Ga naar inhoud

2 voedsters rijden op elkaar


Wounat

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb 2 halfzussen vlaamse reus in huis alles peis en vree tot deze week

... ze zijn ondertussen 6 maand dus ik gok puberteit en rangordebepaling.... de een vind het niet leuk en gaat dan ook in de verweer maar vechten gebeurt niet... is dit een fase dat terug overgaat? Want ondanks dat ze beide mooi zindelijk zijn,(en ze nog gewoon bij elkaar liggen en likken) ligt mn living nu overal met keutels...denkelijk door het 'vluchtende' konijn...   ... 

Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 konijnen van hetzelfde geslacht gaan vaak niet goed samen... Vooral rammen niet, maar ook bij voedsters kom je vaak tegen dat ze gaan vechten. Als je kans van slagen wil maken, zou ik ze beiden laten castreren, dat kan vanaf nu ongeveer (6 maanden). Ik zou het daarover hebben met je dierenarts, wat zij adviseren.

 

Ik hoop voor je dat ze elkaar leuk blijven vinden, maar kijk niet verbaasd op als ze binnenkort een keer gaan vechten. Dan moet je ze ook absoluut uit elkaar halen en eigenlijk een plan B hebben..

 

En ja, het rijden betekent dominantie uiten en de rangorde bepalen. Het kan nu nog goed gaan, maar houdt ze in de gaten. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal gedrag, het zijn pubers nu. Zoals hierboven gezegd wordt loop je met twee voedsters wel een aardige kans dat dit de verkeerde kant op gaat. Konijnen van hetzelfde geslacht zijn doorgaans niet de beste combinatie, maar met voedsters zijn je kansen nog net iets beter dan met rammen. 

Ik zou ze laten castreren, dat geeft de beste kans dat ze bij elkaar kunnen blijven. Maar dat geeft geen garantie en het zijn geen goedkope operaties. Bovendien heb ik hier nu een gecastreerde jongedame van een half jaar oud in huis zitten die nog steeds enorm verder pubert, ook zonder baarmoeder en eierstokken. Zij is overigens met een leeftijd van 5 maanden gecastreerd, dus overleg vooral met je dierenarts. Het is geen wonderbehandeling die al je problemen oplost. 

Mocht het tot vechten komen, dan haal je ze uit elkaar en moet je inderdaad een plan b hebben. Mogen ze dan allebei in de opvang een eigen vriend uitzoeken waar het wel mee klikt? Of ruil je er bij de opvang eentje om voor een gecastreerde ram? Geen leuke keuzes, maar je moet er wel over nadenken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas door schade en schande geleerd dat voedsters samen vaak niet werken. Vroeger 3 voedsters gehad, waarbij ik het verkeerde advies van de dierenwinkel kreeg dat als ze samen opgroeien dat prima kan. Helaas wordt dit advies vandaag de dag nog steeds veel gegeven, hoewel het onjuist is. Konijnen kennen geen familiebanden en ze ontwikkelen hun karakter pas in de puberteit. Pas dan begint het koppelen en kijken of de karakters matchen en het rangorde bepalen. Dit ging bij mij toen meteen fout, 1 konijntje vond ik ‘s ochtends halfdood in het hok, maar heeft het gelukkig ternauwernood gered. De andere 2 hebben 5 jaar lang samen geleefd, waarbij het rijgedrag wel regelmatig terugkwam. Tot ik een van de twee ook hevig verwond in de ren vond. Omdat ik toen nog bij mijn ouders woonden we daar niet de ruimte hadden voor 3 koppels, hokken en rennen, moest ik er met pijn in mijn hart een weg doen. Maar het tot tweemaal toe bijna verliezen van een konijntje aan de verwondingen en het afstand doen van de derde heeft er bij mij toe geleid dat ik nooit meer voor deze combi zou gaan of het mensen zou adviseren. Het is ontzettend jammer dat dierenwinkels en andere mensen die zich voordoen als experts verkeerde adviezen geven. Gelukkig is er online, zoals op deze site, veel goede info te vinden om je er goed in te kunnen verdiepen, maar helaas heb je nu al 2 voedsters.

Rijgedrag en overal keutelen hoort bij de rangorde bepaling, dus houd ze goed in de gaten en zorg voor een noodhok als je ze abrupt moet scheiden. Konijnen kunnen elkaar flink verwonden. 

Mocht het misgaan zou ik contact opnemen met een konijnenopvang/ asiel, om ze te laten koppelen aan een gecastreerd mannetje. Maar dan zit je dus wel met 2 hokken, rennen en koppels. Of je zou dan afstand moeten doen van 1 van je dames en de ander aan een gecastreerd mannetje laten koppelen. Heel veel succes, geen makkelijke situatie/ keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2021 at 23:08 zei Wounat:

Hoi, ik heb 2 halfzussen vlaamse reus in huis alles peis en vree tot deze week

... ze zijn ondertussen 6 maand dus ik gok puberteit en rangordebepaling.... de een vind het niet leuk en gaat dan ook in de verweer maar vechten gebeurt niet... is dit een fase dat terug overgaat? Want ondanks dat ze beide mooi zindelijk zijn,(en ze nog gewoon bij elkaar liggen en likken) ligt mn living nu overal met keutels...denkelijk door het 'vluchtende' konijn...   ... 

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb echt precies hetzelfde als jij 😃

Dus wees niet bang dat je de enige bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-1-2021 at 22:44 zei Gijs en Luna:

Ik heb er wel ervaring mee! Laat je konijnen zoveel mogelijk hun eigen ding doen tijdens de rangorde bepaling. Let er wel op dat ze elkaar niet verwonden of dat je ineens overal haar tegen komt en kale plekken op de huid ziet. Als je dit ziet gebeuren terwijl ze achter elkaar aan rennen steek dan een stok tussen de konijnen in (let wel op dat je ze niet raakt) hierdoor stoppen ze met achter elkaar aan rennen ( doe dit alleen als ze elkaar aan het verwonden zijn.) Als de konijnen op elkaar rijden is dit ook volkomen normaal. Ook dit hoort bij de rangorde bepaling. Let er wel op dat het konijn niet op het hoofd van het andere konijn rijdt. Dus het dan voorzichtig naar de achterkant. Rangorde bepaling hoort er nu eenmaal bij. 

Maar ehh...misschien rare vraag maar moet ik ze dan gewoon laten rijden? Als ze het doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad bepalen van de rangorde, en daar moeten ze doorheen. Dat kan best even spannend zijn. Je moet wel ingrijpen als ze gaan vechten: op hun achterpoten staan boksen, als een voetbal samen over de grond rollen, of als je ze hoort gillen. Let op dat je dan ovenwanten aandoet voor je ingrijpt. Ik zou er persoonlijk geen stok tussen doen, de kans dat je een konijn verwondt is veel te groot. Als ze vechten kunnen ze niet meer bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .