Ga naar inhoud

gevonden tam konijn opvangen

llollo1106
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, een drietal weken terug heeft een collega van mijn broer een tam konijn gevonden aan de straat.

Hij heeft hier tot eergisteren voor gezorgd, want hij wou het konijntje niet naar een opvang brengen (het is normaal gezien gezond).

Hij had geen tijd meer om voor het konijntje te zorgen dus daarom hebben wij het beestje overgenomen.

het konijntje zit nu binnen in een kooi van 50 cm breed 90 a 95 cm lang en 40 cm hoog, ik laat hem regelmatig rennen in de ruimte waar hij zit (zie foto).

hij zit in een gang om van de kamer van mijn ene broer naar de kamer van mijn andere broer te gaan, omdat wij honden hebben moeten we hard oppassen dat alle deuren dicht zijn en dat hij niet kan ontsnappen, hierdoor durf ik hem ook niet vrij te laten rondlopen als ik niet in deze ruimte ben en daarom zou ik een ren willen kopen die ik rond het hok kan zetten zodat hij niet kan ontsnappen, dat de honden er niet bij kunnen en zodat hij groter zit... Weten jullie een plek waar ik een hoge en veilige ren kan kopen voor hem?

Ik heb ook nog een paar andere vragen:

Het is volgens de collega een rammetje (leeftijd weten we niet),

ik heb nog niet durven kijken welk geslacht het is omdat ik hem eerst wil laten wennen en omdat hij helemaal niet graag gepakt wordt...

Ik las overal op internet dat een konijn een soortgenootje moet hebben en daarom zou ik er eentje willen kopen in een opvang voor hem.

hoe weet ik of dit beestje gecastreerd is, en als hij niet gecastreerd is moet dit dan gebeuren of kan je ook een gesteriliseerd voedstertje kopen en erbij zetten?

En moet ik hem laten inenten en onderzoeken door de dierenarts of niet? Mijn ouders willen niet te veel kosten betalen, en inenten en castreren en een nieuw konijntje kopen kost veel geld 😞 ... 

Als jullie nog tips hebben voor het houden van een konijntje laat dan gerust weten!!

Dankje!!!

WhatsApp Image 2021-01-16 at 15.34.22.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je het konijntje heb opgevangen! Ik weet niet zo goed waar je een kant en klare ren kan kopen, want wij hebben er zelf een gemaakt van hout. Dat kooitje die je nu hebt is niet eens groot genoeg voor een hamster, dus daar zou ik hem zeker niet in houden. Een verblijf van 4 vierkante meter is het minimum. Ik snap dat je dat natuurlijk niet 1 2 3 kan regelen, en dat het konijn allang blij mag zijn dat hij nu een veilig huisje heeft 🙂

1 uur geleden zei llollo1106:

hoe weet ik of dit beestje gecastreerd is, en als hij niet gecastreerd is moet dit dan gebeuren of kan je ook een gesteriliseerd voedstertje kopen en erbij zetten?

Ik zou even met hem langs de dierenarts gaan, die kan dan ook zijn geslacht bekijken of het inderdaad een ram is. En ik zou hem (als hij dus niet gecastreerd is) nog zeker laten castreren. Dan kan je er een voedster bij kopen, zij hoeft niet gesteriliseerd te zijn, maar zou ik wel aanraden (niet steriliseren maar castreren). Wat goed dat je je daar over hebt ingelezen! Eerst maar ff een ren voor hem regelen en langs de dierenarts. Ik wil wel mee zoeken of er online een kant en klare ren te koop is, of wil je het ook zelf gaan bouwen?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei llollo1106:

En moet ik hem laten inenten en onderzoeken door de dierenarts of niet? Mijn ouders willen niet te veel kosten betalen, en inenten en castreren en een nieuw konijntje kopen kost veel geld 😞 ..

Oh ik had over deze zin heen gelezen... Ik zou hem absoluut laten inenten en onderzoeken. Inenten gebeurd niet zomaar, daar is een reden voor ;). En een onderzoekje is ook wel handig, dan weet je ieder geval dat hij gezond, gecastreerd en een echte ram is. En tja, als je ouders niet te veel willen betalen moet je kijken of je met hen kan afspreken dat je meebetaalt of extra klusjes doet? Of ze uitleggen hoe belangrijk het is? Want hij heeft inderdaad nog echt een maatje nodig. Als dat te duur is kan je hem beter een plekje bij iemand geven die hem dat kan bieden, maar dat zou jammer zijn natuurlijk. Eerst maar eens kijken of je je ouders kan overhalen 😉

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker langs de dierenarts gaan om te kijken of het dier wel echt gezond is. Hij of zij moet ook gevaccineerd worden en als het een ram is gecastreerd (bij een voedster is het ook een goed idee, maar niet noodzakelijk). En ook belangrijk, kijken of het konijn gechipt is. De kans is wel echt heel klein, maar misschien mist iemand nu wel zijn of haar konijn. Heb je ook al op Amivedi gekeken?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik zou het liefst een ren kopen i.p.v bouwen... Als ik zo'n ren koop en dit rond het kooitje zet zodat ze er altijd uit  kan om te lopen moet ik dan ook nog een grotere kooi kopen of heeft ze dan plaats genoeg, en hoe groot zou zo'n ren moeten zijn en hoe hoog zodat het konijntje (en onze honden) er niet overheen kan springen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei IreneM:

Ik zou zeker langs de dierenarts gaan om te kijken of het dier wel echt gezond is. Hij of zij moet ook gevaccineerd worden en als het een ram is gecastreerd (bij een voedster is het ook een goed idee, maar niet noodzakelijk). En ook belangrijk, kijken of het konijn gechipt is. De kans is wel echt heel klein, maar misschien mist iemand nu wel zijn of haar konijn. Heb je ook al op Amivedi gekeken?

Het probleem is dat men ouders het zever vinden om met een konijn naar een dierenarts te gaan en dat inenten en castreren veel te veel kost en dan spreek ik nog niet over het nemen van een 2e konijntje 😞 hoe overtuig ik hen dat dit echt noodzakelijk is? Heb gekeken op Amivedi maar het konijntje staat er niet op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heel lief dat je een vondelingetje opvangt. En dit klinkt vast niet leuk, maar heb je er goed over nagedacht of je het diertje kunt geven wat het nodig heeft, of dat het misschien beter af is bij een opvang? Want een goed verblijf, medische zorg (waaronder castratie en vaccinaties tegen een aantal akelige konijnenziektes), goede voeding en een maatje zijn echt wel basisbehoeften. Als je daar niet in kunt voorzien heeft het konijn een beter leven als het via een opvang door iemand geadopteerd wordt.

Voor een ren zou je kunnen kijken bij grootplezier.nl, dierenverblijf.com, zooplus.nl. Voor binnen kun je ook een puppyren nemen, die bestaan uit panelen zodat je de vorm zelf kunt bepalen, en die zijn hoger en steviger dan de gemiddelde panelenren voor konijnen. Als je goed zoekt is er op marktplaats, tweedehands.be etc.  ook best wel wat te vinden. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik vind het heel lief dat je een vondelingetje opvangt. En dit klinkt vast niet leuk, maar heb je er goed over nagedacht of je het diertje kunt geven wat het nodig heeft, of dat het misschien beter af is bij een opvang? Want een goed verblijf, medische zorg (waaronder castratie en vaccinaties tegen een aantal akelige konijnenziektes), goede voeding en een maatje zijn echt wel basisbehoeften. Als je daar niet in kunt voorzien heeft het konijn een beter leven als het via een opvang door iemand geadopteerd wordt.

Voor een ren zou je kunnen kijken bij grootplezier.nl, dierenverblijf.com, zooplus.nl. Voor binnen kun je ook een puppyren nemen, die bestaan uit panelen zodat je de vorm zelf kunt bepalen, en die zijn hoger en steviger dan de gemiddelde panalenren voor konijnen. Als je goed zoekt is er op marktplaats, tweedehands.be etc.  ook best wel wat te vinden.

Ik ga proberen om al deze basisbehoeftes te geven aan het konijntje want naar een opvang brengen zou ik echt niet leuk vinden, en ik ga maandag eens naar onze dierenarts bellen om wat vragen te stellen of ze het konijntje kan onderzoeken en inenten en castreren enz...

Ik ben dus van plan om het verblijf uit te breiden met een ren maar weet er iemand waar ik een ren kan kopen van panelen van 40cm breedt en 90 cm hoog?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

Deze artikelen zijn wel goed om, desnoods samen met je ouders, te lezen, dan weet je/ jullie goed wat er nodig is en bij komt kijken aan zorg, ruimte en huisvesting. Een soortgenootje hoort daar zeker bij. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei llollo1106:

weet er iemand waar ik een ren kan kopen van panelen van 40cm breedt en 90 cm hoog?

Bedoel je met panelen een van hout? Want volgens mij zijn die amper te vinden. Je kan wel een puppyren kopen, maar die zijn van gaas. Als je dat intypt op het internet kom je al een heel eind. Dan kan je zelf naar prijzen kijken.

Als je voor een houten wil gaan, kan je ook een maken. Ikzelf ben niet zo technisch maar heb het toch voor elkaar gekregen om met wat hout en gaas zelf een te maken 😉 Ik heb dat gehaald bij een bouwmarkt, maar helaas zijn die nu niet open... Ik zou dan gewoon voor een puppyren gaan. Op bol . com staan er een paar als ik even snel kijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Bedoel je met panelen een van hout? Want volgens mij zijn die amper te vinden. Je kan wel een puppyren kopen, maar die zijn van gaas. Als je dat intypt op het internet kom je al een heel eind. Dan kan je zelf naar prijzen kijken.

Als je voor een houten wil gaan, kan je ook een maken. Ikzelf ben niet zo technisch maar heb het toch voor elkaar gekregen om met wat hout en gaas zelf een te maken 😉 Ik heb dat gehaald bij een bouwmarkt, maar helaas zijn die nu niet open... Ik zou dan gewoon voor een puppyren gaan. Op bol . com staan er een paar als ik even snel kijk.

Nee, ik bedoelde echt zo'n ijzeren... Blijkbaar hebben we nog zo'n puppyren maar we hadden die uitgeleend, even terugvragen dus 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je dat zegt en graag wilt. Maar je moet ook eerlijk zijn naar dit konijn toe. Jij kunt heel veel willen, jouw ouders bepalen uiteindelijk. Konijnen hebben echt een maatje nodig. Je zegt ook dat je ouders het onzin vinden om met een konijn naar de dierenarts te gaan. Als ze dat blijven zeggen dan kun je dit konijn niet houden. Sterker nog, het mag nieteens. Elk dier heeft recht op medische zorg. Nu je een dier hebt gered is het ook jullie verantwoordelijkheid om het beste voor het dier te doen. Als jullie het niet kunnen geven wat nodig is (een maatje, medische zorg, etc) dan is het echt beter voor het konijn om naar een opvang te gaan. Dat is helemaal niet zielig! Ze worden daar goed verzorgd en krijgen als ze geadopteerd worden alles wat ze maar wensen kunnen.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Ik snap dat je dat zegt en graag wilt. Maar je moet ook eerlijk zijn naar dit konijn toe. Jij kunt heel veel willen, jouw ouders bepalen uiteindelijk. Konijnen hebben echt een maatje nodig. Je zegt ook dat je ouders het onzin vinden om met een konijn naar de dierenarts te gaan. Als ze dat blijven zeggen dan kun je dit konijn niet houden. Sterker nog, het mag nieteens. Elk dier heeft recht op medische zorg. Nu je een dier hebt gered is het ook jullie verantwoordelijkheid om het beste voor het dier te doen. Als jullie het niet kunnen geven wat nodig is (een maatje, medische zorg, etc) dan is het echt beter voor het konijn om naar een opvang te gaan. Dat is helemaal niet zielig! Ze worden daar goed verzorgd en krijgen als ze geadopteerd worden alles wat ze maar wensen kunnen. 

Ik ga proberen om mijn ouders te overtuigen en als dit echt niet lukt zal ik inderdaad het beestje naar een opvang moeten brengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei llollo1106:

Ik ga proberen om mijn ouders te overtuigen en als dit echt niet lukt zal ik inderdaad het beestje naar een opvang moeten brengen...

Vraag anders voor een proeftijd! Dan laat jij je ouders zien hoe goed je ervoor kan zorgen. Dat je er 's ochtends vroeg uit wil om hem eten te geven, het hok schoon wil maken, en veel aandacht geeft. Als jij nou de verantwoordelijkheid neemt dan zien je ouders dat hopelijk, en snappen ze ook dat jij niet in je eentje voor alle kosten kan zorgen. Dan maak je een verdeling; jij koopt de bodembedekking en het voer, en je ouders de rest? Want die twee dingen samen is ook niet goedkoop. Als je zelf met dit soort plannen komt, kunnen je ouders zien dat je er goed over hebt nagedacht en dat het iets is wat je echt graag wil 🙂

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei llollo1106:

Je kunt er trouwens nooit zomaar een konijntje bijzetten, dat wordt vechten. Niet alle konijntjes klikken met elkaar en bovendien moeten ze gekoppeld worden op neutraal terrein. Je kunt het konijntje het beste naar een opvang brengen om daar te laten koppelen. Ook kun je daar om hulp en tips vragen voor een verblijf etc. 

Je kunt kijken voor een opvang bij jou in de buurt en de konijntjes die er zitten op:

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .