Ga naar inhoud

Hormonen of ruzie ?


x_blvck

Aanbevolen berichten

Hi !!

 

ik heb mijn konijntjes laten koppelen mijn ram is geboren in maart 2020 en mijn 2 voedstertjes in september 2020 dus die zitten nu in de puberteit maar tussen de 2 voedsters onstaat er onderling nu wat rare conflicten, achter elkaar aan jagen en tegen elkaar aan trappen ? Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar lijkt dat ze een poging doen tot elkaar trappen verder, wassen ze elkaar nog wel eten samen liggen tegen elkaar aan en dan in een keer lijkt het of ze ruzie hebben is dat normaal ? Ik laat het gewoon gebeuren normaal gesproken maar nu ze zo tegen elkaar aan begonnen te trappen ben ik wel even in de buurt gekomen ( ze liepen los ) en toen stopte het ook, maar was bang dat als het mischien zo doorgaat erger word.. ( ze zijn nog niet gecastreert ga ik deze maand laten doen ! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee voedsters is sowieso een risicovolle combinatie, twee puberende voedsters al helemaal. Je kunt hier weinig aan doen, nu gaat blijken of ze elkaar leuk vinden of niet. Wat jagen is wel normaal, trappen niet. Ik vind dit geen hoopvolle situatie. Ik zou ze heeeeeel goed in de gaten houden en niet twijfelen om ze te scheiden als dit zo blijft of erger wordt. Voordat je het in de gaten hebt heb je gewonden in de tent.. 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling: castratie van de dames kan wel helpen, maar het is geen wondermiddel. Mijn gecastreerde dame pubert vrolijk verder zonder baarmoeder en eierstokken. Als ze elkaar echt niet mogen dan is dat ook zo na castratie. Ik zou vast een extra verblijf klaar zetten zodat je ze direct kunt scheiden als het mis gaat en een plan b bedenken. 

aangepast door Eefje
Typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Twee voedsters is sowieso een risicovolle combinatie, twee puberende voedsters al helemaal. Je kunt hier weinig aan doen, nu gaat blijken of ze elkaar leuk vinden of niet. Wat jagen is wel normaal, trappen niet. Ik vind dit geen hoopvolle situatie. Ik zou ze heeeeeel goed in de gaten houden en niet twijfelen om ze te scheiden als dit zo blijft of erger wordt. Voordat je het in de gaten hebt heb je gewonden in de tent.. 

 

 

Er werd juist tegen mij gezegt dat 2 rammetjes niet goed gaat en ik beter 2 voedsters en 1 ram kon nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen is een nog slechter idee inderdaad. Maar ook met twee voedsters loop je een groot risico, zeker van die jonkies die nog moeten puberen. Het meest stabiel is een koppel van een ex ram en een voedster. Trios zijn heel vaak super instabiel en worden doorgaans niet aangeraden. Groepjes kunnen wel, mits zorgvuldig samengesteld op karakter. En daar zit jouw probleem. Je konijnen waren zo jong, hun karakter was nog niet gevormd, dus kon je ook niet weten of ze op termijn een match zouden zijn. Dat gaat nu blijken. Maar houd er rekening mee dat je gruwelijk veel mazzel moet hebben als jouw trio hier samen stabiel doorheen komt. De kans is helaas veel groter dat dat niet zo is en dat je voor twee aparte koppels moet gaan straks.

aangepast door Eefje
  • Verdrietig 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas door schade en schande geleerd dat voedsters samen vaak niet werken. Vroeger 3 voedsters gehad, waarbij ik het verkeerde advies van de dierenwinkel kreeg dat als ze samen opgroeien dat prima kan. Helaas wordt dit advies vandaag de dag nog steeds veel gegeven, hoewel het onjuist is. Konijnen kennen geen familiebanden en ze ontwikkelen hun karakter pas in de puberteit. Pas dan begint het koppelen en kijken of de karakters matchen en het rangorde bepalen. Dit ging bij mij toen meteen fout, 1 konijntje vond ik ‘s ochtends halfdood in het hok, maar heeft het gelukkig ternauwernood gered. De andere 2 hebben 5 jaar lang samen geleefd, waarbij het rijgedrag wel regelmatig terugkwam. Tot ik een van de twee ook hevig verwond in de ren vond. Omdat ik toen nog bij mijn ouders woonden we daar niet de ruimte hadden voor 3 koppels, hokken en rennen, moest ik er met pijn in mijn hart een weg doen. Maar het tot tweemaal toe bijna verliezen van een konijntje aan de verwondingen en het afstand doen van de derde heeft er bij mij toe geleid dat ik nooit meer voor deze combi zou gaan of het mensen zou adviseren. Het is ontzettend jammer dat dierenwinkels en andere mensen die zich voordoen als experts verkeerde adviezen geven. Gelukkig is er online, zoals op deze site, veel goede info te vinden om je er goed in te kunnen verdiepen, maar helaas heb je nu al 2 voedsters. Wel fijn dat je er ook een rammetje bij hebt, hopelijk scheelt dat. En anders heb je dan in ieder geval 1 koppel en zou je voor het andere vrouwtje er een ander gecastreerd mannetje bij moeten. Minder drama als bij mij toen. Maarja dat is ook een schrale troost. Ik hoop voor je dat ze toch blijken te matchen, maar zou het wel goed in de gaten houden. Konijnen kunnen elkaar echt flink verwonden.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2021 at 00:15 zei BaasjevanBrownie:

Wel heel vreemd dat een opvang jouw ram gekoppeld heeft aan twee voedsters en dan ook nog van jonge leeftijd. Welke opvang was dat? 

Het was geen opvang, maar een vriendin van haar had een oepsnestje en zei zelf werkte wel als dierenarts dus heeft ze in huis genomen om ze vervolgens te laten koppelen of te verkopen.. maar ik heb ze nog gewoon bij elkaar gelaten en verder is er geen ruzie meer geweest of onenigheid dus volgensmij gaat het wel goed ze wassen elkaar ook nog veel en spelen samen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnenherberg vroeg gewoon het bedrag voor een gecastreerde en gevaccineerde voedster, voor de koppelvakantie werd geen extra bedrag gerekend. Omdat ze een week voor Gijs heeft gezorgd en druk is geweest met de koppeling hebben we een extra bedrag als donatie overgemaakt, maar dat was vrijwillig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Eefje:

De konijnenherberg vroeg gewoon het bedrag voor een gecastreerde en gevaccineerde voedster, voor de koppelvakantie werd geen extra bedrag gerekend. Omdat ze een week voor Gijs heeft gezorgd en druk is geweest met de koppeling hebben we een extra bedrag als donatie overgemaakt, maar dat was vrijwillig. 

Bij Knijn&Ko ook niet, volgens mij heb ik voor de laatste paar dagen wel moeten betalen. Tien mochten ze al naar huis, maar dat huis was er nog niet dus zijn ze langer gebleven. En ik heb ook extra betaald. Hoe dan ook is 150 euro veel te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut, zeker in geval van niet gecastreerde en gevaccineerde konijnen die zo jong zijn dat koppelen sowieso een piece of cake is. En met alle risico's van dien omdat ze zo jong waren.. geen fraaie zaak.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2021 at 11:58 zei BaasjevanBrownie:

Vind het eerlijk gezegd niet zo slim/ netjes van die vriendin, als ze als dierenarts werkt zou ze toch beter moeten weten en er dan ook nog zoveel geld voor vragen. Ze heeft je helaas verkeerd voorgelicht. Hoe gaat het nu met het drietal?

Het gaat goed ! Ik heb verder geen ruzie meer gezien en zijn nog gewoon lekker elkaar aan het wasen en knuffelen ik denk dat het een leuk drietal blijft ! 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet wel zeggen het lijkt beter tegaan sinds het hok wat kleiner is ivm met alle online lessen en dingen moest ik toch wat ruimte innemen in de kamer en sindsdien gaan ze ook veel beter naar de wc en is er geen ruzie meer weet niet of dat er mee te maken heeft maar het lijkt haast wel zo.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .