Ga naar inhoud

Juiste balans vinden


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb 2 dwergkonijntjes van 1100 en 950 gram die samen 40 gram brok krijgen. Daarnaast krijgen ze iedere avond groentes en vaak ook nog wel een tussendoortje als een klein beetje fruit, gedroogde kruiden en/of wilgentakken. Nu eet mijn ene konijntje prima hooi, maar mijn andere konijntje bijna niet. Ik ben de tussendoortjes weg gaan laten en gaan minderen in voer, maar dan valt Ukkie direct af naar 930 gram.

Van het asiel moest ik haar blijven wegen, omdat ze daar gestopt was met eten, veel afgevallen was en uiteindelijk kleine beetjes at. Ze is gedumpt in het bos gevonden, dus mogelijk van de stress gestopt met eten. Ik heb gedroogde erwtenvlokken meegekregen om als extraatje te voeren (dit was een van de weinige dingen die ze daar wel at). Ik heb ook SS meegekregen van het asiel, maar ze eet ook de Hopefarms van mij, nu meng ik deze twee. 

Ze is hier nu anderhalve maand en eet bij mij eigenlijk vanaf het begin prima: brokjes, groenvoer, kruiden, wilgentakken, alleen niet zoveel hooi dus.

Nu vind ik het moeilijk om de juiste balans te vinden tussen haar voldoende laten eten en op gewicht te houden of juist minder geven zodat ze voldoende hooi gaat eten. Brownie at eerst ook niet zo best hooi, maar is gevoelig voor spelletjes met hooi of als ik er kruiden door meng, zij kijkt er dan nog steeds niet erg naar om.

 

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de tussendoortjes zo veel mogelijk afstemmen op hooi eten. Dus geen/nauwelijks fruit, maar wel (grassige)kruiden en wilgentakken (ook gewoon vezels hoor!), en bijv. hooikoekjes, een hooibal, dat soort dingen aanbieden. Zorgen dat ze dus wel genoeg vezels binnen krijgen, zonder dat je de brokken afbouwt (omdat je aangeeft dat ukkie dan afvalt).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Gijs en Luna:

Wat ook wel is wil helpen is het hooi een heel klein beetje vochtig maken zodat het sterker ruikt en ze het eerder opmerken. En inderdaad ook de tussendoortjes zoveel mogelijk beperken

Ja heb ik ook al geprobeerd en ze krijgen hooithee, naast water, dat drinkt ze wel. Ook maak ik veel spelletjes van hooi en heb ik nu ook een graswortel en bal gekocht. Helaas vindt vooral Brownie dat leuk en kijkt Ukkie er niet erg naar om. Brownie at eerst ook niet zo best hooi, maar dat gaat nu prima gelukkig met al deze ingrepen. Nu Ukkie nog... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer gewogen, net iets minder dan 900 gram nu 🙁

Ze krijgt nog steeds 20 gram brok en een flinke portie groenten wat ze allemaal gulzig opschrokt. Verder eet ze haar kruiden en wilgentakken en nu ik minder tussendoortjes gaf at ze ook wat keer hooi. Maar ja ze valt dus nog steeds af.

Moet ik toch meer tussendoortjes (erwtenvlokken) gaan geven en het dan maar voor lief nemen dat ze minder hooi eet? Want ze kan toch ook niet maar blijven afvallen.. Of meer dan 20 gram brok aan haar voeren?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat meer brok leidt tot minder hooi eten. Ik zou als ze nog steeds gewicht verliest de brokjes wel wat ophogen. 20 gram is een richtlijn, elk konijn is anders. Betsy moest vanwege ouderdom en chronische ziekte flink meer eten om op gewicht te blijven, Kiki juist omdat ze jong en hyperactief is en nog wat moet groeien. Gijs kan amper brokjes eten want die wordt meteen vet en laat blindedarmkeutels liggen. Zo zit hij op max 15 gram voor zijn 1750 gram en mijn dames op meer dan 30 gram voor 1200-1500 gram.

Gelukkig eten mijn huidige daarnaast super veel hooi. Bij Betsy accepteerde ik vanwege haar leeftijd en ziekte dat ze niet veel hooi meer at, ik heb ze toen overgezet op trovet brokken om hopelijk haken te voorkomen. Maar met een konijn dat nog jaren mee moet is het een lastige keuze.

Ik zit te dubben over de groenten in jouw situatie. Het is natuurlijk goed voor ze, maar ze worden er niet dik van, het is geen hooi, en ze zitten er wel vol van. Wellicht kan je dat minderen, ken genoeg konijnen die het op hooi en brok moeten doen en dat doen ze prima. Prio ligt bij aankomen en hooi eten, dus dan ligt het voor de hand om de groenten wat te minderen lijkt me? 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ukkie is zojuist weer verder afgevallen naar 860 gram (ik kreeg haar dus met 950 gram van het asiel), terwijl ze hartstikke goed eet. Ze krijgt nu 30 gram brok ipv 20 gram, ik voer haar nu kruiden bij, luzerne en erwtenvlokken. Hooi eten is wel een drama, inmiddels echt bijna niks meer. Ze eet wel veel stro en wilgentakken. Ik ben wel gaan minderen met de hoeveel groenten.

Hoe kan het dat ze blijft afvallen als ze zo goed eet? Ook kan ik toch niet zoveel blijven voeren, want nu eet ze geen hooi meer...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch even naar de dierenarts gaan denk ik. Kyra viel op een gegeven moment ook veel af terwijl ze toch heel goed at, ze bleek coccidiose te hebben. Niet dat Ukkie dat per se zou hebben, maar ik zou toch even laten onderzoeken of er niets medisch is ipv alleen stress.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof er misschien een wormenbesmetting of iets aan de gang is. Als ze goed eet, zou ze niet mogen afvallen. Ik zou inderdaad toch een dierenarts afspraak maken voor een controle (en keuteltjes laten onderzoeken, als het kan ook blindedarmkeutels mocht je die vinden). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de dierenarts, helaas (of gelukkig) niet veel wijzer. De dierenarts kon geen oorzaak vinden, buikje gevoeld, tandjes bekeken. Ben ook wel opgelucht dat het niets ergs is. Dierenarts gaf het advies volledig over te stappen op SS maar niet teveel zodat ze ook hooi gaat eten. En moet blijven wegen. Als ze weer verder afvalt volgende week terug. 

Vind het maar een lastige met voeren, heb de neiging nu heel veel te voeren zodat ze aankomt, maar ze heeft de afgelopen dagen bijna geen hooi op.

Hebben jullie nog tips voor lekker hooi? Ik meng er nu kruiden door of gedroogd gras of luzerne (maar dat eet ze er voornamelijk uit) en speelgoed van gras kijkt ze niet naar om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Dat is dan als vervanging van de brok toch? Ik heb nu alleen net 5 kilo SS gehaald, omdat de dierenarts zei haar daar volledig naar over te laten te stappen. 

Dat kan, officieel is het inderdaad een volledige brokvoeding, maar het kan ook als gezond snoepje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was al gaan minderen met de groenten na de opmerking van @Eefje, maar zit nu te twijfelen om hier even helemaal mee te stoppen. Wat denken jullie? Ze krijgt nu meer brok en heeft de hele dag nog geen hooi op (wel wilgentakken en wat strosprietjes zag ik). Nu wel of geen groenvoer geven? En dan Brownie ook maar niet denk, kan haar moeilijk laten toekijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet de dierenarts zeker dat er niks met het gebit is? Misschien preventief een panacur kuurtje voor het geval het wel wormpjes zijn? Het kan ook EC zijn wat ik niet hoop, maar je verteld dat je nijn veel stress heeft gehad. Dat kan EC triggeren. Je zei dat je andere nijn ook afgevallen was? Was dat eenmalig omdat er geen fruit meer gegeven wordt of blijft dat konijn ook afvallen? Misschien hebben ze dan beiden wormen of iets? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brownie was een beetje mis gegaan met wegen, die is niet afgevallen, dat was een foutje. Ik voer Ukkie nu apart 25 gram SS op advies van de dierenarts en ze is nu gelukkig weer wat aangekomen. Ik blijf haar nu maar wegen iedere dag. Mocht ze volgende week weer verder afgevallen zijn moet ik weer terugkomen zei de de dierenarts, dus nu maar even aankijken.

Enige nadeel is wel dat ze op deze hoeveelheid brok nu helemaal geen hooi meer eet. Dus met die balans worstel ik nog steeds. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

9 minuten geleden zei Boefje:

Weet de dierenarts zeker dat er niks met het gebit is? Misschien preventief een panacur kuurtje voor het geval het wel wormpjes zijn? Het kan ook EC zijn wat ik niet hoop, maar je verteld dat je nijn veel stress heeft gehad. Dat kan EC triggeren. Je zei dat je andere nijn ook afgevallen was? Was dat eenmalig omdat er geen fruit meer gegeven wordt of blijft dat konijn ook afvallen? Misschien hebben ze dan beiden wormen of iets? 

Dierenarts heeft in haar bek gekeken naar haar tanden en haar buik gevoeld. Ze gaf aan dat als ze harde keutels heeft het waarschijnlijk geen wormen zijn. 

In het asiel at ze bijna niets toen ze daar afviel, dus dan is het logisch, maar hier bunkert ze echt: brokjes, groente, fruit, wilgentakken, gedroogde erwtenvlokken, ze schrokt het allemaal weg. Maar geen hooi dus. Wel stro. Dus toen ik dat merkte ben ik de hoeveelheid brok en tussendoortjes terug gaan schroeven en begon ze idd goed hooi te eten. Maarja dan valt ze dus wel weer af. Ik mengde eerst graanvrije brok met SS, nu op advies van de dierenarts haar maar volledig SS gaan geven. Ik kijk het voor nu wel even aan of ze hiermee weer een beetje aan blijft komen of op z’n minst op gewicht blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen nu bijna 3 weken geen groenten of andere tussendoortjes. Alleen 2 of 3 verschillende soorten hooi door elkaar gemengd en hun dagelijkse portie SS.

Dit omdat er heel slecht hooi gegeten werd hier. Nu eten ze veel beter hooi.

Ik heb beide gewogen voordat ik ze op dit “dieet” zette en gisteren heb ik beide weer op de weegschaal gehad. Allebei geen gram afgevallen.

Komende week ga ik proberen om de groenten weer op te bouwen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .