Ga naar inhoud

Mijn konijn eet bijna geen hooi


Y vd E

Aanbevolen berichten

Ja het is nu belangrijk om te kijken of je hem niet teveel biks geeft, en of hij geen gebitsproblemen of andere medische problemen heeft. Vaak is een van die dingen toch wel de oorzaak. Als je dat hebt verholpen zou hij weer wat meer hooi moeten eten. Je kan het ook stimuleren door een beetje konijn-veilige kruiden door het hooi te doen of speeltjes/snoepjes op basis van hooi aan te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Hiervoor heeft hij wel hooi gegeten?

Anders kan het ook nog een gebitsprobleem zijn.

Het is een Franse hangoor van 3 maanden oud en hij weegt 3 kg dat zou goed moeten zijn maar hij heeft in de maand dat hij nu bij ons is nooit meer dan 1 handje hooi gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Ja het is nu belangrijk om te kijken of je hem niet teveel biks geeft, en of hij geen gebitsproblemen of andere medische problemen heeft. Vaak is een van die dingen toch wel de oorzaak. Als je dat hebt verholpen zou hij weer wat meer hooi moeten eten. Je kan het ook stimuleren door een beetje konijn-veilige kruiden door het hooi te doen of speeltjes/snoepjes op basis van hooi aan te bieden.

Ik heb begrepen dat hij zo veel biks mag eten als hij wil hij zit in de groei hij is 3 maanden nu en hij eet ongeveer 180 gram biks per dag. Groenten is ie ook dol op.

Maar helaas het hooi is niet zo favoriet ik zal de tip met kruiden eens proberen! Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Ja het is nu belangrijk om te kijken of je hem niet teveel biks geeft, en of hij geen gebitsproblemen of andere medische problemen heeft. Vaak is een van die dingen toch wel de oorzaak. Als je dat hebt verholpen zou hij weer wat meer hooi moeten eten. Je kan het ook stimuleren door een beetje konijn-veilige kruiden door het hooi te doen of speeltjes/snoepjes op basis van hooi aan te bieden.

Hij knabbelt wel aan zijn twijgen tunnel dus aan zijn gibit zal het dan toch niet liggen denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zo'n jong konijn verwacht ik niet dat het aan zijn gebit ligt. 180 gram biks is wel erg veel, je kunt beter niet onbeperkt voeren, maar afmeten aan het verwachte volwassen gewicht. Gaat je konijn bijvoorbeeld 5 kg wegen als hij is uitgegroeid, dan neem je 20 gram biks per kg, kom je op 100 gram. Ik denk niet dat je konijn 9 kg gaat wegen, dus voer je nu teveel. Als je minder biks gaat geven zal er ook meer hooi in gaan.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Bij zo'n jong konijn verwacht ik niet dat het aan zijn gebit ligt. 180 gram biks is wel erg veel, je kunt beter niet onbeperkt voeren, maar afmeten aan het verwachte volwassen gewicht. Gaat je konijn bijvoorbeeld 5 kg wegen als hij is uitgegroeid, dan neem je 20 gram biks per kg, kom je op 100 gram. Ik denk niet dat je konijn 9 kg gaat wegen, dus voer je nu teveel. Als je minder biks gaat geven zal er ook meer hooi in gaan.

Ok ga ik dat ook proberen dank je

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Krijgt hij ook nog een vriendinnetje? Konijnen zijn groepsdieren en dus samen gelukkiger. Bovendien motiveert het als zijn maatje hooi eet om ook hooi te eten. Samen eten is gezelliger 😉

Ja dat weet ik misschien dat er nog een maatje bij gaat komen. Maar heel alleen is hij niet hij is fulltime in huis en wij zijn maar 3 dagen overdag weg. Als wij er zijn mag hij het gehele huis door en krijgt hij heel veel aandacht. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Y vd E:

Ja dat weet ik misschien dat er nog een maatje bij gaat komen. Maar heel alleen is hij niet hij is fulltime in huis en wij zijn maar 3 dagen overdag weg. Als wij er zijn mag hij het gehele huis door en krijgt hij heel veel aandacht. 😊

Ik denk dat hij jullie gezelschap zeker waardeert, maar jijzelf kan helaas nooit een ander konijn zijn plek innemen. Ze hebben toch echt dat sociale aspect van een soortgenoot nodig, het zijn niet voor niets sociale dieren 😉

 

5 uur geleden zei Y vd E:

Hij knabbelt wel aan zijn twijgen tunnel dus aan zijn gibit zal het dan toch niet liggen denk ik?

Ik denk niet dat als hij knabbelt dat je er meteen vanuit kan gaan dat hij geen last van zijn gebit heeft. Maar ik las verderop al dat je hem onbeperkt voer geeft... Zoals de rest al zei, dat is niet aan te raden! Als hij ergens aan gaat eten dan neemt hij waarschijnlijk liever de brokjes dan het hooi. Ik zou hem gewoon 20 gram per kilogram geven (dus als hij 2 kilo weegt, geef je hem 40 gram, enz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Y vd E:

Ja dat weet ik misschien dat er nog een maatje bij gaat komen. Maar heel alleen is hij niet hij is fulltime in huis en wij zijn maar 3 dagen overdag weg. Als wij er zijn mag hij het gehele huis door en krijgt hij heel veel aandacht. 😊

Dat is hartstikke fijn voor hem natuurlijk, maar jullie zijn geen konijnen. Een konijn heeft een konijnenvriendje nodig om zich veilig te voelen en om mee te kunnen communiceren. Ze zijn echte groepsdieren en het is dus ook geen luxe om ze samen te huisvesten, maar noodzakelijk. Dat konijnenmaatje kunnen mensen nu eenmaal niet overnemen, omdat we niet met ze kunnen communiceren, niet kunnen wassen etc. Dus ondanks dat een konijn veel aandacht krijgt, heeft het echt een maatje nodig.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat uitgelegd waarom konijnen samen gehouden moeten worden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

ook is het belangrijk dat een konijn 24/7 een ruime ren ter beschikking heeft. Deze is daarom ook wel handig om te lezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Fluffy en Pip eten de laatste tijd erg slecht hooi. Nu heb ik net het artikel over tips voor slechte hooi eters gelezen en daar staat in: brokjes echt tot een minimum beperken en geen extra dingen meer geven tot er goed hooi gegeten wordt.

 

Wat is het echte minimum aan brokken dat je moet geven. Ze hebben vandaag 40 gram gehad. (Pip weegt 2.3 kilo en Fluffy 1.8 kilo)?

Valt de dagelijkse portie groenten ook onder extra? Kunnen ze daar dan wel een periode zonder?

 

Ik strooi gedroogde kruiden over het hooi, maar die boeven van mij eten de kruiden er tussenuit en laten de rest gewoon liggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als medische problemen zijn uitgesloten en ze eten nog slecht hooi, dan kun je dat vaak oplossen door helemaal terug naar de basis te gaan om uit te vinden wat de goede balans is. De basis is dan hooi + beperkte hoeveelheid brokjes. Dus ja, je stopt dan even met alle extra's, ook met groenvoer.

 

Met de hoeveelheid brokjes ga je dan zoeken, waar ligt de grens van met welke hoeveelheid ze goed hooi eten, en waar niet meer. Natuurlijk moet je ook zorgen dat er wel goed en aantrekkelijk hooi is, om ze te motiveren dat ook echt goed te eten. Daar kun je eventueel wel wat kruiden voor gebruiken, om het hooi aantrekkelijk te maken, maar houd de hoeveelheid wel echt beperkt.

 

Als je die juiste hoeveelheid gevonden hebt, dan pas ga je met andere dingen (zoals groenvoer) beginnen. Ook dan let je op of ze goed hooi blijven eten. Doen ze dat niet, dan geef je te veel van iets anders, en moet je weer opnieuw balans gaan zoeken. 

 

Sommige konijnen laten hooi liggen door te veel brokjes, maar het kan ook zijn dat je te veel rijke soorten groenvoer (wortel, fruit, paprika) geeft. In dat geval kun je beter voor bladgroentes en verse kruiden gaan. Maar ook als die hoeveelheid groeit kan het zijn dat je weer aanpassingen moet doen bij de hoeveelheid brok. Natuurlijk compenseren de vezels in bladgroenten hooi ook wel, en grassige kruiden hebben ook overlap met hooi. Dus je hoeft niet bij elke spriet hooi die ze minder eten in paniek te schieten en de hoeveelheid brokjes aan te passen. Een goede balans, een acceptabele middenweg vinden is wel belangrijk. Niet elk konijn is een perfecte hooi eter, sommige konijnen worden dat nooit, maar een gezonde basis aan hooi moeten ze wel binnen krijgen om gezond te blijven.

 

Welke brokken geef je? 40 gram klinkt gewoon als een goede basishoeveelheid, niet bijzonder veel ofzo.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze sience selective brokken.

Qua groenvoer krijgen ze hier een basis van witlof en andijvie aangevuld met:

Brocolli, boerenkool, taugé, paksoi, Chinese kool, rucola, romano sla, peterselie, selderij en spinazie. Per dag krijgen ze 4 a 5 verschillende soorten groenten. Af en toe krijgen ze weleens een plakje wortel, stukje paprika of een tomaatje. Fruit geef ik echt bijna nooit.

 

Ze eten nu al meerdere dagen op rij heel slecht hooi. Ik ververs het meerdere keren per dag, maar moet de vorige portie dan steeds weg gooien. Ik ga straks even in de winkel kijken naar ander hooi en dan wat mengen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zit op iets van 10 gram per kg konijn met de brokken, dat is niet bijzonder veel. Ik heb nu ook een koppel op minder dan dat zitten, (7 a 8 gram per kg) en als ik eens denk laat ik ze meer geven, dan merk ik gelijk dat ze minder hooi eten. Aangezien één van die konijnen heel soms haakjes krijgt, heb ik liever toch minder brok en meer hooi.

 

Mijn andere koppel krijgt wel wat meer brokken, die eten daardoor ook wel wat minder hooi. Maar als ik daar met de brok minder valt Joris af. Daar heb ik dus een middenweg tussen gemiddeld hooi eten en toch iets meer brokjes om te zorgen dat hij goed op gewicht blijft. Als zij te veel groente krijgen, of wat rijkere groenten, dan laat Joris zijn blindedarmkeutels liggen. Hij is hier de lastigste eter dus 😉 De rest is veel makkelijker, eet beter hooi, kan alles wel hebben van groenvoer en heeft prima keutels. Joris is een konijntje wat iets gevoeliger is op de spijsvertering.

 

Het is dus echt zoeken naar wat werkt, en dat kan best lastig zijn. Er is niet één perfecte hoeveelheid te noemen, omdat het per konijn verschillend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .