Ga naar inhoud

Ex-ram plast buiten de bak, maar alleen tussen 10:00 en 12:00 's ochtends


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende. Als sinds we Bjorn en Blomma hebben (afgelopen september) gaat het niet fantastisch qua zindelijkheid, en gek genoeg is het vooral Bjorn die buiten de bak plast. Bjorn is gecastreerd, Blomma, de voedster, nog niet, maar die doet haar plasjes eigenlijk altijd netjes op de bak (ik kan niet altijd zien wie de schuldige is geweest maar ik betrap Bjorn regelmatig en Blomma eigenlijk nooit). De problemen doen zich sinds het begin vooral 's ochtends voor. In de eerste weken vonden we ook na de nacht wel plasjes op de grond, maar de laatste tijd heeft het zich gestabiliseerd in die zin dat ze de hele dag gewoon op de bak gaan en we alleen 's ochtends eigenlijk altijd wel tussen de 1 en 3 plasjes net voor of naast de bak vinden. Sommige dagen gaat het helemaal mis en landen er (wederom alleen 's ochtends) wel 6 plasjes buiten de bak. 

 

We hebben een grote kattenbak voor ze staan, die ze op zich goed weten te vinden, en ze passen er zelfs samen in. De bak is de enige plek waar we (een flinke lading) hooi aanbieden, behalve dat we soms wat kruidenhooi in een wc-rolletje geven. De plasjes gaan meestal net buiten de bak, er vlak voor of ernaast. Het is alleen niet dat Bjorn het niet snap of de bak niet kan vinden, want de rest van de dag doet 'ie het keurig en zie ik hem zelfs vaak midden in een activiteit stoppen, naar de bak hopsen, zijn plasje doen, en weer terug en verder waar ' ie mee bezig was. Het gaat echt alleen tussen 10:00 en 12:00 's ochtends mis.

 

Ze krijgen iedere ochtend en avond om 8:00 / 20:00 brokjes, en lopen overdag in de ren, 's avonds los in de woonkamer. We hebben eigenlijk iedere ochtend de zelfde routine, en kunnen geen dingen ontdekken die een oorzaak kunnen zijn voor de plasjes, op dagen dat er heel veel plasjes van Bjorn buiten de bak gaan doen we niets anders dan normaal. Het enige is dat het soms lijkt alsof er minder plasjes naast gaan op dagen dat we 's ochtends niet thuis zijn, maar dat is ook niet 100% altijd zo. 

 

Iemand enig idee waar dit door kan komen? Wij snappen er niks meer van. Nu met corona werken we standaard thuis en kunnen we de hele ochtend achter ze aanlopen met een doekje om de plasjes op te ruimen, maar als we straks weer naar kantoor gaan lukt dat niet meer, en krijgen we een hoop ingedroogde plasjes op de grond. Nu lopen ze wel op een speciaal neergelegd vinylzeil, maar toch, het is wel vervelend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen konijnen trouwens aan "stressplassen" ? Ik heb wel het idee dat op ochtenden dat er echt heel veel plasjes buiten de bak gaan, Bjorn toch ergens van is geschrokken of een beetje gestresst is somehow. Maargoed op ochtenden dat er "gewoon"  2 plasjes liggen kan ik dan weer niets bijzonders ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .