Ga naar inhoud

Koppelen: na 5 dagen vechten

Aanbevolen berichten

Hallo,

Situatie: gecastreerde ram van 4,5 jaar en voedster van 10 weken. 

Toen we eindelijk de ruimte hadden voor nog een konijntje konden we de ram een vriendinnetje geven! Leuk, dachten we. 

Het koppelen in de keuken ging redelijk. Hij toonde niet heel veel interesse en ze liepen een beetje langs elkaar heen. Na 3 uur zaten ze samen hooi te eten in de wc. 

Toen heb ik ze verplaatst naar de konijnenhoek van 1,5m x 1,5, met verschillende huisjes, een kleed en het hok (waar hij dus al jaren in zit). Omdat we veel thuis zijn loopt de ram zo vaak mogelijk los in huis, hij kan dus zelf weglopen van de konijnenhoek. De voedster is nieuw, en gaat niet van het kleedje af. 

Hier heeft hij een paar keer op haar gereden, zij 1 x op hem. Al met al duurde dit een halve dag en leek het besloten; hij was de dominante. 

Omdat de ram al 4,5 jaar oud is en wat minder actief hebben we senior voer voor hem, zodat hij niet in een halve coma ligt na zn avond eten. Voor de voedster hebben we junior voer gekocht en vanaf dag 1 proberen we ze gescheiden te voeden. (Bij nader inzien misschien niet handig geweest?)

Na 2 dagen hebben we een nieuw, groter hok neergezet, de eerste 2 nachten hebben ze dus samen zonder problemen in zijn hok gezeten. 

Lang verhaal kort, dit ging 5 dagen goed. Tot ik (gelukkig in de ochtend toen ik wakker was!) een hoop lawaai hoorde en tot mijn grote schrik de haren (van hem) zag rondvliegen en ze heel duidelijk aan het vechten waren. Ik heb ze toen meteen uit elkaar gehaald. Hok verschoont en eten gegeven, wat ze samen op aten. Daarna gebeurde het weer en sindsdien verblijven ze in aparte hokken. 

Ik heb nu een neutrale ruimte in de gang ingericht waar ik, zo veel ik kan ze onder toezicht samen zet. Nu 3 x een uur ongeveer.

Wat ik nu opmerk is dat de ram de voedster ontwijkt, terwijl zij wel toenadering zoekt. Ze snuffelt aan z'n kontje en af en toe tikken ze de neuzen aan (Boop!) Maar vaak schrikt hij hier wel van, wat soms gepaard gaat met een stamp waardoor er weer een vijandige situatie ontstaat. Dan verhef ik mijn stem en tik ze beide aan om ze te verstoren. 

Nu probeert hij haar steeds te ontlopen wat het koppelen natuurlijk niet echt bevorderd. Als ze naast hem flopt dan kijkt hij er helemaal niet naar om. Nu vraag ik mij af of hij misschien helemaal niet op een vriendinnetje te wachten zit, en of ik er goed aan heb gedaan. 

Waar ik over twijfel:

- is hij te lang alleen geweest?

- heeft niet ieder konijntje een maatje nodig?

- is dit een kwestie van tijd?

- wanneer weet je dat ze niet meer gaan vechten? (wanneer ik ze weer samen in het nieuwe hok kan zetten)

Herkennen jullie het gedrag van mijn oude grumpy bunny die liever alleen gelaten wil worden? Of is dit een kwestie van tijd? 

Een heel lang verhaal, maar ik hoop dat ik zo genoeg info heb gedeeld! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Konijnen zijn wel erg sociale dieren en vinden het vaak wel fijn om samen te wonen... Ik denk alleen dat hij het niet gewend is, maar dat betekent niet dat hij het nooit leuk zal gaan vinden. Ik denk toch dat het een kwestie van tijd is, en dat je vooral in dit geval niet te snel moet willen. Koppelen kan namelijk erg lang duren... En tussen deze twee konijnen zit ook nog eens een best groot leeftijdsverschil, niet dat dat veel uitmaakt. Ze doen het dan wel allemaal op hun eigen tempo. Je jonge voedster is misschien een stuk nieuwsgieriger dan je wat oudere ram. Het kost voor hun ook tijd om aan elkaar te wennen.

1 uur geleden zei Chimi:

wanneer weet je dat ze niet meer gaan vechten? (wanneer ik ze weer samen in het nieuwe hok kan zetten)

Als ik het goed heb begrepen, vechten ze niet op de neutrale plek. Daar zou ik ze dan voor nu een poos laten, tot het echt goed gaat. Daarna kan je ze naar hun definitieve verblijf plaatsen, maar als je dat overhaast dan kunnen ze weer met elkaar gaan vechten. "Een tijd" kan wel een paar weken duren. Koppelen duurt gewoon erg lang, vooral bij sommige konijnen, dus ik zou zeggen dat het een kwestie van tijd en geduld is, en gewoon afwachten tot je ziet dat ze niet meer vechten of boos tegen elkaar doen. Houd het vooral goed in de gaten, en veel succes!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een voedster van tien weken is nog te jong om te koppelen, dat kan pas vanaf 16 weken. 

Ik zou ze dan ook die periode helemaal uit elkaar halen, het liefst zodat ze elkaar ook niet kunnen zien en ruiken. Zo kunnen ze elkaar ook meteen vergeten en is je ram hopelijk zijn vervelende ervaring kwijt. 

Dan na die weken proberen te koppelen op neutraal terrein. 

Konijnen zijn sociale dieren, maar kiezen net als mensen ook graag zelf hun partner. Als dit geen match blijkt te zijn betekent dat niet dat je konijn geen vriendinnetje wil, wel dat hij niet uitgehuwelijkt wil worden aan het vriendinnetje dat jullie voor hem in gedachten hadden. Mocht de koppeling straks weer niet goed gaan dan raad ik je aan om naar een goede konijnenopvang te gaan en je voedster om te ruilen voor een meisje dat hij wel leuk vindt. Ze worden dan op karakter gematcht en kunnen ook samen in de opvang blijven logeren tot het vrij zeker is dat het een goede match is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Eefje:

Een voedster van tien weken is nog te jong om te koppelen, dat kan pas vanaf 16 weken. Het is stoer van haar dat ze het voor zichzelf heeft opgenomen, ze is echt nog te jong om het gedrag van je ram goed te interpreteren. Je kunt te jonge konijnen hiermee traumatiseren waardoor koppelen in de toekomst nog veel moeilijker wordt. Uit elkaar houden dus tot ze oud genoeg is.

Het liefst zodat ze elkaar ook niet kunnen zien en ruiken. Zo kunnen ze elkaar ook meteen vergeten en zijn ze hopelijk de vervelende ervaring kwijt. 

Dan na die weken proberen te koppelen op neutraal terrein. 

Konijnen zijn sociale dieren, maar kiezen net als mensen ook graag zelf hun partner. Als dit geen match blijkt te zijn betekent dat niet dat je konijn geen vriendinnetje wil, wel dat hij niet uitgehuwelijkt wil worden aan het vriendinnetje dat jullie voor hem in gedachten hadden. Mocht de koppeling straks weer niet goed gaan dan raad ik je aan om naar een goede konijnenopvang te gaan en je voedster om te ruilen voor een meisje dat hij wel leuk vindt. Ze worden dan op karakter gematcht en kunnen ook samen in de opvang blijven logeren tot het vrij zeker is dat het een goede match is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden zei Eefje:

Bedankt voor je reactie. Ik heb beide konijnen van dezelfde fokkerij, ik vertrouw erop dat ze de voedster mee heeft gegeven op t moment dat het kon. Ik wist niet dat het pas vanaf 16 weken kon!! Even heb ik getwijfeld om ze bij de fokkerij te koppelen maar omdat zij buitenhokken heeft en mijn ram een binnenkonijn is heb ik toch gekozen om het thuis te doen. 

Ik zal je tip in overweging nemen en ze zo lang apart houden in hun eigen hok, en alleen op neutraal terrein samen laten lopen. Ze moeten toch een beetje de beentjes strekken elke dag ☺️

Link naar bericht
Delen op andere sites
47 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Konijnen zijn wel erg sociale dieren en vinden het vaak wel fijn om samen te wonen... Ik denk alleen dat hij het niet gewend is, maar dat betekent niet dat hij het nooit leuk zal gaan vinden. Ik denk toch dat het een kwestie van tijd is, en dat je vooral in dit geval niet te snel moet willen. Koppelen kan namelijk erg lang duren... En tussen deze twee konijnen zit ook nog eens een best groot leeftijdsverschil, niet dat dat veel uitmaakt. Ze doen het dan wel allemaal op hun eigen tempo. Je jonge voedster is misschien een stuk nieuwsgieriger dan je wat oudere ram. Het kost voor hun ook tijd om aan elkaar te wennen.

Als ik het goed heb begrepen, vechten ze niet op de neutrale plek. Daar zou ik ze dan voor nu een poos laten, tot het echt goed gaat. Daarna kan je ze naar hun definitieve verblijf plaatsen, maar als je dat overhaast dan kunnen ze weer met elkaar gaan vechten. "Een tijd" kan wel een paar weken duren. Koppelen duurt gewoon erg lang, vooral bij sommige konijnen, dus ik zou zeggen dat het een kwestie van tijd en geduld is, en gewoon afwachten tot je ziet dat ze niet meer vechten of boos tegen elkaar doen. Houd het vooral goed in de gaten, en veel succes!

Klopt, op de neutrale plek gaat het wel goed. Ik zal ze alleen daar samen laten, en dan over een poos weer even testen of ze samen kunnen. Zo lang houd ik ze nog even apart.

Bedankt voor je reactie!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou ze ook niet op neutraal terrein samen laten, dat zorgt voor onrust en kan frustratie in de hand werken, wat ze daarna weer op elkaar kunnen gaan botvieren. Het beste nu even helemaal uit elkaar, geen enkel contact, liefst dus ook niet elkaar kunnen horen en ruiken zodat ze elkaar echt even vergeten. dan koppelen op neutraal terrein waar ze een tijdje kunnen blijven en als het dan goed gaat nooit meer uit elkaar halen. Steeds bij elkaar en weer uit elkaar vergroot je kans op problemen.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei Chimi:

Ik hoop dat ie minimaal 15 wordt 😄

15 is erg oud, maar 10, 12 kunnen kleine konijnen in principe wel worden. Je kunt geluk hebben, maar je kunt ook pech hebben, net als bij mensen eigenlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fokkers geven helaas vaak geen juiste informatie mee. Er wordt geld verdiend aan de konijnen, dat is het voornaamste daar. Mensen die echt oprecht van konijnen houden en het beste willen zullen er niet mee fokken. Daarom raden wij hier altijd een opvang aan. Het belang van de konijnen staat daar altijd voorop, er wordt geen cent verdiend, het enige belang is dat de konijnen het goed krijgen. Het zijn de meest betrouwbare plekken om konijnen en informatie te halen. En ze puilen uit hun voegen, juist door alle verkeerde informatie die op commerciële plekken gegeven wordt. Het is erg triest, het enige voordeel daaraan is dat er altijd een leuk konijn bij de opvang zit dat aan jouw wensen en die van je konijn voldoet. 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, fokkers geven de konijnen het jongst mogelijk weg, met de info dat ze prima kunnen worden gekoppeld, zodat er bij hun weer snel plek is voor een nieuw nestje. Ik had er totaal niet aan gedacht dat je voedster te jong was om te koppelen, ik probeerde vooral mee te denken voor een oplossing 😁. Maar ik zou ze nu eerst inderdaad uit elkaar halen en ze opnieuw koppelen wanneer ze oud genoeg is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik lees best een aantal niet zo handige dingen in dit verhaal:

- konijnen koppel je op karakter, ze kiezen eigenlijk het liefst zelf hun partner uit, een partner waarmee ze qua karakter een match hebben. Net als wij mensen eigenlijk. Het is echt niet zo dat 1+1 = een gelukkig koppel. Helaas denken mensen dat vaak wel, winkels en fokkers zeggen dat vaak. Maar in de praktijk is het koppelen van konijnen echt heel erg lastig. 

- De voedster is echt piepjong, te jong om te koppelen, en te jong om al echt een karakter ontwikkeld te hebben. Je hebt nu een peuter aan een volwassen vent uitgehuwelijkt, een kindhuwelijk dus, en dat is voor de dame heel erg eng, en niet zo handig. Als je niet oppast gaat de dame uit angst straks alles en iedereen, elk konijn dat in haar buurt komt, aanvallen. En dat is niet prettig voor het konijn, niet fijn voor jou als baasje, en ook niet handig om haar in de toekomst gelukkig te kunnen maken met een eigen vriendje of misschien zelfs een nieuw huisje. 

- Zelfs als dit je nu lukt, ze over een aantal weken te koppelen, is de kans nog groot dat het uiteindelijk misloopt, de dame moet de hele puberteit nog door. 

- Als je uiteindelijk koppelt, dan doe je dat niet af en toe een uurtje, je zet ze op neutraal terrein samen en laat ze samen zolang het goed gaat. Gaat het niet goed, dan is de koppeling mislukt. Dan moet je dus over op plan B, verderop daarover meer. 

- Het verblijf is echt aan de krappe kant voor een koppel, 2,25 vierkante meter. Hoe groter de ruimte, hoe meer kans van slagen. Voor een koppel is minstens 4 vierkante meter aan te raden, groter als het kan. Dat is de ruimte waar ze altijd, 24/7 op lopen. Loslopen mag, is niet altijd even goed voor konijnenrelaties, maar telt niet mee voor de minimale permanente leefruimte. Ik zou dus zeker aanraden om het uiteindelijke verblijf groter  te maken dan het nu is. 

Wat je nu zou moeten doen:

- De konijnen uit elkaar halen en voorlopig uit elkaar laten. Als het kan echt uit het zicht / uit de geur, zodat er niet nog meer negatieve ervaringen met elkaar kunnen worden opgedaan. Laat de dame eerst nog een aantal weken kind zijn, rustig en veilig opgroeien tot aan de puberteit, voor je haar bij een volwassen ram gaat zetten. 

- Bedenk een plan B. Het vechten is geen goed teken, je hebt grote kans dat dit gewoon echt geen match is. Dan heb je dus twee opties: Beide konijnen houden, maar voor elk konijn - in een konijnenopvang!! - een partner op karakter zoeken, maar dan moet je dus plek hebben en budget hebben voor twee aparte konijnenkoppels. Als je dat niet hebt is de andere optie om de voedster (of ram) af te staan bij een opvang, en voor het konijn wat je houd - op karakter! - een passende partner te vinden. 

- lees je in over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .