat niet een gehele puberteit wegneemt, maar hebben jullie ervaring mee dat er dan zulke streken opeens zo laat ontstaan? Mn voedster Guusje van ong 11 maanden is nu juist rustiger aan t doen (dat was een echt typisch puberkonijn 😅).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee, want mijn konijnen zijn ook ongeveer een jaar oud, maar zijn erg braaf. Hebben hun boeverige buien waarschijnlijk bij hun vorige baasje gehad. Ik denk wel dat het in jouw geval nog een beetje puberteit is. Ik zou ook denken dat nadat je een konijn castreert dat die buien redelijk ophouden, maar hij is natuurlijk nog wel erg jong en officieel nog in de puberteit 😄

Ik zou het gewoon lekker afwachten, want het klinkt gewoon alsof hij een beetje ondeugend is. Gaat waarschijnlijk rond een jaar of iets later wel weer over 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hormonen worden op meer plaatsen in het lijf aangemaakt dan alleen in de ballen, dus ook rammen die gecastreerd zijn puberen. Het is niet zo dat hormonaal gedrag volledig weg gaat met castratie, het mindert. Gelukkig maar, want ik vind het toch ook wel bij de natuur van konijnen horen, maar op deze manier, met castratie, zorg je er voor dat het niet tot extreme frustratie oploopt.  De scherpe kantjes gaan er af. En niet onbelangrijk,  rammen kunnen samen leven met andere konijnen na castratie.

Puberteit duurt zeker wel tot 1.5 jaar, soms zelfs tot 2 jaar. Echt laat is hij dus nog niet  😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Rosinda:

Haha bedankt voor jullie reacties! Is ook zeker een gevalletje van gewoon afwachten, maar was benieuwd of anderen het ook herkenden 😄 laten we hopen dat @Bambi&Fendi met een jaar oud meer gelijk hebben dan @Evee met 1.5 tot 2 jaar oud in Hos z'n geval tenminste 🤭 Tijd zal het leren, bedankt in ieder geval!

Haha ik denk dat dat per konijn verschilt! Er zullen echt wel veel konijnen tot 2 jaar puberen, maar ik ken er ook genoeg die weer "normaal" deden rond een jaar, zoals de mijne bijvoorbeeld 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De top van de puberteit zit ook wel tussen de 6 maanden en 1 jaar vind ik zelf hoor. Maar dat kan per konijn verschillen 😉 Sommige zijn wat later dan anderen, sommige puberen langer dan anderen. Het verschilt per konijn dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .