Ga naar inhoud

Konijn trekt aan drinkfles


Marry99

Aanbevolen berichten

Hi, mijn ene konijn drinkt erg netjes gewoon met zn kopje schuin en de andere konijn die blijft maar aan zijn drinkfles trekken als hij drinkt. Ook beweegt hij zn kopje niet die houdt hij helemaal recht, ik heb wel eens een bakje drinken gebruikt maar die werd of omgegooid omdat ze dat leuk vonden of ze dachten dat ze daar hun behoeftes in konden doen. Wat kan dat zijn dat hij alleen maar aan zijn fles trekt? Jullie enige ideeen wat het zou zijn of dat ik het kan verhelpen. De fles hangt erg strak nu en is nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er een mogelijkheid is dat je konijn naar zijn idee niet genoeg water uit de fles kan pakken, dus er uit frustratie aan trekt.

 

Je hebt al bakjes met drinken geprobeerd zeg je. Heb je ook al gekeken naar zware drinkbakken? Die kunnen ze niet makkelijk omgooien.

Als je alleen maar een fles hebt gebruikt zullen je konijnen wel even moeten wennen aan de drinkbak. Dus geef het een aantal dagen de tijd voor ze het door hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook waterbakjes die je op kan hangen, die erg stevig zijn (papegaaienbakjes), die zitten met een kliksysteem vast zodat ze niet omgegooid kunnen worden. Het is voor konijnen erg belangrijk dat ze voldoende drinken en uit meerdere onderzoeken is gebleken dat konijnen die alleen een drinkfles hebben, dat meestal niet doen. Het is dus zeker aan te raden om naast de fles in ieder geval ook een waterbak aan te bieden.

 

Zelf gebruik ik een vrij grote waterbak, juist omdat dat goed stevig staat. Ik zet ze niet in een hoek, maar van de kant af (dan doen ze er niets in). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik stenen drinkbakken voor honden: kunnen ze zelfs samen uit drinken en ze schuiven of duwen zo'n bak niet snel weg of om. De drinkflessen vind ik ondingen, heb wel allerlei verschillende drinkflessen geprobeerd, maar de stenen drinkbakken zijn veel beter voor mijn moppies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoiets, maar dan wat groter (1,5 liter ofzo) en die staat in een hoekje en die gooien ze bij mij niet om. Voordeel is dat het zichzelf steeds bijvult. Ik ben er erg tevreden over. 
Een drinkfles vonden ze bij mij sowieso niks, mijn ram weigerde er zelfs uit te drinken. 

FB5162C7-29E8-4F58-AA13-C01167858C5F.jpeg

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei DaniëlleV:

Ik heb zoiets, maar dan wat groter (1,5 liter ofzo) en die staat in een hoekje en die gooien ze bij mij niet om. Voordeel is dat het zichzelf steeds bijvult. Ik ben er erg tevreden over. 
Een drinkfles vonden ze bij mij sowieso niks, mijn ram weigerde er zelfs uit te drinken. 

FB5162C7-29E8-4F58-AA13-C01167858C5F.jpeg

 

Toch eventjes een opmerking naar aanleiding van dit berichtje 😉 Hij vult zich niet eindeloos bij, en het is belangrijk om minstens 1x per dag vers water aan te bieden (in de zomer als het warm is en in de winter als het koud is vaker, dan liever 3x per dag!) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nadeel van de drinkflessen/automaten vind ik ook dat de eventuele "groene aanslag" aan de binnenzijde veel minder makkelijk te verwijderen is dan bij een bak(je). Bij een doorzichtige fles/ reservoir komt veel meer zon-/daglicht direct op het water erin en ik heb de indruk dat dit sneller aanslag geeft dan in een bak(je). Bij een bak(je) haal je er makkelijk een borstel of schuursponsje doorheen en bij een fles/reservoir stukken minder makkelijk. Voor mij tenminste wel. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Evee:

 

Toch eventjes een opmerking naar aanleiding van dit berichtje 😉 Hij vult zich niet eindeloos bij, en het is belangrijk om minstens 1x per dag vers water aan te bieden (in de zomer als het warm is en in de winter als het koud is vaker, dan liever 3x per dag!) 

Uiteraard, maar ik dacht dat men wel begreep dat als de fles leeg is, dat hij zich dan niet meer bijvult.. 
Ik ververs het water sowieso elke dag inderdaad en met warm weer ook vaker. Toch vind ik het makkelijk dat het zich bijvult als ik onverhoopt een paar uur langer wegblijf dan de bedoeling was bijvoorbeeld, dan vind ik het fijn te weten dat ze toch voldoende drinkwater hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei JokeC:

Een nadeel van de drinkflessen/automaten vind ik ook dat de eventuele "groene aanslag" aan de binnenzijde veel minder makkelijk te verwijderen is dan bij een bak(je). Bij een doorzichtige fles/ reservoir komt veel meer zon-/daglicht direct op het water erin en ik heb de indruk dat dit sneller aanslag geeft dan in een bak(je). Bij een bak(je) haal je er makkelijk een borstel of schuursponsje doorheen en bij een fles/reservoir stukken minder makkelijk. Voor mij tenminste wel. 


Dat ben ik met je eens maar mijn waterbak met reservoir staat nooit in de zon en omdat ik het elke dag schoonmaak heeft aanslag nauwelijks kans. En wij hebben een waterontharder, dus heel zacht water wat sowieso, ook met thee bijvoorbeeld, aanslag voorkomt. 

Als ik voor een waterfles zou kiezen dan zou ik voor de groen met witte fokkers-fles gaan. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei DaniëlleV:

Toch vind ik het makkelijk dat het zich bijvult als ik onverhoopt een paar uur langer wegblijf dan de bedoeling was bijvoorbeeld, dan vind ik het fijn te weten dat ze toch voldoende drinkwater hebben. 

 

Twee drinkbakken met toch zeker driekwart liter water erin samen, gok ik, "zuipen" ze ook niet zomaar in een hele dag op. Dan zou het zeker dweilen worden naast de overgelopen toiletbakken, vrees ik. 🧽🧽 Zoals jij het doet, klinkt het ook prima, hoor. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei JokeC:

 

Twee drinkbakken met toch zeker driekwart liter water erin samen, gok ik, "zuipen" ze ook niet zomaar in een hele dag op. Dan zou het zeker dweilen worden naast de overgelopen toiletbakken, vrees ik. 🧽🧽 Zoals jij het doet, klinkt het ook prima, hoor. 🙂 

Daar heb je gelijk in, zelfs mijn twee franse hangoren samen drinken dat gewoonlijk niet op per dag, maar je weet maar nooit. Ik had eerst losse bakjes trouwens maar die zagen ze op de een of andere manier over het hoofd en als ze enthousiast aan het rennen waren dan eindigde dat dus in een waterballet.. 

Deze zien ze in elk geval niet over het hoofd en daar had ik hem in eerste instantie dus voor gekocht. Maar toen ik hem dus een poosje had vond ik het zelf eigenlijk ook een fijn ding. Konijnen blij en vooral het baasje blij omdat ik minder hoeft te dweilen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .